niin kuinka paljon maksaa nuo wlan laitteet oon kuullu et siin tartee ol kallis antenni. ja onko tuo hyvä??
Itse asun kaupungissa, jossa on Netsafirin rakentama WLAN-verkko taajama-alueella. Oma varustus on tällainen: Huber-Suhnerin sisätila-antenni, Lucent (nykyään Agere) Orinoco Silver PCMCIA-modeemikortti ja WLAN-standardille WaveLan/IEEE 802.11 yhteensopiva PCI-sovitinkortti (merkkiä en nyt muista, mutta Wlan-kortti myydään yleensä sovittimen kanssa). Parisen vuotta sitten tuo paketti maksoi 2400mk, nykyään näyttää olevan 2700mk. Jos sattuu asumaan kuuluvuudeltaan huonolla alueella, niin suunta-antenni tuo 1000mk lisälaskun. Niistä voi Eurosummat sitten laskea. Allekirjoittanut maksaa on 1Mbs liittymästä. Jos verkossa on vähän liikennettä, niin kaistaa saa välillä enemmänkin. Yleensä ottaen nopeudeltaan on selvästi hitaampi kuin vastaava kaapelimodeemiyhteys ja joskus sääkin vaikuttaa. Sään vaikutusta ei nyt kannata liioitella, sillä huonoja päiviä on noin 10 kpl vuodessa. Tietoturva radioliikenteessä aina puhuttaa, mutta täytyy myös todeta, että sekin on parantunut. Jippiillä on tuo Freedom-liittymä, mutta siitä ei minulla hirveästi tietoa ole.
http://www.wlanvoorumi.com/index.shtml sieltä luet viestejä niin kyllä sieltä pitäisi jotakin irrota...mitä minä olen lukenut( aika paljon ), niin toimivuus on..tuota noin..aika huono...tosin muutamalla henkilöllä se toimii ihan hyvin, mutta kuten noista viesteistä siellä huomaa, että aika moni on vaihtanut/vaihtaa ADSL.ään...
Wlan on ollut käytössä nyt reilut puolitoista vuotta. Vermeet maksavat 300 eurosta ylöspäin ja toimivuus riippuu paljon tukiaseman etäisyydestä ja ruuhkaisuudesta. Tosin käyttämäni tukiasema on Lahden ruuhkaisin, mutta silti toimivin.Imutus nopeus on parhaimmilaan 150kt/s ja ehkä vähän enemmän (ennätys 204kt/s), eikä hintakaan 42 euroa/kk ole paha.Kos voit hae kannettava ja testaa yhteys sillä, ennen ostoa.