1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Voiko Linuxia käyttää?

Viestiketju Linux -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Eero_5 09.05.2005.

  1. Eero_5

    Eero_5 Member

    Liittynyt:
    27.04.2005
    Viestejä:
    23
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Monet pitävät Windowssia huonona järjestelmänä, johon tulee viruksia ja spywarea kuin itsestään. Monet taas ajattelevat Linuxin olevan hyvä järjestelmä, vaikkeivät edes tietäisi siitä paljoa.

    Päätin itse muutama viikko sitten kokeilla Linuxia, tarkemmin SuSE 9.2:sta. Aloitin ftp-asennuksella. Ensimmäinen asennuskerta kesti 5h, ja asennus ei edes onnistunut, järjestelmä ei käynnistynyt jonkun mount-virheen takia. Asensin uudelleen, ja sain toimimaan vähäksi aikaa, kunnes alkoi tulemaan jotain virheitä, en muista enää mitä ja ajattelin bootata koneen, joka ainakin Windowspuolella auttaa mukavasti sekoiluihin. Vaan konepa ei käynnistynyt, en muista miksi. Onneksi olin laittanut Windowsin eri kovalevylle kuin SuSEn joten siirryin Windowssiin ja aloin lataamaan CD-versiota koska ftp-asennus kestää jumalattoman kauan puolimegasella netillä.

    Asensin SuSEn uudelleen ja systeemi alkoi pelittämään ja on toiminut tähän saakka kohtuullisesti. Haluaisin mainita muutaman asian jotka Windowsissa toimivat ongelmitta ja säätämättä, kun taas Linuxissa ovat aika monimutkaisia:

    -Yritin asentaa näytönohjaimen ajuria, mutta se ei onnistunut vaikka löysin selkeät ohjeet. Sain lopulta apua täältä ja ajuri asentui.

    -Äänet eivät kuuluneet. Minun piti laittaa joku ihme pieni nappula toiseen asentoon jotta äänet alkoivat kuulua. Tosin Wolfenstein: Enemy Territoryssa äänet eivät kuulu vieläkään. Taitojen puutetta (?) mutta ainakin Windowsissa selvisi heittämällä ajurirompun sisään ja klikkaamalla pari kertaa next.

    -Ohjelmien asennus on vaikeaa, ja aina en tiedä minne ohjelma menee. Olen yrittänyt kääntää myös lähdekoodista mutta en vaan osaa.

    -En ymmärrä mitä ideaa on Linuxin hakemistorakenteessa. Kaikkihan mountataan samaan systeemiin (voin olla väärässäkin), kun taas Windowsissa on selvä jako asemien ja kovalevyjen välillä.

    Eli mitä hyvää Linuxissa on, muuta kuin että virukset puuttuvat, ja se että se on kauniimman näköinen Windowssiin verrattuna? Minulla ei ole XP:ssä kuin muutama virus ja nekin olivat "pilipaliviruksia", tosi vähän spywarea, MS Anti-Spyware/AD-Aware löytää harvoin jotain.

    Olen asentanut Windowssin uudelleen 1 kerran, mutta SuSE:n ainakin 3:een kertaan.

    Olen suunnitellut hankkiutuvani eroon tästä Linuxista, ja laittamalla tämän kovon Windowssiin lisätilaksi. Windowsissa kaikki toimii hyvin, mutta kaikki toimisi Linuxissa yhtähyvin, jos osaisi ja jaksaisi. Linux on hyvä järjestelmä, jos sitä osaa käyttää ja jos sitä jaksaa säätää. Linux on hyvä Linuxin säätämiseen, Windowssilla voi tehdä muutakin.

    Mitäs te muut olette tästä mieltä, ja kumpaa systeemiä käytätte, ja miksi?
     
  2.  
  3. anatemus

    anatemus Regular member

    Liittynyt:
    11.03.2002
    Viestejä:
    472
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Toivottavasti tästä ei tule taas uutta win/lin-vääntöä.. =)

    Pari herännyttä ajatusta:
    Mielestäni ajurien asennus on helpompaa Windowsissa. Näytönohjain onkin ainoa johon on tarvinnut asentaa "käsin" ajuri Linuxin puolella...
    Ei minun mielestäni. Yksi asia josta pidän linux-distroissa on pakettienhallinta. Pakettilähteet kuntoon, ja lähes kaikki ohjelmat voi asentaa _helposti_ ja keskitetysti yhdellä työkalulla. Linuxin kanssa en enää välitä ohjelman sijainnista, yleensä ohjelman nimi tms. komento käynnistää ohjelman. Se rittää minulle.
    Vapaus. Voin itse määrätä mitä systeemi tekee (jos vain osaisin;), eikä puolestani ole tehty ihmeellisiä valintoja. Tosin tämäkin saattaa olla distrokohtaista.

    Mielipide muiden joukossa. Itse en ole tuota winkkaria jaksanut asentaa enää uusiksi siitä aiheutuvan armottoman säätämisen takia. En voi sietää esim. WinXP:n oletusasennusta, Teletapit ovat hiukka nuoremmalle polvelle varmaan ihan jees.

    Kumpaakin. Pääasiassa Gentoota, XP:llä joskus harvoin pelailen ja Avokki käyttää M$ Officea (OpenOffice-propaganda on tarkoitus aloittaa;)
     
  4. runkku

    runkku Member

    Liittynyt:
    24.03.2005
    Viestejä:
    18
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    näin on
     
  5. juppe22

    juppe22 Active member

    Liittynyt:
    28.05.2002
    Viestejä:
    2,660
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Uudelleen asennukset ja bootit eivät ole [bold]ikinä[/bold] ratkaisu linux koneissa...uudelleen asennus on ainoastaan välttämätön, jos joku ilkeä hakkeri on "rootannut" sun linux boxin...muita tilanteita ei tule ainakaan itselleni mieleen...
    Ja bootata tarvii ainoastaan jos haluaa päivittää kernelin, eli siis bootata uudella kernelillä...tietysti bootata voi myös ihan omaksi ilokseen, mutta konetta ei todellakaan tarvi, eikä kannata bootata, jos joku ohjelma menee jumiin...

    Linuxin hakemistorakenteessahan on sellainen idea, että jokainen hakemisto voi sijaita vaikka omalla levyllään...eli esim. palvelin käytössä, jos on järkevästi suunnitellut levyjen osiot, niin pystytään palvelinta pitämään ylhäällä, vaikka mitä sattuisi...
    Otetaan pieni esimerkki:
    Jossain ohjelmassa on bugi ja se jää "ikilooppiin" ja kirjoittaa kovalevyn/osion täyteen, vaikka virhe logia, eli kun osio täyttyy, niin silti järjestelmä ei kaadu, koska vain siltä osiolta, johon logia kirjoitetaan on loppunut tila, kun taas windowssissa sama menisi niin, että järjestelmä putoaisi, kun tila loppuu...
    Toinen esimerkki:
    Jos joku kovalevy hajoaa, niin backup levy voidaan mountata, vaikka suoraan sen vanhan levyn paikalle...

    Nämä esimerkit lähinnä palvelin käytöstä, koska siihen linux on alunperin suunniteltukin, kun taas windowssia ei ole alunperin ollenkaan suunniteltu verkko käyttöön...

    Käytän pelkästään linuxia, koska kaikki toimii, niinkuin haluan...ja voin olla varma, että mikkiksen kaltaisille yhtiöillä ei ole takaportteja koneelleni...windows käyttäjien koneistahan mikkis tallentaa vaikka mitä tietoa esimerkiksi päivityksien yhteydessä (tästä oli joskus mikrobitissä tarinaa, eli päivityksien yhteydessä mikkikselle lähetetään esimerkiksi tiedot koneelle asennetuista ohjelmista, niiden lisensseistä ja kaikkea muuta mukavaa tietoa käyttäjästä...tämä oli selvinnyt, kun joku hakkeri oli tutkinut microsoftille päin lähtevää dataa päivityksen yhteydessä)...
     
  6. Erkkimon

    Erkkimon Active member

    Liittynyt:
    26.01.2005
    Viestejä:
    1,164
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    No tota ei mun mielestä voi Linukan syyksi laittaa. Vika on jossain asetuksissa. En pelaa. En tiedä tarkemmin.

    Se on helppoa sitten kun opit. Sorsista kääntäminen on lasten leikkiä, kunhan oot asentanu gcc:n tai g++:n. :D

    Ja yleensä softat löytyy distron omasta paketinhallinnasta, jolloin asennus ei edes voisi olla helpompaa!

    Toihan nyt on just se neronleimaus! Sä voit mounttailla kaikennäkösillä formaateilla alustettuja osioita ja koviksia just sinne mihin haluut. Ja se tekee Linukasta monipuolisen käyttiksen, eli noitakin voi käytellä, niinkun haluaa. Ja esim. /home kannattaa olla erillinen osio ja mm. äskeisen ratkaisun hyödyt löytyy lähes jokaisesta FAQista.

    No en nyt jaksa luetella noita Linukan hyötyjä. Toi on vähän niinku evoluutio - kreaatio -vääntö, jota jauhetaan aina ja vaikka hakkasinkin evolutionisteja turpaan, niin ei ne usko. Sieltä tulee seuraava darwinistipossu, joka ei ole edellistä threadia jaksanut lukea ja katsoa kun kollegan argumentit ottaa osumaa. Sama juttu Wintoosa - Linux -väännössä. Use and get amazed -periaatteella vaan. Niin mäkin aluks tein. Mä ajattelin, että pelästytänpä kaverit ja hankin Linukan ja opin jotain uutta. Asensin sen Wintoosan rinnalle eikä enää Wintoosaa oo koneella ollenkaan.

    Väitän, ettei Linux edelleenkään sovellu peruskäyttäjälle, jolla on valtava himo säätää. Se sopii edistyneehkölle käyttäjälle, joka jaksaa ja haluaa säätää, tai sitten mummolle, joka tahtoo käydä katsomassa sähköpostia eikä tietokoneen henkimaailmojen jutuista ymmärtäisi eikä edes halua ymmärtää.
     
  7. Kullerwo

    Kullerwo Regular member

    Liittynyt:
    15.04.2005
    Viestejä:
    128
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    [bold]offtopic[/bold]

    - Evoluutiouskovaiset eivät itse tajua olevansa uskovaisia. Ennen uskonto oli tiedettä, nykyään tiede on uskontoa.

    [bold]offtopic end, exit & out[/bold]
     
  8. -Pertsa-

    -Pertsa- Member

    Liittynyt:
    20.03.2005
    Viestejä:
    80
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Ei mullakaan ne äänet toimi tuossa kyseisessä pelissä... En tiiä mistä johtuu.. En minä sitä ole pelannutkaan vähään aikaan kun vaihoin SuSEn Ubuntuun ja en oo tähän vielä niitä joitain Atin 3D ajureita asentanu... :)
    Ja en oikeestaan tiiä yhtää miten ne pitäs asentaa.. Joten voisin sitte vaikka kysyy sitä tässä.. Elikkä mistä ja miten ne sais ja mites ne sitte pitäis asentaa tähän Ubuntuun..? :D
     
  9. Eero_5

    Eero_5 Member

    Liittynyt:
    27.04.2005
    Viestejä:
    23
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Jep, tällä minäkin lähdin liikkeelle, mutta siinä kävi kuten kävi. :(
     
  10. Kullerwo

    Kullerwo Regular member

    Liittynyt:
    15.04.2005
    Viestejä:
    128
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Asennus 15 minuuttia ja kaikki toimii. Myös ET:n äänet. Ohjelmien asennus ei voisi olla helpompaa (apt-get). Käytän linuxia, koska se on mielestäni ylivoimainen windowsiin verrattuna ja säätämisen tarve on huomattavasti pienempi.

    Tietysti on ihmisiä ja yhdistelmiä, joille ei linux sovi.

    PS. Sitten kun windows-koneessa on kaksi kiintolevyä ja jatko-osioita, ei pirukaan ota selvää siitä logiikasta millä ne nimetään.
     
  11. lunix

    lunix Regular member

    Liittynyt:
    01.07.2004
    Viestejä:
    773
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    DVD-asennus on huomattavasti helpompi, ja sillä on helpompi "harjoitella asennusta" ja vaikka pari kertaa ottaa ja asentaa uudestaan. Ja jos vielä ostaa paketin niin saa kaksi kirjaa joista on varmasti hyötyä "harjoittelu vaiheessa".

    Tämä ei ole Linuxin vika, ATIn Linux tuki on käsittämättömän huono, nVidialla tuki on hieman parempi, mutta kaukana Windowsin tasosta. Siitä vain valittamaan näytönohjaimen piirisarjan valmistajalle että saataisiin parempi Linux tuki.

    Jakelun omien pakettien asennus on todella helppoa. Täällä olen useasti tämän sanonut, mutta toistan sen vielä. Kun käytätte jakelun omia paketteja, voitte olettaa niiden toimivan oikein, ilman mitään riippuvuus ongelmia.
    Jos tarvitaan lisää paketteja, niin näitä "asennuslähteitä" löytyy verkosta varmasti.

    Tiedätkö mihin winsofta.exe tunkee sisältönsä? SUSEssa esim. KRPMView näyttää sulle mihin tiedostot asennetaan. Lähdekoodista kääntäminen vaatii hieman enemmän, mutta ei se ole mitenkään ylipääsemättömän vaikeaa. Joskus tähän on pakkokin turvautua.
    Jos haluatte kääntää järjestelmänne lähdekoodista itse, silloin valintanne on [bold]Linux From Scratch[/bold]. Linkin löytää juppe22 sigusta ;-)

    Linux on ehdottomasti pääsysteemini. Windows on koneella vain, koska olen lupautunut testaamaan muutamia win-only softia(ja olen kyllä ehdottanut että voisivat portata softan Linuxille).

    Linux ei sovi kaikille, on ihmisiä jotka haluavat että kaikki tapahtuu kuten windowsissa. Heille Linux vain yksinkertaisesti ei sovi.
     
    Viimeksi muokattu: 09.05.2005
  12. Silent_A

    Silent_A Member

    Liittynyt:
    21.04.2003
    Viestejä:
    18
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Itse käytän linuxia melkein kaikkeen muuhun paitsi musisointiin ja
    sen tekemiseen kun guitarportille on aika nihkeä tuki linuxi
    puolella eli ei ollenkaan.

    tuohon et ongelmaan voi kokeilla shelliin loitsuja:
    echo "et.x86 0 0 direct" > /proc/asound/card0/pcm0p/oss
    echo "et.x86 0 0 disable" > /proc/asound/card0/pcm0c/oss

    ainakin gentoossa tepsi äänten puutteeseen.
    edit reminder: jos loitsut siihen et:n ääneen tepsii niin ne
    komennot pitää ajaa joka bootissa jos yleensä bootia harrastaa.
     
    Viimeksi muokattu: 09.05.2005
  13. Myr

    Myr Member

    Liittynyt:
    06.01.2005
    Viestejä:
    26
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Minulla taas säätäminen tapahtuu Windowsissa ja muu Mandrakessa. Joskus tosin on linukkaakin rukattava. Mutta kyllähän molemmilla pärjää.
     
  14. neggis

    neggis Regular member

    Liittynyt:
    18.06.2004
    Viestejä:
    501
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Suurimpana jotta windows sukupolvi siirtyisi linuxiin on konsolin vierastamainen. Ongelmatilanteet ovat ylitsepääsemättömän vaikeita konsolia kammoksuville.

    Asentelin tässä eräänä sateisena päivänä (oli yhtä kurja ilma kuin tänäänkin :) kaverilleni ubuntun, knoppix-testistä huolimatta asennuksen jälkeen ei tullutkaan X-windowsia ruutuun. Kaverini hätäänty että pitääkö "asentaa uusiksi?"... heh, sielähän se on jo. Ensin hain uusimman kernelin yum:n avulla. Seuraavaksi hain linksillä ensin nvidian arjurit, seuraavana ajoin modulin sisään ja editoin vi-editorilla xorg.conffia....jne..... sain järjestelmän pystyyn mielestäni heittämällä, kun kaverini oli lähinnä huuli pyöreänä, eikä meinannut oikeen uskoa, kun kerroin itse opiskelleeni huvikseni linuksia. Yritäppä siinä todistella että ei tämä ole vaikeaa...

    Asensin lopulta ssh-palvelimen hänen koneelle ja teen tarvittavat päivitykset jne etänä... sen verran ulkona hän oli, että katsoin parhaaksi ainakin aluksi auttaa näin, ja hän oli sentään käyttänyt windowsia about viitisen vuotta. Hienosti on mennyt ainakin tähän asti kaikki.
     
    Viimeksi muokattu: 09.05.2005
  15. Jannejt

    Jannejt Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    10.02.2005
    Viestejä:
    5,045
    Kiitokset:
    6
    Pisteet:
    118
    tähän asti ainakin ollu hyvää omien kokemusten kertomista ja kumpaakaan käyttistä ei ole haukuttu.. :)

    koska noihin on tullu jo hyvin vastausta ja olen melkeimpä kaikessa samaa mieltä niin..
    itelläni on Gentoo ja olen erittäin tyytyväinen tähän...
    olen mielestäni oppinut hyvin tän linuxin suth. vähäsessä ajassa ja konsoli tuntuu erittäin mukavalta.. koneeni toimii nopeammin, linux on ilmainen, kun jaksaa perehtyä niin tajuaa miten loogisesti kaikki osiot sun muut on tehty... kuten juppe22 sanokin niin toi mounttaamis periaate on hyvin hyödyllinen ja
    järkevästi ajateltu...
    säätämistähän linux on mutta kun on säädöt tehty niin järjestelmä on vakaa ja toimiva.. :D ei todellakaan tarttee bootteja tai uudelleenasennusta...
    tämä on totta.. kun on käyttänyt paljon windowsia voi vaihtamiskynnys olla liian suuri ja kun osaa windows-järjestelmän loistavasti ja ei tarvitse/ole innostunut räpeltämään linuxia niin ei siinä mitään, linuxissa on huonot puolensa kuten windowsissa.
     
  16. Ranee

    Ranee Member

    Liittynyt:
    16.02.2005
    Viestejä:
    68
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Itselläni suurin syy varmasti miksi käytän Windowsia on se että olen sitä aina käyttänyt (tosin sitä ennen dossia). Windowsista osaa jo selvittää kaikki ongelmat on sitä todella vaikea siirtyä Linuxiin josta ei paljon mitään tajua. Muutaman kerran olen jo yrittänyt siirtyä Linuxin käyttäjäksi kun ei minua ohjelmallisesti mikään windowsin puolella pidättele (en myöskään pelaa pelejä). Viimeksi kun yritin siirtyä niin en saanut nettiä millään toimimaan Susessa ja Mandrakea en saanut edes asennetuksi.

    Sama ongelma minulla on Photo Shop vs Paint Shop Pro. Olen aina käyttänyt Paint Shoppia, joten siirto Photo Shoppiin ei ota onnistuakseen.
     
  17. neggis

    neggis Regular member

    Liittynyt:
    18.06.2004
    Viestejä:
    501
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ihan pakko kysyä että mikä modeemi sinulla on?
     
  18. Jusef

    Jusef Regular member

    Liittynyt:
    20.11.2004
    Viestejä:
    124
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Onhan se linukka aika erillainen järjästelmä kun winkkari eikä sovi mielestäni aivan alottelijoille (riippu distrosta tietty). Itselläni tahtoo vaaan vaivata se asia että vain harvat pelit pyörii linukassa, mutta ne harvat jotka toimivat toimivat kyllä paljon paremmin (siis pelit jotka eivät vaadi esim. cedecaa tai muuta emua). Toiseksi taitaa olla se että Photoshop CS ei taida siinä pyriä, vai pyriikö? (7.0 pelittää mutta CS ei taida vielä toimia)...

    Valitettavasti jos linukan itse tässä kerkiän asentamaan on winkkari melkein pakko pitää siinä myös :(
     
  19. GyperFox

    GyperFox Member

    Liittynyt:
    20.08.2004
    Viestejä:
    78
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Mulle toi muutos oli kuin vaihtaisi XPeen Dossiin. No vähän ehkä yliampuva, mutta kummiskin. Mitä noi gcc,g++ ohjelmat on?

    Olen kyllä vielä aika aloittelija. Kyllä linux tuntuu paljon vapaanmalta, kuin windows, mutta en todellakaan osaa hyödyntää sitä vapautta. Esim. konsolin käyttö takkuaa ym..

    *Pakettien hallinta on paras tapa asentaa ohjelmia. -> helppo ja yksinkertainen.

     
  20. .W.

    .W. Regular member

    Liittynyt:
    01.03.2004
    Viestejä:
    838
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Eihän kysyvä tieltä eksy..

    C ja C++ kääntäjiä. "Halvempia" ja "hieman" miellyttävämmillä lisenssiehdoilla tosin kuin borlandin vastaavat. (okei djgpp löytyy M$ ympäristöön) Näitä tarvitaan luonnollisesti kun käännetään lähdekoodista itse ohjelmia.

    Konsolia todella tarvitaan tuon vapauden(eri merkitys kuin GWB:n sanomana) saamiseksi. Ei sitä konsolia vaikea ole oppia, muutama peruskomento siellä vain on mitä tarvitaan. Suosittelen lainaamaan kirjastosta jonkin unix kirjan. Niillä pääsee pitkälle.
     
  21. Jannejt

    Jannejt Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    10.02.2005
    Viestejä:
    5,045
    Kiitokset:
    6
    Pisteet:
    118
    toi konsoli voi tuntuu aluks vaikeelta... mutta sen oppii todella nopeesti...
    http://tapsa.terae.net/linux/
    toi on loistava sivusto windowsista siirtyvillä... tota selaamalla oppii jo tärkeimmät komennot...
     

Jaa tämä sivu