Jees, eli virtalähteeni Antec Basiq 500W on alkanut pitämään voimakasta särinäääntä koneen käydessä. Ääni alkaa joko heti koneen käynnistettyä tai hetkeä myöhemmin. Mistä moinen ääni johtuu ja onko tämä merkki hajoamisesta?
Varmaan jokin kela resonoi ja sattuu osumaan hertsit kuuloalueelle. Voi olla hajoomisen merkki tai sit ei. Jotkut powerit sirisee vaikka ei oo hajoomassa.
Otin virtalähteen irti koneesta ja käynnistin masiinan virtalähteen ollessa irrallisena. Särinä katosi. Kannattaisiko kuitenkin pelata ns. varman päälle ja ostaa uusi virtalähde?
Abit K9N SLI | AMD Athlon 64 X2 5600+ | 2x1GB DDR2 667MHz CL5 | 500GB SATAII | MSI Geforce 8800GTS OC GDDR3 | Antec Basiq 500W Tollanen kone. Tuo särinä todellakin on melkoisen voimakas ja häiritsevä ääni. Särinän ääni vaihtelee, normaalisti kuulostaa nopeasti funtsittuna pesukoneen ääneltä. Ääni kuitenkin vaihtelee ja saattaa muuttua ns. kiepsuttelevaksi. Silverstonen virtalähde olisi tarkoitus ostaa. Kuullut niistä pelkkää hyvää. Ps. Pistin virtalähteen paikoilleen ja kotelon kiinni - särinä alkoi taas.
Virturi: http://www.jimmspc-store.fi/tuote/SST-ST50F-ES?t=false Oot kuullut niistä pelkkää totta. Pelkät Striderit on kyllä surkeita, mutta vanhoja. <80 on huono, 80+ on hyvä.
Olisiko mitään muuta suunnilleen samanhintaista virtalähdettä eri valmistajalta? Näyttää olevan loppu, eikä kyllä jaksaisi millään odotella 2-4 viikkoa toimitusta.
mulla kasn välillä sirisee heinäsirkat koneessa ? prossu tuulettimen oon pusöyttänyt ei merkitystä kotelo tuulettimet oon pysäyttäny ei merkitystä näyttiksen tuuletinta oon säädelly niin normaali hurina kuuluu mutta ei sirinää eli täytyykö todeta että poweri olis menossa paskaks
Vähän kalliimpi: http://www.jimmspc-store.fi/tuote/CMPSU-550VXEU?t=false leffa1, ei välttämättä. Kokeile putsata ja tarkistaa virturin tuuletin.
Otin virtalähteen jälleen ulos masiinasta ja tutkittiin sitä käynnissä kaverin kanssa. Todettiin että särinä johtuu tuulettimesta - kun sitä ropellia töntää sisäänpäin niin särinä loppuu. Mikäs tässä olisi vikana ja kuinka helposti olisi kotikonstein korjattavissa? Ja ääni ei tule ainakaan johdoista.
Hyvä jos vika pelkässä ropellissa Itse ostin koneen ja virtälähde piti surinaa/sirinää, laitoin takuuseen ja sain uuden. Joillakin on surissut virtalähde ja sitten se on hajonnut 2 viikos-6kk.
Ääni tulee ropellista, mutta kun tietäisi että mistä sieltä. Mikään ei hinkkaa mihinkään ja ääni tuntuu alkavan täysin randomisti. Nyt oli kone päällä tunnin verran ja sitten rupesi sirisemään. Taidan pistää tuon Corsairin tilaukseen. Mahtuuko muuten mikä tahansa virtalähde mihin tahansa koppaan, vai joutuuko patentoimaan? Mietin vain kun tässä Antecin kopassa on myös Antecin lähde. Koppa on kuitenkin ATX (Antec Piano Black) Voisiko tämä kyseinen mylly pelittää myös 450W ?
Tuulettimesta on ilmeisesti laakerit rikkoutumassa tai ovat niin pölyiset, että pitävät ääntä. Jos propelli liikkuu paljon sisäänpäin, niin kuulostaa hajonneelta. Tuuletin on mahdollista ja melko helppoakin vaihtaa uuteen vastaavaan, mutta kun virtalähde on verkkosähköllä toimiva laite, en uskalla suositella mennä sen sisuskaluihin koskemaan, jos ei varmasti tiedä, mitä tekee.
Kiitokset asiantuntemuksesta. Pistetään uus virturi tilaukseen! http://www.jimmspc-store.fi/tuote/SST-ST45SF?t=false Tuo koppani on siis Antec Sonata Piano Black ja mitä ilmeisemmin ATX. Ja pelittää siis tuolla 450 powerilla myös varmasti?
Älä ota mitään poweria missä on vain vuoden takuu, oli merkki mikä tahansa. Ainakin 3 vuotta minimissään.