VirtualDub (SmartDeinterlace) ongelmia...

Viestiketju DivX, XviD ja muut MPEG-4 -formaatit -osiossa. Ketjun avasi Duel 18.11.2002.

1. Duel

Duel Guest

Kaikista tähän astisista PAL DVD-varmuuskopioistani DVD2AVI on väittänyt kuvan olevan Interlaced (eli lomitettu). Tästä huolimatta en ole ikinä käyttänyt Deinterlacea pätkiin ja en ole huomannut kertaakaan normaalia lomitusilmiön aihettamia vaakaviivoja liikkuvin kohteiden ympärillä.

No nyt kun päätin kokeilla Deinterlacea AD:n XviD, AC3 ohjeiden mukaisesti, huomasin oudon asian, nimittäin SmartDeinterlace aiheuttaa kuvassa ärsyttäviä häiriöitä.

Ymmärsin että SmartDeinterlace on niin "smart", että se ei käytä Deinterlacea, jos kuvaa ei ole lomitettu. Näin ei ilmeisesti ole koska kuvaan tulee kaikenlaisiin reunapintoihin outoa väpätystä (testasin myös DivX:ään ja sama shitti tulee myös siihen). Kun taas otti koko Smartdeinterlacen pois käytöstä kuva oli täysin virheetön.

Kyseessä on PAL elokuva ja DVD2AVI väittää pätkän ole Interlaced, vaikka sitä ei huomaa (niinkuin ei yleensä PAL elokuvista) lainkaan. Eli kysynkin nyt:

1. Mikä SmartDeinterlacen asetuksissa on vialla, vai onko mikään?
    2. Näyttääkö tämä siltä että Deinterlacea ei kannata käyttää ollenkaan?
    3. Minulle on aikasemmin kerrottu, että PAL pätkistä ainakin osa on lomitetulla kuvalla, mutta kuten sanoin minä en ole huomannut tätä missään PAL DVD-varmuuskopiossa vaikka olen kuinka zoomaillut niitä DivX / XviD pätkistä, eli kannattaako Smartdeintrlacea/VirtualDubin omaa Deinterlace käyttää PAL pätkiin jos DVD2AVI tätä "suosittelee"?

2.  
  3. handeran

handeran Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    1. en ole koskaan käyttänyt smartinterlacea dvd2avi:ssa,ainoastaan interlace filttereitä TMPGEncissä ja virtualdubissa
    2. virtualdub on siihen mieletäni parempi.
    3. tee pieni koepätkä ja katso ero filtterillä ja ilman,itse kyllä käyttäisin VirtualDubin omaa filtteriä jos testikuva lomittuu.
    itsellä oli joskus vastaava lomitus hässäkkä/ongelma "tai pan":in kanssa mutten muista kuinka se selvisi,taisin käyttää silloin dvdx burgerisoftaa korvikkeena.

Jaa tämä sivu