Mä en näin suureen ongelmaan voi ratkaisua hakea täältä, mutta jos jollain on jotain neuvottavaa tms., kerrottavaa että onko toivoa niin on enemmän kuin tarpeen. Niin.. muutama päivä sitten latasin xp:n sp1:n. Asennuksen jälkeen en käynnistänyt uudelleen vaan vain sammutin. seuraavana päivänä kun käynnistin näytön värit oli täysin käsittämättömät, resoluutio iso, näkymä näytti mm. kuvakkeissa vanhoilta käyttöjärjestelmiltä yms. ja tuli virhesanoma että näytönohjainta ei löydetty/tunnistettu (ATI). Eli se ei toiminut. Kokeilin asentaa ajurin mutta käyttis kaatui aina siinä vaiheessa. Sitten päätin palauttaa käyttiksen edelliseen päivään. Palauttamisen jälkeen koko käyttis ei enää edes käynnistynyt, kaatuu aina siinä vaiheessa kun käyttäjävalikon pitäisi tulla. Sitten vaan päätin asentaa uuden xp:n. Eli onko mitään toivoa saada toi vanha taas kaikkine vanhoine asetuksineen ja tiedostoineen toimimaan? Ajattelin, jos tän toimivan kautta jotenkin pystyisi korjaamaan ton oudosti hajalla olevan.
Säädät vanhat asetukset takas mitkä siinä oli(ei pitäs olla homma eikä mikään)... jos muistat ne. Jos sä olet uudelleen asennuksen yhteydessä formatoinu kovalevy/n -t ja haluut jotain vanhoja tiedostoja takas, niin ohjelmia siihen hommaan löytyy netistä, kuten FinalData. PS. imuroi SP1a ja uudet näytönohjain ajurit.
Resonas, maihdoitkohan lukea kirjoittajan viestin kokonaan? "PS. imuroi SP1a ja uudet näytönohjain ajurit. "juuri sp1 aiheutti hänelle nuo ongelmat
Menitkö asentamaan sen SP1:n piraatti XP:hen? Joillakin on kuulemma kaatunut käyttis sen jälkeen kun ovat NETISTÄ asentaneet SP1:n.
HRZ, Radeonin uusimmat ajurit EIVÄT todennäköisesti aiheuta vastaavanlaista ongelmaa Service Pack 1 kanssa!! Ja luin kyllä tekstin kokonaan!! Eri asia on ymmärsitkö sinä sen...
Yksi ratkaisu on tietysti ladata tarvittavat päivitykset erikseen eikä SP1:stä ollenkaan jos se aiheuttaa ongelmia. If it works, don't fix it. Service Packinhan saa poistettua jos älysi antaa windowsin tallentaa vanhat tiedot ennen sp1:n asennusta...
Tämä saattaa olla jo myöhäistä, mutta.. Näytössä on ollut joku 16-väriä ja 640x480 resoluutio. Näin monesti käy kun järjestelmää päivittää uuteen (vaan ei olisi uskonut, että servicepackissakin), että näytönohjaimen ajurit joudutaan uudelleenasentamaan. Kokeilitko hakea uusimmat ajurit ATI:n sivuilta? Monesti entiset näytönohjaimen ajurit täytyy _poistaa_ kokonaan ennen uusien asentamista, muuten tuloksena saattaa olla vaikka kuvailemasi jumiutuminen. Olisi kannattanut katsoa ennen palauttamista, olisiko SP:n asennuksen saanut purettua ohjauspaneelin lisää/poista sovellus -toiminnon kautta. Yleensä voi. Mutta vahinko on tainnut jo tapahtua. Tarkoitatko, että sinulla on nyt kaksi XP -käyttöjärjestelmää koneellasi? En tiedä, voisiko rikkinäistä käyttistä paikata ehjän avulla, mutta voisit kokeilla asentaa XP:n levyltä siihen rikkinäisen päälle. Tällöin ohjelmien ja tiedostojen ei kuuluisi hävitä, vaan windows tavallaan "korjaa" itsensä. Kulkikohan se nyt korjausasennuksen nimellä siellä asennusvalikoissa, jokatapauksessa tiedot hävittävä uudelleenasennus kannattaa tehdä vasta viimeiseksi, ja tiedot varmuuskopioida sitä ennen. Ensimmäiseksi kannattaa varmaan kokeilla, pääseekö siihen vanhan järjestelmän vikasietotilaan, jossa sitä voisi yrittää korjailla. (Vikasietotilaan pääsee käynnistettäessä juuri ennen windows-logon ilmestymistä painamalla F5.)
snapsix, noista sun ohjeista olis ollu varmaan suuri apu, harmi vaan että tuli liian myöhään. Joo, tällähetkellä mulla on 2 xp:tä, toinen se kaatuileva ja tämä uusi. Oon ajattelut vaan formatoida koko kovon ja asentaa uuden xp:n. Sitä ennen tekisin varmuuskopioita tietysti jonkun verran. Tosin toi korjausasennus kuulostaisi aika hyvältä vaihtoehdolta, ennen formatointia, joka on viimeinen vaihtoehto. Missä valikossa toi ominaisuus siis löytyy, en löytänyt mistään. Se korjaus tapahtuu siis melko 'itsestään' mun ei tartte osata/tehdä mitään erityistä? Miten mä sitten poistan tän toisen, uuden xp:n? Mä en viitti yrittää tota vikasietotila juttua, en varsinaisesti tiedä mikä on vikana ja mitä pitäisi lähteä korjaamaan..
Muistaakseni vaan XP:n CD sisälle ja sieltä sai valittua korjausasennuksen. Itselläni kyllä kävi niin, että kun "korjasin" asennuksen, kone ei enää löytänyt näyttistä. Jouduin formatoimaan...
Kuulemma formatointi nopeuttaa konetta ja on muutenkin hyväksi koneelle (?) Mitäs jos vaan yksinkertaisesti formatoin kovon ja sen jälkeen heitän cd:n sisään ja asennan kokonaan uuden xp:n.? Muuten mulla tulisi ongelmia miten poistaisin toisen käyttiksen. Ihan varmuuden vuoksi: formatointi tapahtuu niinkin yksinkertaisesti että suorita> command > format c: > (hyväksyn: ) k ?
Buuttikorpulla dossiin tai sitten poistat ja formatoit osiot windowsin asennusohjelmassa... Kovoa ei kai voi formatoida windowsista...
eli boottilevykkeellä dossiin, käsky sama eli format c: ? Ja sitten se poistaa kaiken mahollisen mun kovolta (?). Ja pitää tääkin varmistaa kun on ollut hieman epäselvyykisä, eli sen jälkeen kun mä oon formatoinu ja kone sammuu (?) ja kun laitan xp asennus cd:n asemaan ja käyynistän uudelleen niin xp osaa automaattisesti käynnistyä siltä cd:ltä? Ettei tartte sitä 1. boot devicea muuttaa?
TEE NÄIN älä mee millään buuttilevykkeel dossii pistä 1.boot device cd-rom käynnistä uudelleen sit se kysyy käynnistetäänkö cd:ltä - kyllä sit siin windowsin setupissa paina r = recover ja sinne format c: (c: asema jossa windows on) sen jälkeen käynnistä uudelleen sitten voit aivan normaalisti asentaa windowsin
eikun mun mielestä xp automaattisesti tsekkaa käynnistyessään cd aseman. (?) eli mikä toi juttu edes oli ja mitä siitä on hyötyä verrattuna formatointiin..?
Jos haluat levyn oikeasti tyhjäksi,kannattaa mennä fdiskin kautta, eli poistaa kaikki partitiot ja tehdä ne uudestaan ja vasta tämän jälkeen asentaa se XP uudestaan CD:ltä. Se asennus kyllä formatoi sen C:n.
Ei se kovalevy tyhjene yhtään oikeammin fdiskillä kuin formatoinnilla, pelkkä formatointi riittää. Fdiskissä on sekin vaara, että jos ei tiedä mitä on tekemässä, saattaa vahingossa tuhota muitakin osioita kun pelkän C-osion. Osion saa formatoitua kyllä tuolla windows -asennuslevyn avulla, jos käynnistää koneen asennuslevy asemassa, ja asema on kytketty ensinnä boottaavaksi biosista. Vanhoista viesteistä löytyy enemmän ohjeita kuinka tämä kaikki oikein tapahtuu. Käynnistyslevykkeilläkin homma luonnistuu, tosin monimutkaisemmin, ainakin silloin jos C-osio on alustettu NTFS-järjestelmään. Tuo format C: ei todellakaan suostu tyhjentämään C-osiota, jos windows on vaikuttamassa alla, käynnustyslevyke on ainoa vaihtoehto, jos sen haluaa tehdä sillä tavalla.
Joo näinhän se on. Pitäis tehdä ns.low level format jos haluaa kirjaimellisesti tyhjäksi levyn (ei vissiin onnistu IDE-kovoilla???). On vaan joskus ihmetyttänyt se, että kun levy on monta kertaa formatoitu ja asennettu uusi käyttis, niin se on löytänyt jostain vielä vanhan disk labelin???