Eli otan hyviä ideoita vastaan.. lupasin rakentaa ystäväni yrityksen lähiverkon ja pitäisi siinä ensin väsätä viisi (tai4) uutta konetta ja ajattelin hieman pyytää mielipiteitä mitä kannattaisi kayttää!! parhaasta kokoonpanosta tarjoan sikspäkin...
Koska koneet menee yrityksen käyttöön kannattanee panostaa valmiisiin konepaketteihin. Tulee mukana takuut koneelle + voit tehdä yhdellä koneella Ghost-imagen, josta voit tarpeen tullen asentaa minkä tahansa noista viidestä koneesta uudestaan.
Jos huolto pelaa omasta takaa, voit toki kasailla. Jos yrityksellä on vain nuo viisi konetta, ei luulisi kovin suuri homma olevan. Seuraavien osien tulisi pysyä kunnossa ainakin takuuaikansa, hinnat ovat keskimääräisiä: Intel Bayfield D865GBF 90e Samsung P80 SATA 160.0GB 8MB 100e Kingston 512mt muisti 100e Miditorni Enlight 4102 60e Intel 335 Celeron 2800 MH 110e Samsung 17.0 TFT, SyncMaster 710V 280e windows xp home 90e =830e Jos tuo windows ei ole välttämätön vaan koneet ovat lähinnä konttorityöskentelyä varten, kannattaa harkita jonkun linux-distron asentelua. Matoja ei tarvitse joka päivä putsailla koneilta ja viruspelko on paljon pienempi. Tiivistettynä tieto on paljon paremmassa turvassa ja ylläpito helpompaa. Kallista windows-lisenssiäkään ei tarvitse maksaa ja uusia heti vuoden päästä uusimman nähdessä päivänvalon. Verkon kasaamisessa kannattaa ehkä panostaa kunnolliseen palomuurilliseen routeriin. Hintahaitari on 50 eurosta aina tuhanteen asti. Kalleimmissa malleissa saa tulostimen kiinnitettyä suoraan reitittimeen, mikä on toki perusteltua.
Jos koneissa on samanlaiset kokoonpanot ja toinen koneista menee sekaisin, lainetaan toisen kovalevyä ja kopioidaan se sekaisin menneelle kovolle.
Ja tuo Linux käyttikseksi ei taida oikein sopia, kun miettii asiaa työntekijöiden näkökulmasta. Varmaankin Windowsiin tottuneet eivätkä sitäkään osaa käyttää kuin sen verran, että pärjää. Linuxin opettelemiseen menee aikaa ja rahaa + ohjelmat vielä päälle.
millaseenkohan käyttöön koneet mahtaa tulla? meinaan että joku perus office paketin räpellys ei kovin kummosta vaadi..
Tässäpä olisi juttua tuosta ghostista. Eli simppelisti sanottuna, ghostilla otetaan image joko kovalevystä tai partiitiosta (kuten esim tekisit CD:stä imagen), joka talletetaan jonnekkin, esim. DVDlle, verkkolevylle tms. Ja itse ghostista linkkejä: http://ghost.radified.com/ghost_2.htm http://www.symantec.com/sabu/ghost/ghost_personal/ Ylemmässä vähän ohjeita ja alemmassa linkki tuotteen sivuille.
Kannattaa Ghostista huomata myöskin (varsinkin yrityskäytössä) että joka kone, joka sillä backupitaan, tarvitsee oman lisenssin.
Toimistohommissa mielestäni paras vaihtoehto on Mac (esim iMac G5 http://www.varimport.fi/tuotteet/tiedot.cfm?id=1718 ). ei blue screeenejä, ei juuri viruksia ja palomuuriakaan ei tarvita. Tarvittavat softat saa valmiiksi asennettuna, joten siihenkään ei mene aikaa. Samalla saa vähän näyttävyyttä yritykselle.