Mikähän mahtais olla kun asensin vistan niin pelit ei pyöri enää niin hyvin kuin xp:llä. äänet jumittaa ja pelit nykii?! Koneessa on nforce2 piirisarja, 2,2ghz prossu, 1gib muistia ja 6600gt agp näyttis. Näyttiksen ajurit on uusimmat vistaan tulleet, mut emolevyyn en oo ajureita löytyny mutta vistassa vissii on ittessään jo jotkut nforce2 ajurit.
Windows updatesta olen saanut omalle nforcelleni muutamia peruspäivityksiä ladattua. Taitaa tosiaan olla tuo nforcen vistatuki vielä hieman lapsenkengissään.
DX9 raudalla ihan normaalia. XPllä pelit toimivat paremmin, joten vaihtamiseen ei ennen DX10 näyttistä ei ole. Vistalla ei alle 2GT muistilla hirveästi kannata pasianssia ihmeeenpiä pelailla.
Minäpä pelasin 512Mt:n muistilla pasianssia ihmeellisempiä pelejä ja hyvin toimi. Muutki osat oli huonompia ku nuo mitä jethro1 omistaa. Mutta se edellytti sitä että Aero piti ottaa pelaamisen ajaksi pois päältä.. Edit: Lainaustagit unohtui.
Oblivionia olen pyörittänyt omalla vistalla alla näkyvällä kokoonpanolla ja entiseen (XP:hen) verrattuna käytännössä samoilla asetuksilla. Eiköhän ja tuo suorituskyky vielä hieman hioudu kun uusia näytönohjainpäivityksiä julkaistaan.
nVidia on muutenkin onnistunut sössimään laiteajurinsa Vistalle. nF2 ja nF3 piirisarjallisten kokoonpanojen ei alunperin pitänyt olla ollenkaan sertifioituja Vistalle, mutta jossain vaiheessa nVidian suunnitelmat muuttuivat ja nF2/nF3 -piirisarjoille on tulossa ajuripaketti Vistalle, mitään aikataulua ei käsittääkseni ole missään ilmoitettu, joten vielä joudut pärjäämään Windowsin omilla ajureilla. Täyttä paskaa^ Vistan hieno ominaisuus on se, että vaikka se muistia varaakin esim. työpöydällä erinäisille ohjelmille käyttöön enemmän kuin XP, niin se sitä myös huomattavasti paremmin ja nopeammin vapauttaa esimerkiksi juuri peleille, jotka sitä paljon tarvitsevat. Eli teoriassa Vista on jopa nopeampi peliköytössä pienellä muistimäärällä kuin XP, mutta käytännössä ei vielä. Omalla kokoonpanollani Vistaan siirryttyäni en huomannut suorituskyvyssä mitään eroa peleissä joita pelaan (Cod2, RBR, Oblivion, rFactor, GTR2, Flight Simulator X). Valitettavasti minulla ei ole 2Gigaa muistia, mutta silti tuntuu pasianssia raskaammat pelit pyörivän normaalisti ilman mitään ongelmia, MISSÄ VIKA??!
Nooh, muotoillaan asia paremmin, itse en pelaisi, joka taas on oma mielipiteeni. 4200+, 1gt ja 7600gt kokoonpano ei oman testisessioni aikana jaksanut Vistan puolella oikein edes Rainbow Six: Vegasia pyörittää, niin päätin jättää testit siihen.
Noh.. luulen tässä tapauksessa että RS6: Vegas on pyörimättömyyteen suurin syy, ei Vista. On meinaan pikkusen päin peppua koodattu peli, raskas kuin mikä, eikä toimi oikein millään kokoonpanolla kunnolla. Itse kyseistä peliä kokeilin XP:llä.
Raskas on kyllä, mutta pyörii XP:n puolella ihan mallikkaasti, joten tyydyttäydyn siihen. Kesällä sitten koneeseen Vistaa ja DX10 näyttistä alle.
Mikä se aero tarkalleen ottaen on? Ja saako sen mistä pois? Voisi koeilla jos ilman sitä toimisi pelit...
Lukenu eri foorumeilta ja tietokonelehdistä tuosta Vistasta ja ei kylla mairittele.Tänää luin Mikkisoftan virustorjuntaohjelmasta joka testissä todettiin aivan p.......En kyllä näe mitään hyvää syytä päivittää vielä käyttistä siihen ja kerjätä ongelmia.Moni nyybbä onkin laittanut Vistan koneelle pullistellakseen ja foorumit täyttyvät näistä inisijöistä kun mikään ei pelaa.
Niinpä ja sitten kun ei osata etsiä tietoa niin tehdään ensin uusi threadi ja sitten huomautellaan että tätäkin on kysytty täällä jo 10 kertaa aiemmin. http://www.iexbeta.com/wiki/index.php/Windows_Vista_Software_Compatibility_List , tässä ainakin yksi linkki joka vistan omistajan kannattaa painaa korvan taakse. Aika pitkälti olen softat vistalle hankkinut tuon listan mukaan ja paljolta järjestelmän palauttamiselta ynnä muulta on säästänyt.
Hahaa, kerran meinasin kysyä miten User Account Control otetaan pois käytöstä, mutta käytin hakua ja sieltähän se vastaus löytyi (vaikka otsikko ei ollut siihen viittaava). Ja siitä Aerosta, sen saa pois painamalla hiiren oikeaa työpöydällä ja valitsemalla "Customize", sieltä "Themes" ja sitten listasta joku muu teema.