Terve. Asensin juuri itselleni XP:n. Aina kun laitan tietokoneen uudelleen päälle XP aukaisee automaattisesti kaksi My Documents kansiota. Käynnistämisen jälkeen tietokone miettii n. 5 minuuttia jotain omiaan. Tämän jälkeen kone toimii moitteetta. Onkohan kyseessä jokin virus? Antivir ohjelma ei ainakaan löydä enää mitään. Minulla on joku Nvidian näyttis johon latasin netistä ajurit. XP herjasi asennusvaiheessa, että ajureita ei ole testattu XP:ssä joten tietokone ei ehkä toimi kunnolla. Kannattaako tästä huolestua?
Katsoppa mitä löytyy käynnistä/start->ohjelmat/programs->käynnistys/startup Kun se kone miettii omiaan niin CTRL+ALT+DEL ja sitten kurkkaa prosessit välilehdeltä mikä siellä syö suoritintehot.
Kai ennen netin asennusta olit asentanut koneelle palomuurin / virustutkan?? start -> run -> msconfig ja ok. Startup-välilehdeltä voit estää ohjelmia käynnistymästä windowsin "starttaamisen" aikana.
Onko minkä tyyppinen nettiyhteys? (kaapeli, ADSL, modeemi, HomePNA, PPPoE) Toi homePNA/PPoE:n käsittely on aika perseestä XP:ssä kun se jumittaa koneen moneksi minuutiksi nettiyhteyden avauksen yhteydessä. Jos sulla on homePNA/PPPoE iin voin antaa lisäohjeita joilla varmaan pääset eroon tästä vaivasta.
Kyllä tuo mun mielestä taitaa johtua juuri tuosta nettiyhteys hommelista, tai tuota nuin... mulla ja kaverilla on molemmilla TW-EA200 ADSL boxit ja saman firman liittymät, molemmilla käynnistys kestää juuri tuon boxin takia hermostuttavan kauan, boxin kun laittaa kiinni niin ongelma häviää. Parilla muulla kaverilla on TW-EA500:set boxit, saman firman liittymät ja tuota ongelmaa ei ole! Kokeileppa sillain, että laitat boxin kiinni ja käynnistät koneen, lataako sitten nuin kauaa.
Siis tarkoititko, että HomePNA:lla avautuminen kestää kauan? Riippuu sitten varmaan miten se HomePNA yhteys tulee koneelle? Ainakaan itselläni ei HomePNA yhteydellä ei XP:n avautumine kestä kauemmin kuin ilman netti yhtyettäkään. Tosin minulla piuha meneekin seinästä ensin reitittimelle joka jakaa IP-osoitteet sitten muille koneille. Eli jos minulla menisi seinästä piuha suoraan koneelle niin homma olisi hidasta?
Joo siis jos XP:hen on konffattu HomePNA yhdeydellä toimiva "broadband" yhteys niin se yhteyttä avatessa oletuksena rupee hakee ip osoitteita joka saatanan verkkolaitteelle ja jumittaa uusien ohjelmien avaamista.
Mika:"Kai ennen netin asennusta olit asentanut koneelle palomuurin / virustutkan?? " joo, en ollut ja Antivir-ohjelma löysi kolmisennkymmentä virusta. Ilmeisesti tulleet toiselta koneeltani josta imuroin tiedostoja ristiinkytketyllä nettipiuhalla. Mulla on kaapeli modeemi. Asensin xp:n uudelleen ja nyt kone avaa vain yhden My Documents kansion. Eikä hidastele yhtään. Pariviikkoa sitten XP:n asennuksen jälkeen se siis avasi kaksi näitä kansioita. Hidastelukin tuli vasta viikon kuluttua. Nyt minua ihmetyttää miksi tuo Antivir-sateenvarjokin on supussa kun se ennen oli auki? Itse asiassa en saa sitä jostain syystä enää edes avattua. Service-status on " Not loaded". En ymmärrä miksi koska pari käynnistystä sitten se oli vielä aktiivinen? Mika: "start -> run -> msconfig ja ok. Startup-välilehdeltä voit estää ohjelmia käynnistymästä windowsin "starttaamisen" aikana." Mulla ei ole kyllä mitään hajua mistä sen My Documents kansion saisi estettyä avautumasta. Voi olla että vaan kuvittelen, mutta pelkään, että tuo kansion avautuminen on jonkinlainen oire viruksesta tms. Kävin joskus täällä:http://www.spywarestormer.com/?a=20800-23 Scannasin koneen ja ohjelma väitti löytäneensä koneeltani jotain näitä "Spywareja" poistaminen olisikin sitten jo maksanut. Liekö tämä Scannaus se vasta ne ei toivotut vieraat koneelleni asentanutkin. Kiitoksia vaivastanne ja vastauksistanne
imuta spybot ja skannaa sillä kone. se on ilmanen ja paras spywaren poistoon. http://security.kolla.de/ Toi sateenvarjon kiinnioleminen tarkoittaa että sulla ei ole virussuojaa ja voi olla jonkin haittaohjelman tekosia. Kokeile asentaa antivir uudelleen tai kokeile josko AVG olisi parempi ja pysyis pystyssä. http://free.grisoft.com/freeweb.php/doc/2/
Tuolta löytyvät koneen huoltoon tarvittavat ohjelmat ja niille asennus- ja käyttöohjeet suomeksi ja vieläpä kuvien kanssa: http://koti.mbnet.fi/pattaya1/