Virukset ja muu koneen suojaus

Viestiketju Vapaata keskustelua -osiossa. Ketjun avasi NetMan87 10.02.2004.

1. NetMan87

NetMan87 Guest

No katotaan meneekö tää läpi...
    No niin nyttenki klikkailen F-securen antivirusta päälle ja päivittelen sitä, joka muuten on todella v-mäistä kun olla on vaan 56 modeemi! No kaikki ohjelmathan eivät päivity yhtä nopeasti ja toisissa saattaa olla bugeja... Tästäpä johtuen Aattelin laittaa keskustelun pystyyn... Jos porukalla tesmailtaisiin mikä panostaa itseensä eniten viiruksen torjunta ohjelmista...

Nyt mulla eilen kaatu kone... Ja muutamina aikasempina päivinä on jotkut ohjelmat ja pelit pätkiny,kaatuillu ja windows temppuillu ja hidastellu! Luulin et se on vaan käyttiksen omia "huonoja" asetuksia ja yhteen sopivuus ongelmia... Viimeisinpänä Unreal tournament meni tilttiin eikä suostunut käynnistymään... Lisäksi jotkin leffat (divx ja muut) eivät toimineet tai vaativat "hakkerointia"! Eilen klo 6 divx player herjas et koneessa voi olla viirus ja jotai sinne päi... Ja Mä aloin miettii et on kyl tosiaa ollu epävarmaa käyttää... Joten kipaisinpa likka-kaverille ja latasin f-securen antiviruksen (joka sattui ekana silmään)... AD-Aware mul oli ennestään ja silleen... No kun kotia tulin ja cd-aseman pätkimisen takia kopioin asennus tiedoston työpöydälle (tai yritin) windows kaatui aina kun noin 10% kopioinnista oli jälellä... No lopulta sain kopioitua sen ja asennettua (uudelleen läynnistykseen asti)... Uudelleen käynnistettya kone nakkasi heti ekana silmille herjan että Explorer.exe:tä on käpelöity ja samutti itsensä!!! Sitten menin vikasieto tilaan ja asensin anti viruksen uudestaan ja kokeilin ajaa sen sieltä käsin... Vähän oikee tiedostoa etsimällä! No, sepäs ei lähteny käyntiin...

No, sitten olin jo varma ettei se toimi ennen uudelleen käynnistystä (normaali tilaan)... Jossa kone tiletti tai herjasi kunnon "errorit"! Pienen ajattelun jälkeen hoksasin kokeilla "yhtä juttua"...

Ajoin IBM startup editorin ja katsoin käynnistyksen yhteydessä ajettavat ohjelmat... Ja poistin kaiken ylimääreisen ja rekisterin skannaus ohjelman... Ja starttasin koneen vakio tilaan... Johon se käynnistyi ilman mitään ylimääräisiä ongelmia. Ja kone oli nyt päällä...

Näytölle tuli heti ensimmäisenä ilmoitus 8 puhdistetusta tiedostosta ja ajoin heti ad-awaren, sitten F-securen ja vielä scandiskin (täys tarkistus kaikista asemista ja muistista)... Koneessa oli n.10 vakoilu ohjelmaa ja kaksi virusta (jotka olivat saastuttaneet n.350 tiedostoa)... Sitten palautin IBS startup editorilla kaikki takaisin ja buuttasin koneen taas...

Nyt hain päivitystä ja sain sen (5Mt modeemil) ja f-secure raportoi että virustietokanta on vanhentunut...

No kone on kumminkin pelastettu ja kaikki "tärkeät" tiedostot... Eli leffat, musa ja pelit...

Virukset olivat win32.parite.b ja jokin backdoor-virus... Ja kauvonpa olivat koneessa olleet... Kun noin kauheet tartunnat olivat saaneet aikaan... Nyt kun olen tätä netis kirjottanut niin f-secure on nyt kuulemma päivitetty ja herjaa viruksista sun muista ei ole tullut!

Ja vielä vinkiksi joillekkin voin sanoa että tehkää käynnistys-levyke ja polttakaa se cd:lle ja mukaan kaikki ajurit,windows,tärkeät ohjelmat (esim. viruksen torjunta,spywaren poisto ja jokin nopea imutus ohjelma)...

Itsellä cd jossa:
    Windows me - asennus tiedostot
    Ajurit tähän koneeseen
    Serial 2000
    Winzip
    Winrar
    Varmuuskopio
    Pari nopeuden tarkistavaa ohjelmaa
    Biossin tunnistus-ohjelma
    ja muuta pientä

(tilaa vie n.300Mt)

Ja tuokin pitää tehdä uudestaan
    kun käyttis vaihtuu ja sinne pitää laittaa joku viruksen torjunta ohjelma ja jokin ad-awaren kaltanen ohjelema...

2.  
  3. chopper

chopper Moderator Ylläpitäjä

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Ehkä tää on vähän kotiinpäin vetämistä, mut f-secure kyllä on yksi nopeiten päivittyvistä. ultimatebootdisk on hyvä apu ( http://www.ultimatebootdisk.com ). Onhan ajurit hyvä olla aina varalla, mut jos pitää viruksentorjuntaohjelman ajan tasalla ja käyttää järkee surffailussa/latailussa ni ei mitään tule. Mul f-secure passiivises tilas, ajelee ittensä joka sunnuntai klo 0200. Kertaakaan ei ole viiruksia löytyny. Windows Update kannattaa myös ajela säännöllisesti. Ad-aware silloin tällöin, ainut mitä löytää on .txt:t ja joskus jotain kekssejä. Ei klikkaile "kyllä" jokaseen kohtaan missä voi voittaa oman delfiinin ni on turvassa :)

4. NetMan87

NetMan87 Guest

Kannattaa myös ottaa huomioon et JOS kone tilettää ni ois todel hyvä olla... Ku ei ees vaikee korjata konetta... Mut silti korjaus liikkees maksaa 20e tunti... tai ainakin paljo!

Ja onhan se ny gurua ku kaveril menee kone rikki ja sit voi oikeen käydä korjaan.

Korjaus=Boottous,Formatointi,käyttiksen asennus,tärk. ohjelmien asennus ja asetukset kuntoo (netii,sähköposti, windows jne jne)

Tai jos mahollista niin
    Boottous,palautus ja asetukset kuntoo (netii,sähköposti, windows jne jne)

Ja tietenki samaan sysyyn virus tarkistus ja muut eheytys/korjaus toiminnot...

JA WOILAA =) =) =)

5. NetMan87

NetMan87 Guest

Ja sovitaanpa et ainaku mainittee uuden ohjelman niin selittää mitä se tekee ja mistä sen saa... Onko ilmanen vai maksullinen...

Ad-aware:
    Skannattaessa poistaa psywaret (eli vakoilu ohjelmat).
    On kaiketi ilmainen ja löytyy netistä (esim. google)

F-secure antivirus:
    Viiruksen torjunta ohjelma...
    Maksullinen
    Kans googlest

6. realnerd

realnerd Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itse olen jo ammoisista DOS-ajoista asti suosinut Symantecin softia, joiden laatuun on aina voinut luottaa (lue: ei koskaan virus tms. ongelmia).
    Tällä hetkellä käytössä:

Symantec's Norton AntiVirus 2004 Professional is the worlds most trusted antivirus solution with advanced protection. It protects email, instant messages, and other files by removing viruses automatically. Expanded threat detection alerts you to spyware and similar hacking programs. You also get advanced tools for data recovery and secure file deletion.

Aivan aukoton tuo spy/adaware poisto ei ole, mutta koskaan ei ole Ad-aware löytänyt kahta enempää...
    Hintaa n.70

Norton Ghost 2003 protects your data from computer disasters. The intuitive Windows interface makes it easy to create regular backups of your hard drive. You don't even need to make a boot disk. File restoration is simple from the comprehensive disk image.

Ghost on yksinkertaisesti (omasta mielestäni) paras backup-ohjelma, josta löytyy useampia versioita käyttötarkoituksen mukaan, itse en juuri tätä ole käyttänyt. Kertaakaan ei ole tarvinnut XP:tä uudelleen asentaa Ghostin jälkeen + saa turhan System restoren ottaa pois päältä.
    Hintaa n.70

ja täältä voi lukea lisää
    http://www.symantec.com/product/

Niin ja tietysti lisäksi palomuuri...Itse olen käyttänyt ZoneAlarm Pro:ta, mutta jos ei tarvi blokata osoitteita riittää myös ilmainen versio.
    http://www.zonelabs.com/

Viimeksi muokattu: 10.02.2004
  7. Degra

Degra Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itse käytän Trend Micro 2004-ohjelmaa. On kevyt ja tehokas.

Samassa "paketissa" on virus- ja palomuuriohjelma.

Ad-aware käytössä ja samoin Spybot, jolloin kaikki tietokonetta kiusaavat tekijät ovat pysyneet aisoissa.

Viimeksi muokattu: 10.02.2004

Jaa tämä sivu