1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Opas Vianmääritys Windows käynnistysongelmiin

Viestiketju Windows -ongelmat -osiossa. Ketjun avasi Nanna_86 10.04.2020.

  1. Nanna_86

    Nanna_86 Active member

    Liittynyt:
    03.09.2014
    Viestejä:
    561
    Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    53
    Tiivistys;

    Windows- pohjaisten käyttöjärjestelmien käynnistyksen vaiheet , ongelmat , ratkaisut.

    VaiheKäynnistys prosessiBIOSUEFI
    1PreBootMBR/PBR (Bootstrap Code)UEFI Firmware
    2Windows Boot Manager%SystemDrive%\bootmgr\EFI\Microsoft\Boot\bootmgfw.efi
    3Windows OS loader%SystemRoot%\system32\winload.exe%SystemRoot%\system32\winload.efi
    4Windows NT OS Kernel %SystemRoot%\system32\ntoskrnl.exe


    1. PreBoot
    Tietokoneen laiteohjelmisto käynnistää Power-On Self Test (POST)
    ( Tarkistaa Suorittimen rekisterit, Bios koodin, Peruskomponentit (DMA&Ohjaimet), Etsii- kokoaa ja tarkistaa järjestelmän muistin ja Tunnistaa- valitsee laitteet, jotka ovat käytettävissä käynnistystä varten. )
    Tämä prosessi päättyy, kun kelvollinen järjestelmälevy havaitaan ja lukee siitä pääkäynnistystietueen (MBR) Käynnistää Windows Boot Managerin.

    2. Windows Boot Manager
    Windows Boot Manager etsii ja käynnistää (Winload.exe) Sen avulla voidaan valita tietokoneeseen ladattava käyttöjärjestelmä.

    3. Windows operating system loader

    Kun käyttöjärjestelmä on valittu, Windows OS loader lataa tarvittavat ohjeimet pystyäkseen kommunikoimaan Windows Kernel laitteiston kanssa.

    4. Windows NT OS Kernel
    Tämä on käynnistysprosessin viimeinen vaihe,
    Ydin lataa järjestelmän rekisteröintikannan ja lisäohjaimet ( merkitty BOOT_START. )
    Siirtää toiminnon Istunnonhallintaprosessille (Smss.exe). Mikä puolestaan lataa käyttöliittymän ( UI ) yhdessä muun laitteiston ja ohjelmiston kanssa.

    Alla yhteenveto käynnistysjärjestyksestä.

    [​IMG]

    UEFI on standardi eri käynnistyslataimille, joka on tarkoitettu korvaamaan alkuperäinen BIOS


    [​IMG]
    [​IMG]

    --------------------------------------------------------------

    Vianmääritys;

    --------------------------------------------------------------

    BIOS

    • Ulkoiset oheislaitteet voivat häiritä käynnistystä myös vialliset laitteistot voivat häiritä käynnistysprosessia.

    Boot loader vaihe

    -Mikäli näyttö on täysin musta, paitsi vilkkuva kohdistin. Tai saat jonkin seuraavista virhekoodeista, tämä osoittaa, että käynistysprosessi on juuttunut Käynnistyksenlataus vaiheeseen.

    • Boot Configuration Data (BCD) missing or corrupted
    • Boot file or MBR corrupted
    • Operating system Missing
    • Boot sector missing or corrupted
    • Bootmgr missing or corrupted
    • Unable to boot due to system hive missing or corrupted
    Ongelmaa voidaan yrittää korjata käynnistämällä tietokone Windows Asennusmedian avulla , Windows Palautusta (WinRE) käyttäen tai komentokehotteessa ( Shift+F10 ).

    #1. Startup Repair tool / Käynnistyksen korjaus -työkalu

    Käynnistyksen korjaus, korjaa automaattisesti monia yleisimpiä ongelmia. Työkalun avulla voidaan myös nopeasti diagnosoida ja korjata monimutkaisempia käynnistysongelmia.
    Diagnosoi käynnistyslokitiedoston ja yrittää korjata ongelman automaattisesti.

    Käynnistä tietokone käyttämällä Windows asennusmediaa, ( USB , Ulkoinen kiintolevy, DVD )

    [​IMG]

    #1.2 Korjaus komentokehotteessa (Command Prompt)

    Koodi:
    BOOTREC /FIXMBR
    Komento kirjaa uuden pääkäynnistyskoodin (Master boot ) järjestelmäosioon, joka voi auttaa ratkaisemaan MBR-korruptio ongelmaan.

    Koodi:
    BOOTREC /FIXBOOT
    Komento kirjaa uuden käynnistyssektorin järjestelmäosioon.

    #2. Boot Configuration Data ( BCD ) virheiden korjaus

    BCD - virheet ovat yleisimmistä Windows käynnistysongelmista.
    BCD:hen liittyville virheille on useita eri syitä, mukaanlukien odottomattomat sammutukset, tietojen korruptoituminen, haittaohjelmat tai vialliset kiintolevyt.

    [​IMG]
    Korjaaksesi BCD-virheet, on suoritettava ensimmäinen vaihe /ScanOs komennon avulla. Suorittaa levyjen järjestelmänlaajuisen tarkistuksen. Komento myös auttaa näkemään onko olemassa Windows-asennuksia joita Boot Manager ei pysty lukemaan.

    Tarkistaa asennetun järjestelmän

    Koodi:
     Bootrec /ScanOS 

    Kun olet suorittanut komennon, käynnistä tietokone uudelleen nähdäksesi onko ongelma korjaantunut.
    Mikäli näin ei ole, voidaan yrittää rakentaa BCD- kanta uudelleen /RebuildBCD komennolla.

    Koodi:
    Bootrec /rebuildbcd

    Saatat saada yhden seuraavista viesteistä.
    Seuraavat komennot , luo varmuuskopion, poistaa ja rakentaa uudelleen BCD- kannan.

    Koodi:
    bcdedit /export c:\bcdbackup
    Koodi:
    attrib c:\\boot\\bcd -r –s -h
    Koodi:
    ren c:\\boot\\bcd bcd.old
    Koodi:
    bootrec /rebuildbcd
    Varmenne viesti..
    Käynnistä tietokone uudelleen ja tarkista onko virhe korjaantunut.

    #3. Bootmgr:n korjaus

    Mikäli aikaisemmat vaiheet eivät korjanneet käynnistys virhettä, voidaan yrittää korvata Bootmgr tiedosto asemasta C: järjestelmänvarattu osioon. ( System Reserved Partition SRP ) Kiintolevyn pieni osio joka tallentaa Windows käynnistystiedot.

    Oletusarvoisesti järjestelmänvaratulle osiolle ei ole määritetty asemakirjainta.
    Jos haluat määrittää sen millä tahansa kirjaimella, kuten R, käytä alla olevaa Powershell-komentoa komentokehotteessa.

    Koodi:
    Get-Partition -DiskNumber 0 -PartitionNumber 1|Set-Partition -NewDriveLetter R


    attrib komennolla tuodaan piilotetut tiedostot näkyviin.

    Koodi:
    attrib -r -s -h
    Kun piilotetut tiedostot on saatu näkyviin, voidaan nimetä bootmgr-tiedosto uudelleen nimellä bootmgr.old seuraavalla komennolla:


    Koodi:
    ren c:\bootmgr bootmgr.old
    Siirrytään järjestelmäasemaan komennolla:

    Koodi:
     C: 
    Suoritetaan sama Attrib komento, jotta saadaan bootmgr tiedosto näkyviin.

    Koodi:
    attrib -r -s -h
    Seuraavaksi kopioidaan bootmgr tiedosto C: - asemasta järjestelmänvarattuun osioon ( R: asema ) seuraavalla komennolla.

    esimerkki:
    Koodi:
    copy C:\bootmgr R:\
    Kun valmista, käynnistä tietokone uudelleen.


    Windows Ydin/Kernel - vaihe

    Mikäli tietokone jumittuu ytimen lataus vaiheen aikana, saatat saada usein virheilmoituksia.
    Näitä ovat muun muassa seuraavat:

    • Virheilmoitus ilmestyy aloitusnäytön jälkeen ( Windows logo screen). "0x00000C2" , "0x0000007B" , "inaccessible boot device" jne..
    • Järjestelmä jäätyy käynnistys ikkunaan.
    • - [​IMG]
    • Saat mustan ruudun aloitusikkunan jälkeen.
    Ongelmaa voidaan yrittää ratkaista kokeilemalla seuraavia järjestelmänpalautusvaihtoehtoja yksi kerrallaan.

    #1. Yritä käynnistää tietokone vikasietotilassa tai viimeksi toimivaan kokoonpanoon.

    Mikäli vikasietotila toimii, voidaan käyttää esim, Event Viewer -ohjelmaa auttamaan käynnistysongelmien tunnistamisessa ja niiden diagnosoimisessa.

    Clean boot

    Auttaa palveluhin vaikuttavien onglemien vianmääritykseen, Clean boot toiminto voidaan ottaa käyttöön msconfig komentoa käyttämällä ja suorittamalla " Valikoiva Käynnistys "- vaihtoehto. Useimmissa tapauksissa ongelmallinen palvelu on kolmannen osapuolen tarjoama.

    ------------------

    Käynnistysongelma, puuttuvan ohjaimen allekirjoitus

    64 -bittisissä käyttöjärjestelmissä (alkaen Windows Vista > 10 )
    Windows Kernel lataa ohjaimen mikäli se on allekirjoitettu. Käyttäjä voi saada erillaisia virheitä käynnistysprosessin aikana riippuen ohjaimesta, jota se ei pystynyt lataamaan.

    Käytämme esimerkkinä seuraava virhekoodia.
    [​IMG]

    Decoding, virheen tarkastelu

    Heksakoodin kääntämiseen voidaan käyttää SLUI.EXE työkalua tai etsia virhekoodia nstatus.h-tiedostosta Windows SDK;lla.

    Korjaus

    Ohjain/Ajuri voi olla Microsoftin tai kolmannen osapuolen tuottama. Ajureille, joille on saavana uudempia versioita ja joka voidaan päivittää on ensisijainen toimenpide.



    ----------- * Kesken * -------------


    Linkit:

    Advanced troubleshooting for Stop error or blue screen error issue + Windows 10 SDK.
    (ex. atikmpag.sys , igdkmd64.sys , nvlddmkm.sys )
    https://docs.microsoft.com/en-us/windows/client-management/troubleshoot-stop-errors

    Generate a kernel or complete crash dump
    https://docs.microsoft.com/en-us/windows/client-management/generate-kernel-or-complete-crash-dump

    Using System File Checker (SFC) To Fix Issues
    https://docs.microsoft.com/en-us/archive/blogs/askcore/using-system-file-checker-sfc-to-fix-issues

    https://docs.microsoft.com/en-us/windows/client-management/img-boot-sequence
    https://docs.microsoft.com/en-us/windows/client-management/troubleshoot-windows-startup


    Advanced troubleshooting for stop or blue screen errors & dump
    https://learn.microsoft.com/en-us/windows/client-management/troubleshoot-stop-errors

    Debugging Tools
    https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/drivers/debugger/
     
    Viimeksi muokattu: 26.10.2022
    odzmo, *Trinity*, FiveBridges ja 3 muuta jäsentä kiittää tästä.
  2.  
  3. eklu

    eklu Regular member

    Liittynyt:
    25.11.2003
    Viestejä:
    538
    Kiitokset:
    15
    Pisteet:
    28
    Tämä oli todella hyvä, piti oikein tallentaa tikulle.
     

Jaa tämä sivu