Morjesta! Olen todella aloittelija Linux-käyttäjä ja totta kai ihan pihalla heti alkuun muutamista asioista: 1.Näyttöni max. resoluutio on 1680x1050, mutta asetuksista saan laitettua vain 1280x1024, miten saan max. resoluution laitettua? 2.Miten Linuxilla (Kubuntu) asennetaan ohjelmia? Erittäin palikasti selitetyt ohjeet olisi kiva (vaikka linkki jos sattuu jo olemaan). 3.Linux mitä ilmeisimmin ei tajua kovalevyä, missä on windows ja kaikki muut tiedostot (toisena käyttiksenä Vista) eli kun avaa tallennusmedia ruudun ja painaa jotain sen kovalevyn osiota, missä yhdessä osiossa on windows, niin kaikista tulee tälläinen virheilmoitus: hal-storage-fixed-mount-all-options refused uid 1000 eli kysymys: miten pääsen esim. musiikkiin käsiksi joka on kyseisellä kovalevyllä? 4. Työpöydät, eli voiko eri työpöydissä olla eri kuvakkeet? Itse olen vain havainnut, että muistilappu näkyy vain siinä työpöydässä missä sen on avannut..
Suosittelisin hieman perehtymään käyttöjärjestelmään. Ja omatoimisesti tutustumaan ohjeisiin. Ubuntu-tutuksi voisi aluksi olla ihan paikallaan: http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi Koskapa vastaaviin kysymyksiin olen törmäillyt aikaisemmin, pitää ihan kysyä, miksi eri työpöydillä pitäisi olla eri ikonit?
Tähän voimme vastata perusteellisemmin kun kerrot noila laitetietoja joita lettas kyseli. Todennäköisesti sinun kannattaa ottaa käyttöön tai asentaa näytönohjaimen ei-avoimet ajurit ja mahdollisesti säätää vähän asetuksia että saat resoluution kohdalleen. Toi kolmoskohta on aika hämärä...itselläni Ubuntu lukee/kirjoittaa mukisematta XP ja Vista osiota. P.S. Mainitse aina mieleellään jakelusi nimi ja versio esim Kubuntu 8.04 64bit.