1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Xvid-dvd TMPGEnc PAL? NTSC?

Viestiketju DivX, XviD ja muut MPEG-4 -formaatit -osiossa. Ketjun avasi teehuusk 15.06.2004.

  1. teehuusk

    teehuusk Member

    Liittynyt:
    05.01.2004
    Viestejä:
    12
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Eli olen kääntänyt Avi-pätkiä TMPGEnc plus:lla m2v+wav muotoon kiinteillä teksteillä ja siitä sitten edelleen TMPGEnc DVD Author ohjelmalla DVD-tiedostoiksi.
    TMPGEnc Plus:lla olen pakannut filuja, sen verran, että saan kaksi leffaa mahtumaan yhdelle dvd:lle.

    Nyt on kuitenkin jäänyt epäselväksi muutama asia

    Tämän ohjeen mukaan: http://www.afterdawn.com/guides/archive/convert_avi_to_dvd_page_4.cfm pitää valita tuotettavien tiedostojen videoformaatti lähdetiedoston fps:n mukaan.
    Mitkä on seuraukset, jos tekee kaikista PAL-formaatin mukaisia välittämättä lähdetiedoston fps:tä??

    Entäs jos, tekee ohjeen mukaan 25,000fps->DVD-PAL ja 23,976->DVD-NTSC 29,97->DVD-NTSC tiedostot ja sitten koostaa TMPGEnc DVD Author ohjelmalla DVD:n jossa toinen käytettävä lähdeleffa(.m2v+wav) on PAL muodossa ja toinen NTSC muodossa.
    Mikä on lopputulos?
     
  2.  
  3. Siku

    Siku Regular member

    Liittynyt:
    05.10.2002
    Viestejä:
    822
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Se riippuu siitä, kuinka muunnos toteutetaan. Yleensä jos halutaan muuntaa FILM-materiaalia (23.976 FPS) PAL-muotoon, niin videota (jä ääntä) nopeutetaan niin, että FPS on se 25. Eroa alkuperäiseen ei oikeastaan huomaa. Videon ja audion pitäisi siis pysyä kohdillaan, en tosin tiedä miten tuo TMPGEnc homman hoitaa. Lisäksi on muutama vaihtoehtoinen metodi FPS:n muuttamiseen.

    *Tietääkseni* levyn pitää olla joko NTSC tai PAL. Et siis voi käyttää ristiin noita. Jos olen väärässä, niin korjatkaa...
     
  4. NeFer

    NeFer Active member

    Liittynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    1,601
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Kyllä TDA softakin jo huomauttaa että on sekaisin NTSC ja PAL - tuo ei onnistu!
     
  5. teehuusk

    teehuusk Member

    Liittynyt:
    05.01.2004
    Viestejä:
    12
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Onko tuo käytännössä todettu?

    Eilettäin TMPGEnc käänsi 1h23min leffaa 8h parhailla laatuasetuksilla.
    Se tuli DVD-PAL-formaattiin. Sitten olis DVD-NTSC-muotoon käännettävän leffan vuoro.
     
  6. NeFer

    NeFer Active member

    Liittynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    1,601
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Olen kokeillut survoa TDA:lla "samaan levyyn" pari NTSC ja PAL formaatissa ollutta mpeg pätkää ja kyllä muistelisin että softa herjaa että ei onnistu kun noita on sekaisin.
     
  7. ajs

    ajs Regular member

    Liittynyt:
    01.03.2002
    Viestejä:
    882
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Heitetään nyt vielä yksi "mutu"-kommentti tähän :)
    DVDLab:lla [bold]muistaakseni[/bold] sai levylle menemään myös sekaisin PAL:ia ja NTSC:ta, huomauttaa asiasta tosin mutta onnistuu.
    DVDLab pro:n beta-versionhan(30pv) saa ladata ilmaiseksi, joten silläkin voi koittaa, tuo pro-versio tukee tekstejäkin.
     
  8. teehuusk

    teehuusk Member

    Liittynyt:
    05.01.2004
    Viestejä:
    12
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Joo, ei se toimi. Piti kokeilla ihan pienellä NTSC pätkällä ensin.

    No, sitten testaamaan, miten TMPGEnc:n kanssa käy jos NTSC:stä tekee PAL.
    Varmaan kuitenkin parempi lopputulos noinpäin, kuin PAL->NTSC??
     
  9. m77

    m77 Regular member

    Liittynyt:
    16.09.2002
    Viestejä:
    445
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Veikkaisin että käy samoin kuin avi->(s)vcd käännöksessä eli nykimistä tulee.
     
  10. Siku

    Siku Regular member

    Liittynyt:
    05.10.2002
    Viestejä:
    822
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Minä voisin sanoa kokemuksen pohjalta, ettei nykimistä tule. Itse tein joskus 23.976 FPS -> 25 FPS, eikä *minkäänlaista* nykimistä ilmaantunut. Se muunnoksen laatu riippuu tosin siitä, että millä ohjelmalla teet sen. Itse käytin tuon FPS:n muuttamiseen AviSynthiä...
     
  11. teehuusk

    teehuusk Member

    Liittynyt:
    05.01.2004
    Viestejä:
    12
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Itsekin olen saanut sellasen käsityksen, että AviSynth olisi paras softa tuon fps:n muuttamiseen.
    Ei vaan taida olla sieltä helpoimmasta päästä tuon AviSynth:n käyttö...
     
  12. teehuusk

    teehuusk Member

    Liittynyt:
    05.01.2004
    Viestejä:
    12
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Jotenkin minustakin tuntuu, että pitäs onnistua.
    Tuskin levystä standardin mukainen tulee, mutta pitäs kai sen kuitenkin toimia.
    Varsinkin jos laittaa PAL ja NTSC pätkät levylle eri raitoihin.
     

Jaa tämä sivu