VPU-Recover ongelma

Viestiketju Näytönohjaimet - Apua, kokemuksia ja vinkkejä -osiossa. Ketjun avasi spertti 02.12.2005.

1. spertti

spertti Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Elikkäs ongelma on seuraavanlainen. Pelatessani esim: Cod2:sta kesken pelin tulee ilmoitus "vpu-recover on havainnut ongelman, ja tuote on suljettava" tai jotain vastaavaa. Sen verran googlella sain selville, että näyttiksen ongelmiinhan tuo liittyy.
    Olen kokeillut eri ajureita, huonompia grafiikoita, mutta mikään ei tunnu tepsivän. Ja tämä ongelma ilmenee monella eri pelillä. Esim Gt-Legends, Nhl 2006 jne...

Näyttiksenä on Club 3D 9600XT. Voisiko kyseessä olla ihan fyysinen vika tuossa näyttiksessä, kun lämmötkään eivät kaatumisen jälkeen mitenkään ns. tapissa ole?

Muutenkin voisitte kertoa minulle miten minun tulisi päivittää konettani, kun tuli nuo veronpalautuksetkin tilille ja siitä voisi muutaman satasen vaikkapa koneeseen sijoittaa.

Koneen tiedot:
    Prossu - Intel Pentium 4 Northwood 2.4ghz
    Emo - Asus P4P800
    Näyttis - Club 3D Ati Radeon 9600XT 128Mb AGP- väylällä.
    Muistit - 2*512 200Mhz
    Power - 350W ( merkkiä en muista, mutta on puolisen vuotta vanha )
    Kovalevy- SeagateST3200822A 200Gb

Edit: Ei pitäisi kirjoittaa näin väsyneenä. Taisi mennä reippaasti väärälle alueelle...

Viimeksi muokattu: 02.12.2005
  2.  
  3. eduard0

eduard0 Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    VPU Recover on ATIn korttien ominaisuus, joka pyrkii nollaamaan grafiikkakiihdyttimen jos se ei jostain syystä enää vastaa järjestelmän pyyntöihin. Jos vika kerta tulee ilmi useammassa pelissä, voi olla että lämmöt ovat nousseet liian korkeiksi tai että sinulle vain on sattunut maanantaikappale kortista.

Tuollaista konetta päivittäessä lähtisin itse varmaankin liikkeelle emolevystä (PCI-E väylä saisi olla) ja näytönohjaimesta (uusia parempia PCI-E väyläisiä + jos tuo entinen ei kerta oikein toimi). Powerin vaihdon tarpeellisuudesta en osaa sanoa, ja budjetista riippuu muidenkin osien vaihto. Kannattaa myös verrata hintoja AMD ja Pentium-puolien välillä, tällä hetkellä AMD kun tuntuu tekevän hintalaatu-suhteeltaan paljonkin parempia prossuja.

4. icedaemon

icedaemon Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Sen VPu-recoverin voi myös poistaa käytöstä, kannattaa ensin kokeilla sitä.

5. eduard0

eduard0 Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    VPU Recoveryn kyllä voi ottaa pois päältä, mutta silloin se ei edes yritä nollata grafiikkakiihdytintä jos se ei vastaa järjestelmän pyyntöihin. Eli kertokaas ihmeessä hyöty?

6. spertti

spertti Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Joo. Tuon vpu-recoverin tosiaan ssa pois päältä, mutta silloin käsittääkseni kone boottaa suoraan virheen sattuessa.

Tuohon koneen päivittämistarpeeseeni.... Taidanpa ostaa suoraan uuden, ja myydä tämän faijalle. Tässä alkaa tosiaan olemaan ilmeisesti kaikki pullonkaulana prossusta lähtien uusia pelejä pelatessa.

Ja tosiaan tuo vika ei 100% varmuudella johdu lämmöistä. Olen kokeillut koppa auki ( yksiössä kun asun on kone vielä lähestulkoon parvekkeella =) ), ja lopputulos aina sama. Lisäksi everestin mukaan lämmöt ei ole kaatumisen jälkeen mitenkään korkealla.

7. YodaA

YodaA Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Omiin ja parin kaverin kokemuksiin perustuen: 9600- ja 9800-sarjojen Radeonit eivät oikein kestä AGP 8x -asetuksia, vaan kaatuilevat, jolloin tulee juuri tuollainen ilmoitus.

Tarkista asetukset ja kokeile vaihteeksi 4x -asetuksia. Meillä se on auttanut. Näyttiksen tehothan siinä hieman (5-10%)laskee, mutta kone pysyy pystyssä.

8. spertti

spertti Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Anteeksi suuri tietämättömyyteni, mutta mistäköhän noita agp-asetuksia pääsee muuttamaan. Biosista?

9. YodaA

YodaA Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    AGP-asetuksia pääsee muuttamaan (tässä 2 tai 3 vaihtoehtoa):
    a) jos olet ajureita (uusin Catalyst on 5.11)asentaessasi asentanut myös Catalyst Control Centerin, niin käyttäessäsi sitä Advanced View asetuksilla, sinulla on nähtävissä alasivu SMARTGART. Tuolla kyseisellä alasivulla pääset vaihtamaan AGP-asetuksen. Kone vaatii uudelleen käynnistyksen sen jälkeen.

b) jos et ole asentanut Catalyst Control Centeriä, niin löydät asetukset myös biosista

c) Tätä en ole koskaan testannut, vain lukenut ohejeita netistä: jos et ole asentanut Catalyst Control Centeriä, niin voit kokeilla kirjoittaa Käynnistä-valikon Suorita-kohtaan SmartGart. Silloin pitäisi kuulemma aueta valikko jossa voi tehdä vastaavia temppuja kuin kohdan a-alasivulla

10. RedFusion

RedFusion Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Ei kannata ottaa vpu-recoveria pois käytöstä ja se agp:n muuttaminen 4x saattaa aiheuttaa vaan enemmän kaatuilua... kokemuksella voi sanoa että kortti takuu vaihtoon... esim. 9600 pro ja 9800 pro agp, joissa kyseinen ongelma oli ja juuri tällä hetkellä kaverilla x600 xt pci-expres...

Nyt minulla on x800 xt jossa ei ole kyseistä ongelmaa ollut.

joten lompsi sinne kauppaan mistä ostit ja takuu vaihtoa vaan :D
    (kokeile vaihtaa kalliimpaan ja tehokkaampaan jos mahdollista)

11. samfin

samfin Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Mulla on toi 9600Pro, ja tehnyt aina välillä tota samaa pelatessa. Olen ottanut sen pois päältä, eikä toistaiseksi ole vielä kertaakaan kaatunut tai mitään muutakaan ihmeellistä sattunut. Joka tapauksessa, olen menossa kortti kaupoille ihan näillä näppäimillä myös.

12. vaaris

vaaris Guest

Jep vpu-recoveria on tullut 9800proolla ja mikään muu ei auttanut kuin tiputtaa AGPx8 -> AGPx4. Sen jälkeen ei ongelmia. Päivitin myöhemmin emon bioksen ja alkoi toimimaan AGPx8. Emo oli Asrock jotain.

13. RedFusion

RedFusion Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kannattaa jo päivittää emolevyä jos ei tosiaan tue kunnolla 8x agp siitähän se on monesti kiinni ettei emo tue kunnolla 8x agp:tä jos pitää pudotaa 4x:ään... taikka kortti rikki... kannataa viedä ehdottomasti takuisiin jos takuita, kortti ei toimi tällä hetkellä täydellä teholla.... varsinkin jos agp 4x.... ja mitenkäs sitten kun samanlainen ongelma 16x pci-express ?? pudotetaanko sekin 4x agp:ksi että toimii :p

14. samfin

samfin Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Toimiikohan mulla täydellä teholla kun tosiaan on toi 9600Pro ja 3dMarkista saa vain 1700 pistettä? Vai onko vaan niin susi kortti?

15. RedFusion

RedFusion Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    mistä 3d markista ?

16. samfin

samfin Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    -05

Viimeksi muokattu: 07.12.2005
  17. RedFusion

RedFusion Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    9600 pro:lla joku 1800-2000 on vissiin aika hyvä tulos 05 markista.

18. kalmari90

kalmari90 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Joo mulla on Club3D 9800 pro 256mb näyttis ja tuli joskus muutamia kertoja toi sama VPU recover juttu ja pelit kaatuili. Otin sen sit pois päältä ja on toiminut sen jälkee ihan hyvin ei oo enää kaatuillu.

19. ajkopone

ajkopone Guest

Itselläni on täsmälleen sama kortti kiinni vielä vanhemmassa järjestelmässä (amd:n prossu, soltekin emo). Uusimmista peleistä se kaatuili suhteellisen aktiivisesti (catalyst 5.11 => 10 sekunnin pelin jälkeen) GTA S-A:n kanssa. Päivittelin piirisarjan, testasin uusimmat catalyst ajurit ja ronklasin vähän kaikkea emon biosista lähtien. Ei auttanut.

Kun vaihdoin DNA:n (4.4.5.10) modaamat ajurit, niin pystyin pelaamaan GTA:ta. Nyt se kaatuilee satunnaisesti tunnin, parin tai kolmen päästä, mutta VPU- recovery pelastaa tilanteen. Club 3d:llä ne eivät tienneet mitään...

Itse olen tullut tulokseen, että kortti on mallia susi.

20. RedFusion

RedFusion Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    MITEN SE EI MENE TEILLE PERILLE ETTÄ JOS KORTTI HALUAA NOLLATAGRAFIIKKA KIIHDYTTIMEN NIIN SE ON PASKANA... mitä muutakaan se tarkoittaa, se haluaa nollata kortin prosessorin joka pyörittää ruudulla näkyvää tapahtumaa jos se on ehyt niin ei se tee sitä...

21. Limasika

Limasika Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    ^
    Eli esimerkiksi, virtapiikki, liian korkeat lämmöt, väärin asentuneet ajurit tai korkeat kellotaajuudet eivät siis voi saada aikaan sitä, että kortti menee "non-responding" tilaan ja VPU Recovery nollaisi (käynnistäisi uudelleen) grafiikkakiihdyttimen, vaan kortti on automaattisesti rikki? justiinsa...

Viimeksi muokattu: 16.12.2005

Jaa tämä sivu