Moi, olen tilaamassa seuraavanlaista settiä: i7 920 Noctua NH-U12P SE1366 Mushkin 3 x 2GB Tri-Channel kit, DDR3 2000MHz Asus P6T Deluxe V2, muistituki: - 6 x 240-pin DIMM DDR3 (max. 24GB) - 3 channel DDR3 2000(O.C.)/1866(O.C.)/1800(O.C.)/1600(O.C.)/1333/1066 Non-ECC - Hyper DIMM -muistien (1800MHz ja ylöspäin) tuki riippuu prosessorin ominaisuuksista. Onko tällä kokoonpanolla mahdollista kellottaa prossu 4ghz asti? Miten prossun kellotus vaikuttaa muisteihin? Tukeeko emolevy muisteja vielä mahdollisen kellotuksen jälkeen? Lukemani mukaan prosessorijäähdyttimen pitäisi olla tarpeeksi tehokas jäähdyttämään 4ghz i7 920. Olen melko uusi näiden ylikellottelujen kanssa, mutta eiköhän se siitä lutviudu hyvien neuvojen avustuksella.
Kyllähän se menee hyvin lähelle 4Ghz varsinkin jos kyseessä on D0-stepping prosessori. http://plaza.fi/muropaketti/uusi-artikkeli-intel-core-i7-920-ylikellotusta-d0-stepping Muisteiksi riittää kyllä 1600 tai 1800 Mhz Corsair Dominator. Ovat todettu parhaiksi kellotuksessa. Muutkin merkit ovat kyllä hyviä. Noctua jäähy on hyvä valinta kellotukseen ja ilmalla ehkä paras vaihtoehto. Et ei siitä ainakaan jää kiinni.
Kyseessä on D0-stepping. Voivatko muistit kellottua emolevylle liian korkeiksi? Voiko prossun kellotaajuutta nostaa ilman, että muistien nopeus kasvaa?
Menee varmasti 4Ghz. Oma C0-i7 kulkee 4Ghz:iin, pidemmälle menisi, jos osaisin säätää enemmän. Eli menee varmasti 4Ghz ja tuo tuuletin on hyvä. Sillä itse myös sain 4Ghz tauluun
Minkälaisena ne lämmöt pyörii noctualla/i7-920@4Ghz? Itselläni on hieman ehkä liiankin pitkä tuo imurointiväli, eli koitan tässä miettiä, että täytyykö coolerin sitten kokoajan pelata aivan optimaalilla vai jääkö hieman hengitysvaraa?
90-asteessa käy maksimissaan. D0:n etuna on se, että se vaatii vähemmän voltteja joka vähentää lämmöntuottoa. Lisäksi, Hypersäikeistys lämmittää mukavasti. Ilman HT:ta Primessä oli 70-asteen lämmöt, HT:n kanssa 90-astetta. Eli sulla D0, joka vaatii vähemmän voltteja. Se laskee lämpöjä.
onko muuten niin että nuo i7:t voi huoletta päästää sinne 90 asteeseen? toisin kuin vanhemmat intelin prossut? vai onko noissa sama järkevä lämpöraja se 70 astetta?
i7 omaa toiminnon, kun prossu yltää 100-asteeseen, se alentaa kellotaajuuttaan. Eli niissä on oma suojamekaniikka. Tietysti alempi olisi parempi.