koneeni on win.xp ps2.Jossa on 160Gt kovalevy jonka sain aivan täyteen ettei enään eheytys onnistunut jos en poistanut tavaraa se 15%.ja vastaani tuli kysyttyäni eripuolilta että kuinka täyteen kovon voi laittaa ilman häiriötä "sana OSIOINTI.eli mulla on kaikki samassa C:kovos ja haluaisin tehdä osioinnin itse ja helposti.kaverin koneen kovo oli jaettu 2-osaan muistaakseni 22Gt windowsille ja loput vapaata tilaa.jotenkin näin se ilmeisesti pitää olla en tiedä miksi ei konettani heti osioitu (noin 5kk vanha kone) .siis kuinka helppoa osiointi on millä osioin ja mitä pitää tehdä etten kaada koko konetta.
ainankin partition macigilla onnistuu helposti, on wizardi auttamassa. sitten F-diskillä, mutta häviää tiedot kovolta. Jah jah, xp:ssa taitaa olla vielä joku windowsin oma tapa, mutta itse kun en käytä niin en osaa. sitä voit haeskella vanhemmista viestiketjuista. Jah, kannattaa kattoa mille alueelle postaat. ei taida olla aloittelijoiden digivideo ongelma, kuuluisi varmaan lähinnä tuonne windowspuolelle..
Tuossa Partion Magicille ohjeet: http://www.nefernetti.com/partitionmagic.htm Ihan omalla riskillä tuo kuitenkin koska siinä voi saada suurta tuhoa aikaan jos jotain menee pieleen. Itse taisin sössiä ekaa kertaa sillee että meni koko homma formatiksi. Tosin sen jlk oppi jakamaan tuon levyn osioihin eikä ajaa yhdellä suurella C:asemalla.
Kerran onnistuin itsekin tekemään sillä formattikuntoon kovon. Mutta yksi kerta monista ei ole paha..
XP:n oma työkalu on käyttökelpoinen vain silloin kun levy on tyhjä tai formatoinnin jälkeen. Kaikkein kätevin se on silloin jos alunperin olet ostanut koneen liian pienellä kovalevyllä ja hankit lisäksi ison kakkoslevyn esim. videota varten. Tällöin XP:n omalla työkalulla osiointi ja esim. alustus NTFS:ksi käy kätevästi. Ilman NTFS-tiedostojärjestelmäähän et voi levyllesi tallentaa yli 4 Gt:n videotiedostoja. Nythän tämä keskustelu muuten muuttuikin äkkiä "aloittelijoiden digivideokelpoiseksi"...;-)
Jeps en tosiaan ole ikinä itse sitä xp:n käyttänyt, lukenut muista ketjuista muiden maininneen. Kiitos että selvennit
Ison kovalevyn osiointi on tärkeää myös siksi että videon kaappaus tai jopa yksinkertainen firewirellä tapahtuva siirto digivideokamerasta toimii varmemmin ilman "pudokkaita" (dropped frames)kunhan huolehditaan siitä että osio jolle kaappaus tapahtuu on eheytetty. Jos Windows ja kaikki ohjelmat ovat samalla osioilla kun mihin kaapataan video niin ehetys käy hermoille koska se kestää turhan kauan kun se joudutaan kohdistamaan koko kovalevylle ja tahtoo siksi usein jäädä tekemättä. Kun videolle on pyhitetty oma osio niin videoprojektin valmistuttua voi usein jopa tyhjentää osio ja suorittaa eheytys, johon aikaa tuhrautuu nyt vain murto-osa ajasta jota tarvittaisi jo pitäisi koko levy eheyttää. Itse asiassa jopa osion formatointiakin voi tällöin tehdä aika-ajoin eikä siitäkään haittaa ole, pikemminkin päinvastoin.