Wlan netti pätkii

Viestiketju PC:n pelit -osiossa. Ketjun avasi Juippi93 21.02.2008.

1. Juippi93

Juippi93 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    eli mulla on tollanen Wlan Routeri jonka kautta netti syötetään mun pöytäkoneen usb antenniin mutta aina kun pelaan esim jotain netti peliä niin joka ainut minuutti se peli lagittaa n.1-5 sekunttia joka ei ole paljon mutta hatuttaa esim. battle field kakkosessa ku oon just ampumassa niin näin käy niin se mun tyyppi ei ammukkaan eli onko tällänen normaalia jos on miten tälläsen voi korjata vai voiko ollenkaan

2.  
  3. drzipper

drzipper Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Se on WLAN - yhteyksien ominaisuus, joka on aika ärsyttävä.

4. koju

koju Guest

No eipä se ole aina noin. Wlaninkin pystyy sillätavalla toteuttamaan, että viiveet pysyy kurissa. Pomminvarmasti viiveet saa pysymään alhaalla ainoastaan liikennettä tasaavalla RED:iä yms käyttävällä palvelimella.

5. jarijarf

jarijarf Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    No eipä se ole aina noin. Wlaninkin pystyy sillätavalla toteuttamaan, että viiveet pysyy kurissa. Pomminvarmasti viiveet saa pysymään alhaalla ainoastaan liikennettä tasaavalla RED:iä yms käyttävällä palvelimella.[/quote]

Mielenkiintoista... Tarkalleen ottaen mikä toi RED on? Ohjelma, reititin ominaisuus vai mikä? Kiinnostaa koska itsekin pelaan W-LANin kautta...

6. koju

koju Guest

Yritän selittää. Vaikken sataprosenttisesti ole RED:stä perillä itsekkään. Mutta kerron jutun oman langattoman verkon tilanteesta niin vähän selviää. Yksinkertaisuudessaan Linux palvelinkone pörrää siellä tukiaseman ja laajakaistamodeemin välissä.

Red on isoista reitittimistä tunnettu sydeemi, joka verkon liikennemäärän kasvaessa tipauttaa satunnaisesti liikennettä pois, sitä aktiivisemmin mitä enemmän liikennettä on. Kun se tekee sen satunnaisesti niin verkossa enemmän liikennöiviltä siirtyy kaistaa vähemmän liikennöivien käyttöön. Tämän olen ymmärtänyt RED:n osalta, paljon muuta en. :) Red löytyy Linuxin Traffic Controlista ja tekee palvelinkoneesta verkkoliikennettä tasaavan.

Eli kamppailin viime syksyyn asti wlanin nykimisen ja pätkimisen kanssa. Viiveet oli surffailussa sellaista paria sekunttia. Syypäänä viiveiden nousuun oli P2P liikenne. Netistä ei löytynyt mitään valmista ratkaisua ongelmaan eikä Wlan laitteiden uusiminenkaan tuonut helpotusta.

Keksin ratkaisun Linuxissa kokeilemalla erinäisten ratkaisujen yhdistelmiä ja sain tuurilla viiveet kuriin.

Sisääntulevaan liikenteeseen on laskettu RED oman kaistan määrän mukaan ja säädetty se 50ms viiveen mukaan. Laskin arvot tuon dokumentin avulla.
    http://lartc.org/howto/lartc.adv-qdisc.red.html

Ulospäin lähtevään liikenteeseen on viritelty HTB:n ja Iptablesin pienellä yhteistyöllä sisäverkon IP kohtaiset kaistarajoitukset, siten ettei kaista ole kokonaan koskaan käytössä.

Jos Linuxin 'tc' on asennettu RED on helppo saada konfittua. Tuo HTB + Iptables vaatiikin jo vähän skriptaamista ja annan sen tekemiseen enemmän tietoa jos on tarvis.

Lopputuloksena Wlan verkossa tasaiset 50ms selausviiveet vaikka muilla koneilla pörräis mitä.

Moderaattorin viimeksi muokkaama: 21.02.2008

Jaa tämä sivu