1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Yrittääkö Verkosta.fi kusettaa minua?

Viestiketju Vapaata keskustelua -osiossa. Ketjun avasi excalib 15.02.2007.

  1. excalib

    excalib Member

    Liittynyt:
    03.05.2005
    Viestejä:
    35
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Aika paljon on tullut netissä ostoksia tehtyä ja aina kaikki on sujunut hyvin jouhevasti(olen jopa joskus ihmetellyt, ettei mitään erityisempää ole sattunut). Nyt törmäsin kuitenkin ongelmiin Verkosta.fi nimisen puljun kanssa.

    Kaipaisin asiantuntevampien ihmisten neuvoja 14 päivän palautusoikeuden toimintaperiaatteesta. Tilasin yritykseltä näytönohjaimen, jota sitten testasin koneessani(testi kesti yhteensä ehkä noin vajaat puoli tuntia ja sitten kortti pois ja takaisin laatikkoon). Totesin, että kortti on aivan liian äänekäs.

    No okei, eipä siinä mitään, laitetaanpa palautukseen, ajattelin. Kirjoitin sähköpostia, kerroin palautushaluistani ja kysyin, miten homma käytännössä toimii.

    Yllätyksekseni vastaus kuitenkin oli:

    "Moi,

    valitettavasti olet ottanut ko. näytönohjaimen käyttöön ja näin ollen emme voi ottaa sitä takaisin.

    Ystävällisin terveisin,
    Verkosta.fi"

    Tällaiseen en ole ennen törmännyt. Kyllä myös testaamani tuotteet on inisemättä otettu vastaan muissa verkkokaupoissa. Lakihan sanoo käsittääkseni, että tuotetta saa kokeilla, mutta ei ottaa käyttöön(mihin Verkosta.fi vastauksessaan viittasikin). Maalaisjärjellä laitteen nopea testaaminen ei kuitenkaan minusta ole "käyttöönottamista".

    Kuluttajaviraston sivuilla sanotaan kotimyynnistä(rinnastetaan nettikauppaan) seuraavaa:

    "Asiakkaalla on oikeus tarkastaa tavara: avata pakkaus ja tutkia sitä tavanomaisin keinoin (sovittaa vaatetta, koekäyttää konetta tai tietokoneohjelmaa, selailla kirjaa jne) samalla tavoin kuin vastaavissa liikkeissä. Pakkauksen avaamisesta johtuva arvon aleneminen ei ole asiakkaan vastuulla. Asiakkaan oikeutta tarkastaa tavara ei voi muuttaa merkinnöillä, joissa kielletään avatun pakkauksen palautus."

    Mitä ihmettä tuo kortin käyttäminen koneessa on, jos ei koekäyttämistä/testaamista? Onko teillä vastaavia kokemuksia tietokoneen osista? Miten kokemuksenne/tietonne mukaan homman pitäisi toimia?

    Jotenkin juttu haisee kyllä muutenkin. Palautuspyyntööni vastattiin vasta toisen mailin jälkeen ja eilen lähettämäni astetta tiukkasanaisempi maili ei ole vielä saanut vastausta. Ehkä tämä on vain heidän tapansa "palvella" asiakkaita.

    Mielipiteitänne kaipaan. Olenko mielestänne minä vai liike väärässä?
     
  2.  
  3. samfin

    samfin Regular member

    Liittynyt:
    26.05.2005
    Viestejä:
    1,086
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Eiköhän siellä joku asiaan perehtymätön ole vastaillut s-postiin, jos väittää ettei tuotetta saa palauttaa. Ihan hyvin voit kopioida juurikin tuon tekstin mitä kuluttajaviraston sivuilta löysit ja lähettää uutta mailia (ellet ole jo tehnyt), niin eiköhän rupea mieli muuttumaan sielläkin.
     
    Viimeksi muokattu: 15.02.2007
  4. excalib

    excalib Member

    Liittynyt:
    03.05.2005
    Viestejä:
    35
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Tosiaan, tuossa toisessa mailissani(johon ei olla vielä vaivauduttu vastaamaan) laitoin jo tuon kuluttajaviraston kannanoton mukaan. Mutta, kun katselee puljun saamia arvosteluja esimerkiksi Kaupat.comista tulee sellainen olo, että vastaus voinee viipyä pitkään tai sitä ei todennäköisesti tule ollenkaan. Tämä vaikuttaisi olevan kyseisen liikeen tapa hoitaa vaikeat asiakkaat. Toki mailin lähettämisestä on "vain" muutama vuorokausi, mutta 14 päivääkin tulee täyteen hiljalleen ja sitten asia mutkistuu entisestään.
     
  5. qwerty83

    qwerty83 Regular member

    Liittynyt:
    06.09.2006
    Viestejä:
    159
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    ^ Miksi mutkistuisi? Pidät vain tallessa tuon
    1. lähetetyn&vastaanotetun sähköpostin, siitä näkee päivämäärän jolloin otettu yhteyttä.
    2. kuitin, josta näkee tuotteen ostopäivän
     
  6. excalib

    excalib Member

    Liittynyt:
    03.05.2005
    Viestejä:
    35
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Hmm, vastausta ei kuulunut tänäkään päivänä, joten päätin pirauttaa liikkeeseen. Jostain syystä palvelualttiutta löytyi nyt oikein mukavasti. Palautus olikin yhtäkkiä ihan ok, että "päästään tästä asiasta eroon", kuten myyjä ystävällisesti totesi udeltuaan ensin, olenko kenties avannut myyntipakkauksen(aivan kuin sitä ei saisi tehdä).

    Jotenkin tuli myös sellainen olo, että myyjä kyllä oli lukenut mailini, kun niin vähällä selittämisellä viittaukseni sähköpostiin ymmärsi(no, voi olla mielikuvitustanikin).

    Kummallista oli vielä se, miten vastannut herrasmies kovasti yritti saada minut maksamaan vielä toimituskulut palautuksesta("Sinähän voit ne maksaa, kun eihän ne kuitenkaan paljoa tee") ja sitten pienen oikeuksiin vetoamisen jälkeen sanoi, että laita vaan asiakaspalautuksena Postin järjestelmän kautta, niin me maksetaan.

    Taitaa olla talossa tapana "kokeilla" asiakkaan tietämystä, joten tarkkuutta suosittelen, jos aiotte kyseisen liikkeen kanssa asioida.

    Sinällään ihmettelen ihan aidosti tällaista liiketoimintaa. Muutenhan kaikki tuntui toimivan priimasti. Sivut on todella hyvät ja asialliset. Tuote tuli nopeasti, hyvin pakattuna ja homma toimi muutenkin toimituksessa asiallisesti. Mutta sitten pilataan firman maine tällaisella kiistelemisellä ja mykkäkoululla mielestäni melko itsestäänselvästä asiasta.

    Jos joku haluaa liikkeestä tavaraa tilata, niin kannattaa olla sitkeä ja tietoinen oikeuksistaan ongelmatapauksissa. Muutenhan tämä toki vaikutti hyvältä ostopaikalta.
     
    Viimeksi muokattu: 16.02.2007

Jaa tämä sivu