Hei vaan Afterdawn! Ostin tuossa muutamapäivä sitten Sony Vaio läppärin. Mukana tuli luonnollisesti Windows 7 esiasennettuna, josta olen tehnyt Recovery DVD:t. Kuten kaikki tietää, tietokonevalmistajat asentavat omia softiaan, jotka pitäisi nyt saada pois. Prosesseja oli alussa peräti 92! Nyt olen poistanut niitä ja niitä on noin 70. Tekisi mieli tehdä ihan kokonaan puhdas asennus, mutta miten tämä käytännössä tapahtuu? Recovery dc:ltä asennettaessa kaikki turhatkin softat asentuu, eli siitä ei varmaankaan ole nyt apua? Voinko tehdä esim niin, että jos jollain kaverillani sattuisi olemaan Retail Windows 7 Home Premium, niin asentaisin siitä Windows 7:n, mutta käyttäisin omaa avainta? Googlella olen ettinyt ja jotain löytänyt, mutta kaikki tahtoo olla jotain upgrade ohjeita tai sitten jotenkin muuten epäselviä. Kiitos jos viitsitte vastata.
Win7 versioissa ei taida enää onnistua Retail version asennus OEM avaimella. Onnistuisikohan tuo levyn tekeminen nLiten avulla?
Hmm... Mikäs tämä nLite on? Luin jostain että jollain ohjelmalla voisi ottaa tämän OEM käyttiksen rekisteritiedot talteen ja kun on asentanut tuon Retail version jättämällä avainkoodin pois, eli käytännössä se on asennettu kokeiluverioksi, niin sitten samaisella ohjelmalla saa liitettyä ne OEM rekisteritiedot tuohon Retail versioon ja näin saa tehtyä puhtaan asennuksen ja ei tarvitse minkään puhelimen kanssa soitella mihinkään. Kai tämä menetelmä toimii?
Eikö kuitenkin kannattaisi jatkaa vain tuo operaatio loppuun ja tehdä sitten recovery cd:t/dvd:t? Aika hyvin ne esiasennetut rojut sieltä saa yleensä poistettua. Lisäksi koneen ajurit ovat varmastikin tuossa OEM versiossa jo valmiiksi asennettuna, ettei niitä tarvitse alkaa metsästämään.
Niin tässä varmaan käykin. Tosin tein ne Recovery DVD:t jo, eli niissä on ne kaikki esiasennusroskat mukana ihan vain sillä, että jos joskus myyn koneen, niin voin luovuttaa sen siinä kunnossa, missä se on kaupasta ostaessa tullut. Eipä tuo iso homma ole poistaa niitä. kunhan vain tietäisi mitä sieltä voi poistaa. Nyt olen poistanut kaiken Sony Vaio ohjelmat,McAfee:n, Nortonin ja joitain muita.
nLite 1.4.9.1 -ohjelmaa tuli joskus käytettyä WinXP:n asennus-CD:n muokkaamiseen. Windows 7:lle taitaa olla vastaava ohjelma nimeltään RT Se7en Lite: http://www.rt7lite.com/ http://www.rt7lite.com/downloads.html