moi olen hankkimassa onkyo merkkistä viritinvahvistinta gigantista minkä mallinen viritinvahvistinta kannattas hankkia että antas hyvin tehoa kaiuttimille ja mihin sais yhistettyä aktiivi subwooferin
Tuosta Onkyo:ta. Harkitse myös Harman/Kardon:ia, vaikkapa tätä. Tuosta halvemmallakin toki saa, mutta ovat sitten noita 5.1 vahvistimia, tosin sellaisellakin useimmat pärjäävät. Harvemmin olkkariin haluaa 8-9 kaiutinta, jos kuudellakin pärjää. Tosin blu-ray leffoja katsellessa (ja miksei joissakin DVD leffoissakin) hyötyy parista ylimääräisestä taka kanavasta. Itse olen ollut tyytyväinen 5.1 setin omistaja jo vuosia. Olen myös kuunnellut noita 7.1 settejäkin, mutta koska ainakaan toistaiseksi nainen ei ole kovin iloinen 2:sta ylimääräisestä kaiuttimesta olkkarissa, niin on oltava tyytyminen nykyiseen settiin. Enkä kyllä toisaalta tarvitsekkaan noita kahta lisä tehoste kanavaa. Tuohon Onkyoon, muuten saa suoraan kaksinkin kappalein noita subbareita. Eroja Harmaniin ei muutoin ole, mutta Harman/Kardon on pärjännyt (ainakin ennen) loistavasti luvatuissa tehoissa, eli antavat nuo tehot A luokassa (joka on siis puhtain teholuokitus), samoin Onkyot antavat (itsellä on jo vanhus, Onkyo TX-DS 989) hyvin tehoa suuriinkin kuormiin (6-8Ohm). Mutta A luokassa tehot helposti putoavat noin 10-20%, kun taas H/K:n laitteet ovat perinteisesti antaneet kaikki luvatut teho watit suoraan A luokkaan. Ja hetkelliset tehot ovatkin sitten helposti +200W. Mitään suurta eroa tehoissa ei ole kuitenkaan, esim 75-100W vahvistimella, koska äänenpaineen kaksin kertaistaminen vaatii lähes tupla tehot, eli jos nykyinen vahvistin antaisi 100W niin siitä enempi äänenpainetta pitäisi vasta alkaa löytyä 160W-200W tehon annoilla. Ja toisekseen, harvat kaiuttimet kestävät 150W enempää jatkuvaa tehoa, joten yleisesti ottaen hyvällä 100W/5.1 vahvistimella pärjää varsin hyvin. Lisäksi, olisi hyvä tietää että millaisia kaiuttimia tuolla ollaan soittamassa.
_kooma_, voisit kyllä tarkistaa, mitä A-luokka vahvareista puhttaessa tarkoittaa; vaikka tästä Wikipedian suppeahkosta artikkelista (kohta "Lepovirran mukainen luokittelu"). H/K:n vahvarit eivät toimi A-luokassa edes kymmenien wattien tehoilla. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteivät voisi muuten olla hyviä. (edit: korjattu linkki)
Niin-no, olisin tietty voinut tarkentaa, että A/B luokka, useimmat vahvistin valmistajat ilmoittavat tehon antonsa tuossa A/B luokassa, ja tehot voidaan ilmoittaa tällöin suurempina kuin jos käytetään pelkästään tuota A luokitusta. Mihin oman viittaukseni perustan johtuu siitä että olen ollut jokusen vuoden töissä Porin Konerassa (expert konera), sekä nykyisen AudioPorin omistajan "opissa". Tosiaan, puhtaasta A luokasta on hieman turha puhua samassa lauseessa näiden A/V vahvistimien kanssa. Mutta Harman/Kardon on jo vuosia ilmoittanut tehon antonsa tuohon A luokkaan. Tai ainakin kalleimmissa laitteissaan. Nykyisestä tilanteesta en osaa sanoa, mutta näin on aiemmin ollut. Tekniikkakin tosin on mennyt varmasti tuollakin saralla paljon eteenpäin. Mutta puhdasta tehoa A luokassa antavat putki vahvistimet sekä integroiduista vahvistimista esimerkiksi iso osa vanhemmista H/K:n laitteista, sekä jotkin Denonit ja Onkyot. Yhtäläisyyksiäkin Onkyosta sekä H/K:sta löytyy. Molemmat ovat tehneet vahvistimiansa niin, että jokaiselle kanavalle on omat pääte-asteensa jolloin myös tehot ovat eri tavoin mitattavissa kuin esimerkiksi monissa esim Sonyn tai Pioneerin joissa on vain yksi pääte-aste jokaiselle kanavalle. Oma lukunsa on hakkurivahvistimissa, joista itselläni ei ole sen suurempaa kokemusta (tietokoneen powereita luukuun ottamatta). Myös etu-aste on erillään pääte-asteesta sekä Onkyolla että H/K:lla. Tuosta useammasta erillisestä vahvistimesta Onkyo käyttää/käytti nimeä Wide Range Amplifier Technology, H/K:n nimeä kyseiselle tekniikalle en nyt muista. Tuossa vielä pieni jutun pätkä yhdestä Onkkkarista. Tuo WRAT tekniikka on tosin ollut käytössä ainakin jo vuodesta 2001-2002. Omassa TX-DS989:ssä (olisko nyt vuosimallia 2004) tuo jo on, sekä edellisessä Onkyossani (TX-DS484), joka on samalta aikakaudelta. Mut juu, hieman riistäytyi tää aihe. Joo, olet oikeassa, olisi pitänyt tarkentaa tuohon A/B luokkaan eikä kirjoittaa pelkästään A luokasta.
moi jos ostan tuon Onkyo TX-SR607 viritinvahvistimen toistaako selkeet basso äänet ja kirkkaat äänet hyvin minulla on tällä hetkellä rx-v357 mallinen viritinvahvistin en ole tyytyväinen tuohon viritinvahvistimeen koska ei toista hyvin basso ääniä onko tuolla TX-SR607 viritinvahvistimella mitään eroa tuohon AVR160 viritinvahvistimeen onko sama kummanko ostaa
Niin-no, kaiuttimethan ne ovat mitkä ne äänet toistaa. Vahvistimen tehtävä on ainoastaan vahvistaa signaalia, tulee se sitten cd:ltä, dvd:ltä, vinyyliltä, c-kasetilta tai jostain muualta. Jätä vahvistin ostamatta, ja osta sen sijaan aktiivisubbanen, niin johan alkaa bassojakin kuulemaan. Toki jos haluat uuden vahvarin, niin mikä jottei, kumpainenkin noista, sekä H/K että Onkkari ovat mainioita laitteita, bassoihin nekään eivät valitettavasti paljoa vaikuta, ainoastaan ne kaiuttimet/subbari mikä sinne perään on kytketty hoitaa tuon puolen. Eroina Onkyolla ja H/K:lla on se että Onkkari tulee Japanista ja H/K Jenkkilästä, molemmat ovat todella laadukkaita laitteita. Pesee perus Sonyt mennen ja vastenkin vielä (ES sarjalaiset Sonyltä ovat myös maininnan arvoisia).
Kaverilla on juuri tuo Onkyo ja todella hyvä . Itselläni on kolme vuotta vanha Onkyo ja hyvä sekin. Nyt tosiaan äänenlaatu on ratkaisevasto kiinni kaitsareista. Kannattaa panostaa aikaa niiden oikeden etsimiseen. Takavuosina ainakin muutamat stereo liikkeet antoivat kotiin kuunneltavaksi, Nyky käytäntöä en tiedä. Sellainen arvio oli että oin 40% laitteiston hinnasta kiinni kaiuttimiin. Aloita 2.1 järjestelmällä ja osta sivu ja taka kaitsarit myöhemmin. Kannattaa tutkia paljon vertailuja niin saa ainakin karsittua määrää mistä valitsee.
@Pasi83 Kuulostaa kyllä vähän siltä, että saisit enemmän parannusta ääneen käyttämällä vahvistimenvaihtorahat kaiuttimiesi uusimiseen. Jammun RX-v357 lupaa kuitenkin tehoa jo 5x100W, eli ei ole ihan surkeimmasta päästä, ja ko. merkki on muutenkin yleensä ollut äänellisesti ihan ok. Tuskin saat merkittävää parannusta ääneen vahvaria vaihtamalla. -- @_kooma_ En halua mitenkään väheksyä, mutta, anteeksi vain, tällä kertaa selostuksesi kuulostaa juurikin jonkun kodinkonekauppiaan tekstiltä, ilman tietoa tekniikasta sen takana. Se A-luokka, sehän tarkoittaa, että vahvistimen lepovirta on aina suurempi kuin kaiuttimeen ajettava virta, eli esim. tuollainen 50 W aidosti A-luokassa toimiva monovahvari kuluttaisi jatkuvasti kolmisen sataa wattia tehoa. Virtalähde ja jäähdytys pitäisi siis myös olla sen mukainen - kuin A/B-luokan >200 W:n vahvari, joka kestää olla aivan täysillä 24/7! Tuon kun kertoo viidellä (5.1 kanavainen) tai 7:llä (7.1 kan.), huomaa äkkiä, ettei A-luokassatoimivia kotiteatterivahvareita voi käytännössä edullisuutta hakeville "tavallisille" kuluttajille tarjota. Sähkönsyötönkin pitäisi melkein olla kolmivaiheista (kuten onkin esim. joissain Krellin A-luokan stereo-päätevahvareissa). Perinteiset kotivahvarit, myös H/K, toimivat A/B-luokassa, eli toisin sanoen A-luokassa esim. 1 W:n tehoon saakka, ja sitä suuremmilla tehoilla B-luokassa. Mikään merkki ei kuluttajalaitteissa ilmoita tehojaan A-luokassa, koska arvo kuulostaisi ostajista naurettavan pieneltä ("hei meillä on kallis 2x 1,8 W huippuvahvari"). Vain kalliissa high-end-laitteissa voi olla myynnissä oikeasti A-luokassa toimivia kymmenien wattien päätevahvareita, ja sadan watin teholla A-luokassa ei maailmasta montaa mallia taida löytyä, hinnatkin alkavat kymppitonneista. Harmon Kardon tuli kuuluisaksi laadukkaista vahvareistaan Matti Otalan niitä 70-luvulla suunnitellessa ja tutkiessa, ja siitä asti merkki on ratsastanut (ehkä osin erheellisesti) suurella virranantokyvyllään, mikä viittaa mielestäni laadukkaaseen virtalähteeseen ja nopeisiin sekä ylimitoitettuihin päätetransistoreihin, eikä A-luokan biasointiin. Ja mittausten perusteella H/K:t eivät käsittääkseni ole edes olleet kymmeniin vuosiin ihan sitä, mitä vanha maine olisi edellyttänyt. Nykymallien speksejä voi tutkia http://www.harmankardon.com/EN-GB/P...etails.aspx?PID=HK 990/230&accT=1&tsT=0&ovT=1 Varmastikin jokaiselle äänikanavalle on oma pääteaste kaikissa vahvareissa. Jos pääteaste olisi kahden kanavan kesken yhteinen, molemmista kanavista kuuluisi sama ääni, jolloin ne eivät olisi omia kanaviaan!? Mahdatko tarkoittaa tässä virtalähdettä, joka useimmissa halvemmissa (ja monissa kalliissakin) vahvareissa on yhteinen kaikille kanaville? WRAT ei tarkoita useampaa erillistä vahvaria. Onkyon sivuilta lainattuna: "WRAT (Wide Range Amplifier Technology) An amplifier design that achieves more powerful, cleaner audio signals through three key factors: (1) A low negative-feedback design; (2) Closed ground loop circuits; and (3) A high instantaneous current capability." Eli suomeksi, suuri virranantokyky ja muuten vain yksi lähestymistapa monista mahdollisista suunnitella laadukas vahvistin. Eli virranantokyvyn lisäksi lähinnä pelkkää komeaa mainostermiä.
Niin siis, tarkoitin noilla pääteasteilla sitä että, esimerkiksi Onkyon TX-DS484:ssa on 5 erillistä vahvistin yksikköä, ja kuudes esi vahvistin subbaselle. Noita viittä vahvistinta ohjataan sitten omalla yksiköllään. Ja näin on muissakin Onkyon vahvistimissa, ainakin hieman kalliimmissa. Kun taasen esim monissa Sonyn vahvistimissa (ES/QS sarjalaisista en tiedä, koska ovat Sonyn lippulaiva malleja) on vain kaksi vahvistin yksikköä, toinen kaikille viidelle kanavalle ja yksi esivahvistin subbarille. Tietty noille erillisille vahvistimillekkin on oltava esivahvistin joka siis ohjaa sitä signaalia. Saatoin nyt sekoittaa pääteasteet ja päätevahvistimen keskenään. Mitä tulee tuohon WRAT:iin, sen lisäksi että se on mainos rimpsu tuolle tekniikalle (mitä siis tuossa ylempänä koitin jotenkin selostaa) on se myös Onkyon tekniikalle antama nimitys.
Tähän väliin pitää todeta, kun lipsuttiin vähän sivuun alkuperäisestä kysymyksestä, että jos vertaillaan samassa hintaluokassa olevia laitteita, on aika turha tuijottaa hienolta kuulostavia teknisiä yksityiskohtia tai - ratkaisuja. Jonkun kohdan tekeminen kilpailijoita paremmin syö budjettia jostain toisesta kohtaa, jolloin siinä luultavasti pitää oikaista. Tärkeintähän on kuitenkin lopputulos, eikä valmistajan valitsema tapa päästä siihen. Lopputuloksen taas ratkaisee niin moni eri seikka, että pelkästään teknisten tietojen perusteella laitteiden paremmuuksia on melko mahdoton ratkoa. Edelleenkään, kaksi vahvistinta ei voi ajaa viittä eri kanavaa. Kaksi vahvistinta => stereo-vahvistin. 5.1 vahvarissa on oltava kuusi esivahvistinta (tai toisin sanottuna kuusikanavainen esivahvistin) ja viisi päätevahvistinta eli pääteastetta. Jos vahvistinkanavia yhdistää, ei laite enää ole 5.1 kanavainen. Joku väärinkäsitys sinulle tuntuisi nyt tuossa tulleen. Joissain vahvareissa pyritään täysin erillisiin kanaviin, eli on ikäänkuin paketoitu 5 monovahvistinta samaan koteloon. Yhden kanavan hajoaminen pimentäisi silloin vain yhden kanavan. Tällä rakenteella kanavat eivät helposti häiritse toisiaan ja ainakin teoriassa lopputulos on paras. Tai no, äänellisesti paras olisi kai kun kaikki laitteet olisivat vielä omissa koteloissaankin, täysin erillisiä. Tyypillisempi tapa on kuitenkin se, että kaikilla vahvistinkanavilla on yhteisiä osia, vähintäänkin virtalähde, jolloin päästään edullisemmin useimmiten riittävän hyvään tulokseen. Silti laitteessa on oltava 5 pääteastetta, jos 5 erillistä kanavaa halutaan. Halvemman pään laitteissa pääteaste on monesti toteutettu valmiilla moduulilla (mikropiirillä tai ns. hybridipiirillä) erilliskomponenttien sijaan. Yhdessä modulissa voi silloin olla usemmankin kanavan pääteasteen osat. Pääteasteet ovat silti toisistaan erillisiä, mutta ne voi olla pakattu samaan moduliin. Kovin suuria tehoja ei kuitenkaan voida pakata pienehköön tilaan, eli modulirakenteella ei voida tehdä suuritehoisimpia laitteita. Niistä ei myöskään saada ulos niin suuria virtoja kuin mitä erillikomponenttitoteutuksella voi saada. Siksi niillä on ainakin hifistien korvissa huono maine. Hintaisekseen nekin voivat silti olla hyviä. Mm. Sonyllä on tälläisiä moduulivahvareita.
@Kassu10 Budjettiasi et ole tainnut mainita, mutta TÄSSÄ olisi hinta/äänenlaatu suhteeltaan ok vaihtoehto pääkaiuttimiksi ja vaikkapa TÄSTÄ aktiivi subi.
moi minulla oli joskus SA AX530 mallinen viritinvahvistin se oli hyvä hyvin anto tehoa pienillekkin kaiuttimille. löytyskö esimerkiksi gigantista saman tyyppistä viritinvahvistinta tai vastaavaa tai semmosta mikä antas yhtä hyvin tehoa kaiuttimille. jos vertaa tuota sa ax530 mallista viritinvahvistinta tuohon rx v357 malliseen viritinvahvistimeen sa ax530 mallinen viritinvahvistin antaa paremmin tehoa kun tuo rx v357 mallinen viritinvahvistin.