1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

WLAN salaus ei toimi

Viestiketju WLAN ja lähiverkot -osiossa. Ketjun avasi Htm 26.10.2006.

  1. Htm

    Htm Regular member

    Liittynyt:
    20.01.2002
    Viestejä:
    102
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Olen yrittänyt saada sekä wpa (psk-tkip), että edes wep salausta toimimaan, mutta törmään koko ajan ongelmiin. Purkin (natattu a-link router/wlan) asetuksista saa kyllä salauksen käyttöön ja määritettyä salausavaimen, ja olen laittanut samat säädöt läppärin wlan-kortin asetuksiin. Verkkokortin kanavaksi on laitettu sama kuin purkille.

    Olen koittanut salusavaimen laittoa wlan-yhteyden asetuksiin valmiiksi, sekä luomalla uuden yhteyden ja antamalla avaimen siinä yhteydessä.

    Kuitenkin yhdistettäessä verkkoon, koko verkkoa joko ei löydy (WEP) tai kortti jää noutamaan verkko-osoitetta loputtomiin (WPA).

    Tämän lisäksi LAN-yhteyskin sekoaa, eikä joko toimi ollenkaan tai saa ip:ksi 169.254.xxx.xxx sekä aliverkon 255.255.0.0.
    Normaalisti kortin ip on 10.0.0.89 ja subnet 255.255.255.0. LANin saa palautettua normaaliksi boottaamalla koneen.

    SSID:n piilotus on siis ainoa turvakeino tällä hetkellä, ja se ei ihan riitä. Alkaa kyllästyttää tuo routteri. Siitä (ja sen edeltäjästä /hajonnut a-link) on ollut niin paljon harmia ja ropausta, että jos tuon ajan muuttaisi työtunneiksi vaikka minimipalkalla, ostaisi niillä rahoilla vaikka Macin...

    EDIT: suutuspäisiä kirotus-virheitä, grrrr....!
     
    Viimeksi muokattu: 26.10.2006
  2.  
  3. Agent_007

    Agent_007 Senior member

    Liittynyt:
    05.05.2003
    Viestejä:
    29,936
    Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
    WLAN kortin ajurit ja tukiaseman firmware kannattaa päivittää aluksi, jos niin ei ole jo tehnyt.
     
  4. Htm

    Htm Regular member

    Liittynyt:
    20.01.2002
    Viestejä:
    102
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Nuo tein jo. Kortin päivityksen yhteydessä tuli vielä intelin oma yhdistämisohjelma, josta ei ollut apua. Eli ongelma oli sama tuollakin.
     
  5. Agent_007

    Agent_007 Senior member

    Liittynyt:
    05.05.2003
    Viestejä:
    29,936
    Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
    Mitkä asetukset olet tuolta tukiaseman asetuksista laittanut päälle kun olet tuon salauksen ottanut käyttöön?
     
  6. Htm

    Htm Regular member

    Liittynyt:
    20.01.2002
    Viestejä:
    102
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    tuolta wlan securitystä olen laittanut wpa:n päälle
    WPA mode: enable
    network authentication: WPA pre-shared key
    data encryption: TKIP
    wpa pre-shared key: tähän olen kirjoitellut erimittaisia salasanoja
    WPA group rekey interval: 1800 seconds

    nuo radius-kohdat olen jättänyt koskematta, kun radius on pois päältä

    Semmopinen ihmetyttää, kun WPA:n laittaa päälle, menee Wireless-sivulta wep-salaus myös päälle (security). Pitääkö noiden molempien toimia samanaikaisesti.

    Siellä (Wireless -sivu) on nyt

    SSID: verkon nimi
    channel: sama kuin verkkokortilla
    security: enable protection
    key lenght: 128 bit
    auth type: shared key
    passphrase: nyt tyhjä, mutta olen sillä koettanut salasanoja generoida

    sitten on neljä (0-3) keytä, jotka ovat kaikki samoja
    ssid on enaboitu

    Manuaalista on sen veraan hyötyä, että siellä sanotaan, että wlan-security -sivulta saa WPA:n päälle (no shit!). Eli RTFM ei tässä tapauksessa auta...

    Siis mikäli oikein olen ymmärtänyt, niin tuo wlan security -sivulle (WPA) kirjoitettava salasana on se joka verkkokortillekkin laitetaan. Nuo WEP-hommelit kai voi jättää rauhaan.
     
  7. Ezzet

    Ezzet Regular member

    Liittynyt:
    25.02.2005
    Viestejä:
    866
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    28
    Minkä mallinen A-linkin modeemi sulla on? Noissa reitittimissä ei voi aina olla täysin varma, että asetukset menee laitteen muistiin mutta olet ilmeisesti tässäkin kohtaa ollut "tarkkana"? Nuo wpa-asetukset näyttäis olevan oikein mutta wepin ei pitäis mennä päälle, jos et sitä ole määritellyt vahingossa.
     
  8. Htm

    Htm Regular member

    Liittynyt:
    20.01.2002
    Viestejä:
    102
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Motu on rr55ap. Nimenomaan en ole wepiä erikseen päälle laittanut. Olen kokeillut jopa niin, että laittanut molemmat pois ja sittan wpa päälle, ja kas wep on mennyt myös enable tilaan. (Tästä olenkin miettinyt, että liittyvätkö nämä jotankin toisiinsa - eli onko wpa ikäänkuin wep:suojauksen lisäosa? Ilmeisesti kuitenkaan ei?)

    Olen tallettanut ensin asetukset kys. sivulla (submit) ja sitten käynyt laittamassa save and reboot. Olen myös käynyt tarkastamassa, että asetukset ovat tallentuneet.

    Tämän jälkeen ekassa viestissä mainitulla tavoin purkki antaa lan-yhteydelle ilmeisesti väärän ip:n. Ja jos wlanilla yrittää yhdistää samalla kun verkkopiuha on kiinni, hävittää lan ilmeisesti ip:n kokonaan eikä langalla pääse enää natin ulkopuolelle. Tällöin purkin asetuksiin kyllä pääsee.

    Ja tarkennuksena vielä, että purkin firmistä en ole päivittänyt, kun semmoinen on a-linkin sivujen mukaan vasta tulossa (ollut jo pari vuotta).

    Onkohan tuo viallinen laite? Harmi kun en älynnyt alkaa tappelemmaan tämän salauksen kanssa purkin takuuaikana. Olisin vaihtanut samantien.
     
  9. Agent_007

    Agent_007 Senior member

    Liittynyt:
    05.05.2003
    Viestejä:
    29,936
    Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
    Oletko kokeillut resetoida purkkia ja lähteä puhtaalta pöydältä liikkeelle?
     
  10. Htm

    Htm Regular member

    Liittynyt:
    20.01.2002
    Viestejä:
    102
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Olen resetoinut purkkia kyllä useampaankin otteeseen, mutta en sen jälkeen kun sain vihdoin natin pelittämään. Salausongelma oli kyllä sama ennen nattausta, joten en usko sen juuri auttavan.

    Lieneekö viisasta hommata avokaupalla joku muu purkki kokeiltavaksi, esim zyxel 660hw, jotta sais vähintäänkin elminoitua/varmistettua, missä päässä ongelma lymyää? Noita saa jo kohtuuhinnoin. Jos se sitten toimisi, niin saisi jäädä taloon...
     
  11. Htm

    Htm Regular member

    Liittynyt:
    20.01.2002
    Viestejä:
    102
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Sain lopuöta ongelman ratkaistua. Vein purkin huoltoon, jossa laittoivat uuden firmwaren. Nyt pelaa.
     
  12. ippanis

    ippanis Member

    Liittynyt:
    03.09.2006
    Viestejä:
    13
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Meikäläisellä on vähän samaa ongelmaa, jotenka turhaan tässä alkaa uutta topikkia tekemään.

    Eli siis purkkina on A-linkin RR24AP. Surffailu toimii wlanilla mukavasti ilman mitään ongelmia. Mutta kun laitan WEP-salauksen päälle niin jostain syystä läppäri valittaa "puuttuva tai vajaa liitettävyys".

    Toinen asia on, että miten ajan portit läpi DC++ ja torrentiin. Kun teen portforward.comin ohjeiden mukaan niin "custom port forward" valikossa kun pitäisi tallentaa niin mitään ei tallennu minnekään. mutta ei tämä ole vielä mikään hirmuinen ongelma, kunhan saisi nyt tuon läppärin kuntoon salauksen kanssa.
     
  13. Htm

    Htm Regular member

    Liittynyt:
    20.01.2002
    Viestejä:
    102
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ootko päivittäny firmiksen?

    Jos sulla on jo uusin, ota yhteyttä huoltoon. Ite kävin siellä (Espoon Viherlaaksossa), ja pojat laitto viidessä minuutissa kuntoon.
     

Jaa tämä sivu