Morjesta! Olen todella aloittelija Linux-käyttäjä ja totta kai ihan pihalla heti alkuun muutamista asioista: 1.Näyttöni max. resoluutio on 1680x1050, mutta asetuksista saan laitettua vain 1280x1024, miten saan max. resoluution laitettua? 2.Miten Linuxilla (Kubuntu) asennetaan ohjelmia? Erittäin palikasti selitetyt ohjeet olisi kiva (vaikka linkki jos sattuu jo olemaan). 3.Linux mitä ilmeisimmin ei tajua kovalevyä, missä on windows ja kaikki muut tiedostot (toisena käyttiksenä Vista) eli kun avaa tallennusmedia ruudun ja painaa jotain sen kovalevyn osiota, missä yhdessä osiossa on windows, niin kaikista tulee tälläinen virheilmoitus: hal-storage-fixed-mount-all-options refused uid 1000 eli kysymys: miten pääsen esim. musiikkiin käsiksi joka on kyseisellä kovalevyllä? 4. Työpöydät, eli voiko eri työpöydissä olla eri kuvakkeet? Itse olen vain havainnut, että muistilappu näkyy vain siinä työpöydässä missä sen on avannut..
Suosittelisin hieman perehtymään käyttöjärjestelmään. Ja omatoimisesti tutustumaan ohjeisiin. Ubuntu-tutuksi voisi aluksi olla ihan paikallaan: http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi Koskapa vastaaviin kysymyksiin olen törmäillyt aikaisemmin, pitää ihan kysyä, miksi eri työpöydillä pitäisi olla eri ikonit?
Tähän voimme vastata perusteellisemmin kun kerrot noila laitetietoja joita lettas kyseli. Todennäköisesti sinun kannattaa ottaa käyttöön tai asentaa näytönohjaimen ei-avoimet ajurit ja mahdollisesti säätää vähän asetuksia että saat resoluution kohdalleen. Toi kolmoskohta on aika hämärä...itselläni Ubuntu lukee/kirjoittaa mukisematta XP ja Vista osiota. P.S. Mainitse aina mieleellään jakelusi nimi ja versio esim Kubuntu 8.04 64bit.
Eli kyseessä on Kubuntu 7.10 32bit Laitteisto: Näyttis: Ati Radeon X1950 Pro 256mb Emo: Asus P5N-E - Prossu: Intel Core 2 Duo E6300 Muisti: Corsair 1Gb 800Mhz Kovot: Samsung SpinPoint T166 - tässä winukka Seagate Barracuda - linux Linux siis löytää toisen kovalevyn ja sen osioinnit, mutta tiedostoihin ei pääse käsiksi. Ensin kun kokeilin Tuota Kubuntua live-cd:llä niin hyvin pelasi, pääsi tiedostoihin yms. mutta asennuksen jälkeen ei enään.
Suosittelen päivittämään 8.04:een, voi jo sinällään ratkaista nuo ongelmat ja päivittyy seuraavalle vuosituhannelle saakka. http://www.ubuntu.com/getubuntu/upgrading
Osiot liitetään /etc/fstab tiedoston määrittelyjen perusteella. Koodi: mount kertoo, mitä osioita (ym.) on liitettynä. Osioita voi liittää myös manuaalisesti. Myös tiedostoselaimella pitäisi siis näkyä osiot (KDE:n konqueror), ja mahdollisesti liittää osioita.
Noniin, kovalevy ja resoluutio ongelma korjaantui.. nyt vaan päivityksen jälkeen kirjautumisen jälkeen tuleva latauksen edistymisen ilmaiseva ei näy oikein.. EDIT: eli sain taas uuden virheilmoituksen :S Kun yritin laittaa aloitusruuduksi kubuntu teeman, valittaa se, että: "tämä teema tarvitsee liitännäisen Moodin, jota ei ole asennettu" Mikä Moodi mahtaa olla kyseessä?? EDIT2: juu, korjaantui kun päivitysten hallinnalla etsin splash screen hakusanalla, sieltähän se puuttuva moodi löytyi..