Nyt tulee outo tarina. palattuani reissusta kotiin nettiin ei päässytkään. zyxel oli päällä reissun ajan, mutta tietokone suljettuna. dsl-valo ei palanut, mutta sonera on vakuuttunut, että vikaa ei ole heidän puolelta. Kokeeksi käytin kahdessa muussa taloudessa Prestigeä (joissa siis kummassakin toimiva adsl-yhteys), eikä internetyhteyttä saatu toimimaan niissäkään laitteellani (sen pitäisi hakea automaattisesti asetukset - toimi ainakin kotona). dsl-valo sensijaan paloi kylässä vaikkei kotona! mutta nettiin ei päässy vieraissakaan. Uudelleen käynnistystä on kokeiltu monesti ja resetointia myös. Laite antaa tietokoneelle kyllä sen vakio ip-osoitteen (promptin ipconfig -komennolla) resetoinnin jälkeen 192.168.1.33. virta- ja lan valot palavat aivan normaalisti. Lähiverkkoyhteys -kuvaketta klikattuani ikkuna kertoo,että paketteja on lähetetty reippaasti, mutta vain muutama vastaanotettu. Mitä laitteelle on voinut tapahtua sen ollessa yksin kotona ja päällä, verkkoon kytkettynä? nakkaanko kuikkaa sillä vai voiko jotain tehdä?
Näin ne sanoo aina ensimmäisenä. Kai sanoit palveluntarjoajalle, että DSL-valosi on pimeä? Se nimittäin kertoo, että boxista eteenpäin linja on mykkä. Olihan tuolla kylässä täysin sama internetliittymä? Eli sama palveluntarjoaja ja sama liittymätyyppi? Jos ei, niin ne voi joskus joutua käsin asettamaan tuonne purkkiin. Se ei aina hae asetuksia automaattisesti vaikka niin pitäisi. Sitä en osaa sanoa johtuuko tuo vika purkista vai palveluntarjoajasta.
jeh, kiitokset vinkkaajille. naapurin kaapista kaivettiin iskemätön adsl-purkki eikä siihenkään dsl valoa meillä syttynyt, asetukset laitettiin käsin. asia alkaa olla sitämyöten selvä. huoltomies tilattu piuhoja romplaamaan ja reklamaatiovaatimus kirjotteilla. jos palveluntarjoaja laittaa 70-80e "uhkasakon", jonka joutu maksamaan jos mies tulee toteamaan vian olevan asiakkaan laitteessa, lienee tuo myös kohtuullinen summa hyvitettäväksi kun itse juostaan ympäri kyliä vain todetaksemme että vika on koko ajan ollut palveluntarjoajassa?