1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Yhteensopivuusongelma vai ajuriongelma?

Viestiketju Ajuri- ja softaongelmat -osiossa. Ketjun avasi plaina 30.01.2006.

  1. plaina

    plaina Member

    Liittynyt:
    21.11.2004
    Viestejä:
    12
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Eli ongelmana on, että uudet pelit (esim. need for speed underground 2 ja civilization 4) toimivat täysin moitteetta noin 5 min , mutta sen jälkeen kuva pysähtyy ja äänet jäävät "hyrisemään" yhtä kohtaa. Vanhat pelit toimivat ja muutenkin kone toimii moitteetta.

    Mielenkiintoisinta tässä onkin, että uudet pelit ovat joskus toimineet, mutta yhtäkkiä asennettuani joitain suojauspäivityksiä (ja ehkä päivittänyt emolevyn ajurit) ei enää toimikaan.

    Kone on noin vuoden vanha, jolloin alussa kaikki pelit toimi täysin. Sitten ne eivät enää toiminukaan (en muista silloista "syytä", koska sellaista ei ilmeisesti ollut). Myöhemmin taas pelit ihme kyllä toimivatkin vaikka en ollut edes yrittänyt korjata ongelmaa, mutta sitten taas suojauspäivitysten jälkeen ei.

    Kone on formatoitu muutaman kerran vuoden aikana ja nyt olen formatoimalla koneen kokeillut toimintaa. Pelit eivät toimi edes heti formatoinnin jälkeen (näyttiksen ajurit tietenkin pakko asentaa mutta ei muuta). Sitten olen yksitellen asennellut ja testaillut, mutta ei tulosta.

    Itse veikkaisin, että ongelma on emolevyn ajureissa. Nykyään on silicon image SiI 3114 SataRaid controller. Olen kokeillu poistamista ja uudelleen asentamista, muita ajureita, uudempia ajureita jne mutta ei ole auttanut.

    Joten onko jotain vihjeitä? Voiko ongelma olla emolevyn tai näyttiksen raudassa? En usko, koska välillä on toiminut moitteetta. Eli tod näk jonkun kokoonpanon ajureissa on yhteensopivuusongelmia toisen kanssa, mutta minkä? Olen hakenut emolevylle uusimmat ajurit asuksen kotisivuilta samoin kuin näyttikselle ja äänikortille.



    Kokoonpano

    Prossu: AMD Athlon 64 3000+
    Emolevy: Asus K8N-E Deluxe
    Äänikortti: Sound blaster live 1024
    Näytönohjain: PNY NVIDIA GeForce 6600 gt
     
  2.  
  3. dr.dr

    dr.dr Regular member

    Liittynyt:
    24.11.2004
    Viestejä:
    545
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    En tiedä, onko tapauksessasi kyse tästä, mutta itsellä teki aivan samaa, kun muistia oli liian vähän. Muistin tarve vaihtelee esim. pelatessa. Ennen oli 1 GB, nyt on 1,5 GB ja hyvin toimii.
     
  4. plaina

    plaina Member

    Liittynyt:
    21.11.2004
    Viestejä:
    12
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    En usko, että kyseessä voisi olla muistiongelma, koska pelit ovat joskus toimineet eivätkä ne toimineet edes formatoinnin jälkeen jolloin ei ollut palomuuria yms. viemässä muistia koneesta.
     

Jaa tämä sivu