Yhteysnopeudet ihmetyttää....

Viestiketju Vapaata keskustelua -osiossa. Ketjun avasi citizenx 06.01.2004.

1. citizenx

citizenx Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Hei!

Tämä saattaa olla tyhmä kysymys mutta kysynpä nyt kuitenkin, jos joku saattaisi vaikka vastauksen tietämään. Tämä asia on ihmetyttänyt minua jo pidemmän aikaa.

Käytän Elisan nettiliittymää, jonka nopeus on 512/512 kbit/s. Olen elänyt uskossa, että 512kbit on yhtä kuin 0,5mb. Eli sikäli kun olen ymmärtänyt tuo yhteysnopeus 512kbit/s tarkoittaa, että tuon yhteyden kautta pitäisi virrata minun tietokoneelle tiedostoja, yms. tavaraa 0,5 megatavua sekunnissa mikäli niin haluaisin. Korjatkoon joku minua jos olen ihan hakoteillä. Nopeus riippuu luonnollisesti myös vastapuolen nopeudesta eli siitä mistä tiedostoja koneelle otetaan.

Niinpä olen tässä jo pidemmän aikaa ihmetellyt, että miksi internetistä tiedostoja otettaessa nopeus on aina maksimissaan vain 50kb/s. Ja sekin on äärimmäinen maksimi. Tänään, loppiaisena, esim. nopeudet pysyvät 6-10kb/s:n tietämillä vaikka tekisin mitä. Oletan sen johtuvan Elisan nettiyhteyksiä käyttävien asiakkaiden määrästä tai jostain vastaavasta, mikä mahdollisesti hidastaa yhteyksiä.

Mutta siis - mikä tuossa minun yksinkertaisessa matemaattisessa mysteerissä menee pieleen. Olenko ymmärtänyt väärin kb:n, kbit:n ja mb:n väliset mittasuhteet vai huijaako Elisa minua?

¤ citizenx ¤

2.  
  3. chopper

chopper Moderator Ylläpitäjä

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    kbit ja kb on eri asia, 512 jaetaan 8 niin saadaan teoreettinen maksimi, 64kb. Ja ei hidastelun pitäisi johtua käyttäjistä, sillä jokaisella adsl:ä on oma kaista. Eli kolmannet osapuolet eivät vaikuta yhteyteesi. Mistä saat tuon 6-10 kb/s ?

4. PJKuona

PJKuona Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Väärässä uskossa olet elänyt. 512kilobittiä ei ole sama asia kuin 0,5megatavua.
    Koska se on aikalailla maksiminopeus mitä tuo 512kbitin liittymä pystyy sinulle antamaan.

Edit: Kaksin aina kaunihimpi

Viimeksi muokattu: 06.01.2004
  5. citizenx

citizenx Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Olen huomannut sen ihan silmämääräisesti tänään. Olen ottanut tiedostoja monista eri paikoista eri puolilta maailmaa ja tuo nopeus pysyttelee siinä 6-10kb/s tietämillä. Siis tarkalleen ottaen tuo nopeus lukee siinä IE:n download palikan alalaidassa ja toisaalta se lukee tiedostonjako-ohjelmien nopeuksissa... Käytän DC++:aa ja vaikka joltain tyypiltä kukaan muu ei ota tiedostoja, niin nopeus pysyy 6kb:n tietämillä.

Kiitokset PJKuona - vähän epäilinkin, että mun tiedoissa voi olla hieman puutteita.

6. ~Jööman~

~Jööman~ Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mun Elisan yhteys toimii ihan normaalisti, että ei heillä ainakaan ole mitään ongelmia tällä hetkellä.

7. Uaz

Uaz Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Ette sitten kukaan viittiny kaverille selosta mikä ero noilla on. Pieni b tai bit on bitti. Iso B tai byte on tavu. Yksi tavu koostuu kahdeksasta bitistä. Yhteysnopeudet ilmoitetaan bitteinä joten siirtonopeus tavuina saadaan siksi jakamalla kahdeksalla. 512/8 on siis 64 joka on teoreettinen maksiminopeus. Kun tästä vähennetään verkkoprotokollan tarvitsema osuus sun muut hävikit saadaan yleensä n. 85% teoreettisesta maksiminopeudesta käyttöön eli tässä tapauksessa siis n. 55kt/s. Tosin jotkut palveluntarjoajat ovat mitoittaneet nopeuden rajoituksen siten että käyttäjä saa teoreettisen maksiminopeuden käytännössä kokonaan itselleen, mutta tällaiset ovat harvassa.

Ja IE:n latausikkuna näyttää muuten yleensä nopeudet ihan päin *piip* joten siihen ei kannata luottaa.

Ja kyllä se muidenkin liikenne vaikuttaa yhteyden nopeuteen. Vertauskuva: "Ei neljäkaistaisella moottoritielläkään pitäisi olla ruuhkaa mutta kun se tie jossain kohtaa muuttuu yksikaistaiseksi syntyy sitä ruuhkaa". ISP:n myymien liittymien yhteenlaskettu siirtonopeus on suurempi kuin mitä sillä itsellään on tarjota kaistaa ulospäin. Jos ISP:n oman verkon ja muun ulkomaailman välinen "putki" on liian ahdas niin ei siitä määräänsä enempää mahdu läpi.

8. citizenx

citizenx Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kiitokset Uaz! Siinä olikin tyhjentävä vastaus minun kysymykseen. :) Nyt voi taas hyvillä mielin jatkaa surffailua...

9. topias

topias Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
  10. citizenx

citizenx Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Ok. Teoreettisen nopeuden siis pitäisi olla [bold]512kbit/s eli 64kT/s[/bold]. Kun hävikit oli vähennetty, niin nopeus voisi olla jotain 55kT/s.

Tässäpä on testin tulokset. Elisa taitaa sittenkin vetää välistä...

Testi antaa mulle nopeudeksi:

[bold]103,46 kbit/s
    (12,63 kT/s)[/bold]

Toka yrittämällä:

[bold]91,74 kbit/s
    (11,2 kT/s)[/bold]

Ja kolmannella:

[bold]65 kbit/s
    (7,93 kT/s)[/bold]

Mistähän moinen hitaus mahtaa johtua? Mulla ei testin aikana ollut mikään muu ohjelma auki kuin tää IE ja se kyseinen testisivu, joten mistään sellaisesta ei voinut johtua...

¤ citizenx ¤

11. Agent_007

Agent_007 Senior member

Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
    tarkista kone viruksilta + adaware/spybot
    onko ADSL modeemi itse vai firman asentama ja onko siinä palomuuri ominaisuus?
    USB vai verkkokortti vai sisäinen ADSL?
    EDIT:
    Typo

12. soosi

soosi Guest

967,38 kbit/s
    (118,09 kT/s)
    sonera-1/512 nopeus tossa tulos

13. mika

mika Moderator Ylläpitäjä

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    116
    ja vähä hitaampaa(sonera) adsl 256/256
    Yhteyden nopeus:
    207,03 kbit/s
    (25,27 kT/s)

14. kujaki

kujaki Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    512/512 Sonera

45-58 kt/s

15. Astarot

Astarot Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    1536/384 Baana
    123,21-182,18 kT/s

16. citizenx

citizenx Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Minun koneessa on Nokian ADSL-modeemi, jonka on asentanut firma. Itse olen vain kytkenyt johtoja irti ja takaisin. Koneessa on verkkokortti.

Tarkisin koneesta virukset, ei löytynyt. Käytän F-Securen itse itseään päivittävää ohjelmaa. Pyöritin Spybotin ja Adawaren lävitse - ja ennen niiden käynnistämistä päivitin ohjelmat. Löytyi muutamia cookie-tiedostoja, jotka poistin. Lisäksi asensin uuden päivityksen palomuurista (Sygate Personal Firewall 5.5) ja buuttasin ADSL-modeemin.

Nyt testeri antaa nopeudeksi Elisan 512/512 yhteydelle 95,4 kbit/s (11,65 kT/s) - 248,79 kbit/s (30,37 kT/s) riippuen ihan tuurista.

Tuo paraskin tulos jää vielä n. 20 kT:a vajaaksi nopeudesta, joka yhteydellä ainakin pitäisi olla.

Onko kenelläkään lisää vinkkejä, mitä voisi vielä tsekata? Vai onko tämä Elisassa tämä vika?

17. pjh

pjh Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    512/512 Saunalahti
    (54,69 - 59,83 kT/s)
    Wlan-verkon yli, kaikki hakkerisuojat päällä ;-)

Koetappa ajaa palomuuri testin ajaksi alas.

18. citizenx

citizenx Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kokeilin palomuurin sulkemista. Sen jälkeen nopeudeksi tuli 300,33 kbit/s (36,66 kT/s).

En tiedä oikein näiden nopeustestien luotettavuudesta. Niitä näyttää olevan enemmänkin ja testailin vähän. Turun yliopiston testi (http://www2.cc.utu.fi/adsl/nopeustesti/) antaa tulokseksi [bold]440.90kbps - 563.951 Kbps[/bold], vaikka palomuuri on päällä, kun taas ruotsalainen testi (http://www.netwalk.org/speedtest/test.html) antoi tulokseksi [bold]274 kbps[/bold].

Tässä muutamia muita tuloksia Elisan 512/512 yhteydelle:

http://www.msoynet.fi/speed.htm [bold]433 kbit/s[/bold]
    http://download.enitel.no/speedtest/ [bold]431 kbp/s[/bold]
    http://web.bitnet.net/dimension/index.html [bold]429 kbit/s[/bold]
    http://www.wlanvoorumi.com/nopeus.shtml [bold]409 kbit/s[/bold]
    http://w1.970.telia.com/~u97007522/ [bold]356 kbit/s[/bold]

19. Bluekkis

Bluekkis Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Kohteen etäisyys vaikuttaa hyvinkin paljon nopeuteen. Esimerkiksi yhden tiedoston siirto kahden koneen välillä saattaa hyvinkin mennä tuota teoreettista 64kB/s nopeutta jos pysytään parin sadan metrin säteellä, mutta esimerkiksi yhdysvallat on jo niin kaukana ja kun yhteys usein kulkee useankin ruuhkaisen reitittimen läpi, hidastuu nopeus huomattavasti.

Esimerkki: (windows ainakin) otappa command prompt (komentokehote, MS-DOS kehote 9x winukoissa) esille ja kirjoita vaikkapa "tracert www.yahoo.com" ilman "-merkkejä. tästä näet kuinka monen serverin/reitittimen kautta yhteys menee ja kuinka suuri viive näissä on (ilmaistaa millisekunneissa (ms)). Voit tuota tulosta verrata vaikkapa johonkin suomalaiseen kohteeseen esim. www.mikrobitti.fi yms. Nyrkkisääntönä jokainen "hyppäys" hidstaa liikennettä ja kasvattaa viivettä.

btw...

eng - fi
    bit (b) - bit (b)
    byte (B) - tavu (t) <- pieni t...

sekä

(kaikki kiloa pienemmät pienellä ja megaa isommat isolla)
    k = kilo (pieni k)
    M = mega (iso M)
    G = giga (iso G)
    T = tera (iso T)

ehkäpä se vain on meidän kaikkien laiskuutta että näitä ei jakseta muistaa... =)

20. Scuppe80

Scuppe80 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    paras nopeus testi on ku ottaa isoja vaan mitä tarvii netistä maksimikaista käytössä kokoajan esim leffoja 4Vrkn ajan esim 700Mb avi filejä mulla tuli noin 11GB ja keskiarvo oli 30KB / sec vaikka onki 512 dsl, laskutoimituksen jälkeen vaikka softa näytti kokoajan sisään tulevaks 58KB/s

Gigat muuttaa tavuiks ja jakaa sen kuluneella ajalla sekunnin tarkkuudella, vastaus kt/s

21. Scuppe80

Scuppe80 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    tää oli tähän mennessä nopein mitä oon saanu keskiarvolukemaks 732000kB image kaverin ftp serveristä 4h 10min eli lasku menee näin 732000 / 4,166666666667 / 60 / 60 = 48.79kt/sec

vaikka softa jälleen kerran näytti 58kt/s koko ajan, että mikä pitää paikaansa ja mikä ei :)

Jaa tämä sivu