WAV format ongelma

Viestiketju Keskustelua musiikkiohjelmista -osiossa. Ketjun avasi jansku22 15.05.2004.

1. jansku22

jansku22 Guest

Talletin pari ohjelmaa radiosta ASUS FM Radiolla (device: NVIDIA nForce Audio). Record asetuksissa '44100Hz, 16bits, Stereo'. Ongelmana on, että kaikki ne ohjelmat (mm. EAC, WaveNET, Easy CD-DA, InstantMusic, Nero), joilla olen koittanut prosessoida wav-tiedostoa, ilmoittavat, että tiedostossa on vikaa (mm. not standard, illegal bit depth tai muuta). ASUS FM Radio ja Windows Media Player pystyvät tiedostoja toistamaan.

Haluaisin näitä ensin hieman editoida ja sitten muuttaa MP3 tiedostoksi. Tiedättekö hyvää WAV-prosessointiohjelmaa mitä voisi vielä kokeilla?

Täältä erinomaiselta keskustelupalstalta löysin vinkin, että nauhoitusta voi tehdä monella eri ohjelmalla. Ei välttämättä radiokortin omalla. Joten tulevat nauhoitukset toimivat, mutta nämä kaksi nauhoitusta haluaisin talteen MP3:ksi.

2.  
  3. Agent_007

Agent_007 Senior member

Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
  4. jansku22

jansku22 Guest

Kiitos vinkistä, mutta Audacitykään ei auttanut. Set kaatui Run time erroriin.

Olen nyt kokeillut reippaasti yli 10 ohjelmaan. Näistä Windowsin Media Playerin lisäksi vain Blaze Media Pro pystyi toistamaan ko. tiedostot, mutta ei sekään pystynyt niitä editoimaan tai konvertoimaan.

Nyt epäilen ovatko tiedostot lainkaan WAV vaan AVI tiedostoja.
    Katsoin niiden sisältöä ja ne alkaa seauraavasti: [bold]RIFF....AVI LIST.... hdrlavih8 [/bold] + vähän lisää heksaa ja paljon 00 tavuja.
    Toisella ohjelmalla talletettu WAV tiedostoa alkaa: [bold]RIFF....WAVEfmt [/bold] + paljon heksaa ilman 00 tavuja.

Epäillys oli oikea: tiedostot olivat avi-tiedostoja
    Muille, joilla on samanlainen ongelma, tiedoksi, että muutin AVIn WAV:ksi ohjelmalla [bold]Alive MP3 WAV Converter[/bold]. Myös ohjelmaa River Past Audio Converter kokeilin. Muunnos OK, mutta try-versiossa on 2 min aikaraja. Ohjelman 'DVDCutter Stream and Mp3CDWav Convert' ehdin ladata mutten kokeilla.

Nyt pitäisi löytää ohjelma, jolla saan vähennettyä nauhoituksesta taustakohinaa. Onko joku löytänyt hyvän ohjelman tähän? Itse olen käyttänyt prosessointiin EAC, mutta siihen pitäisi saada kohinan poistoa varten jokin profile-tiedosto.

Vastaan taas itse: Agent_007 mainitsema Audacity tekee kohinan poistoa (ja paljon muutakin). Homma vaan taitaa olla ihan oma taiteenlajinsa. Äänestä tulee helposti varsin erikoinen. Audacityssä ideana on, että talletuksesta pitää löytää pieni pätkä kohinaa ja käyttää sitä kohinan profiilina. Suodatuksen astetta voi muuttaa ja esikuunnella vaikutusta (harmittavan lyhyen ajan).

Moderaattorin viimeksi muokkaama: 16.05.2004
  5. gepardi

gepardi Guest

Cool Edit Pro (nykyään Adobe Audition) tai DC Live ovat päteviä editointiohjelmia.

Jaa tämä sivu