Vinyylien digitointi

Viestiketju Keskustelua musiikkiohjelmista -osiossa. Ketjun avasi lauritx 23.08.2004.

1. lauritx

lauritx Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Oon tässä digitoinu vinyylejä. Tiedän, että aiheesta on viestejä, mutta yks asia kiinnostais, kun noita rätinöitä on niin vaikee poistaa millään ohjelmalla, niin tietääkö kukaan mitään ainetta joka putsais noita levyjä kun musta tuntuu että ne suurimmat rätinät johtuu liasta. Tai jos vaikka joku tietää jonkun ohjelman mitä minä en oo löytäny. Vaatimus vaan on se ettei musiikista hirveesti häviä

2.  
  3. Japsu1

Japsu1 Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Pesuun jotkut tuntuvat käyttävän valokuvausliikkeistä saatavaa mv-filmin kehityksessä käytettävää loppuhuuhteluainetta kuten Kodakin Photo-Flo merkkistä litkua.
    http://www.musicalsurroundings.com/rrl.html

Muita menetelmiä:
    http://www.smartdev.com/Hand_cleaning/manual_clean.html

Itse olen joskus vaan huuhdellut levyä kylmällä vedellä varovasti reunoista pidellen ja märällä sormella hieronut heikkoa Fairy-liuosta uriin, siis urien suuntaisesti, ei poikkittain. Senjälkeen vielä huolellinen huuhtelu, ilmakuivaus astian kuivaustelineessa (puhtaassa, ei vuosien saatossa rasvoittuneessa) tai kuivaus äänilevyjen pölynpoistoon tarkoitetulla liinalla.

Tosin en tiedä mitä tapahtuu jos huuhteluvesi on kovin kalkkipitoista? Mutta en kyllä usko että se vaikuttaa pahemmin noin lyhytaikaisessa huuhtelussa...

4. lauritx

lauritx Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ootko saanu rätinöitä pois tolla fairy systeemillä? Sain tossa pari levyä joita ei oo soitettu koskaan, hieno oli tehdä.

5. dftr6987

dftr6987 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Minäkin olen vaan tuolla Fairylla putsannut vinyylejä, mutta enpä huomannut rätinöiden hirveämmin katoavan.

6. Japsu1

Japsu1 Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Niin, ei se pesu taida paljon auttaa jos levyt on soitettu huonolla neulalla ja äänipäätä nostettu ja laskettu tärisevällä kädellä...;-)

Viimeksi muokattu: 24.08.2004
  7. lauritx

lauritx Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Niin ja se neula hajoo tosi helposti. Muistuu vaan nuoruus mieleen niin se oli suurinpiirtein neula per bileet. Sen takia nytkin kun on kavereille tehny näitä levyjä epäilee vähän väliä että onko oma neula rikki

8. lauritx

lauritx Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Vielä voisi lisätä että taitaa olla niin että jos se lika ei silmällä näy niin eipä taida mitkään putsaukset auttaa. Yksi kaveri halusi muutaman levyn cd:lle ja ne näytti puhtaille, mutta kun levyn laitto soimaan niin sama kun ois hiekkapaperia soittanu. Itseä kehumatta minulla on omia vanhoja levyjä ja ne soivat kuin uudet(ainakin melkein). Ja kun noita huonoja levyjä soittaa niin ei taida neulakaan kestää sitä ja nehän on nykyään heltin kalliita.

Jaa tämä sivu