VHS-nauhat kovalevylle.... ongelma....

Viestiketju Digivideo-ongelmat ja -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Loopis 29.08.2010.

1. Loopis

Loopis Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Morjens,

eli olen aloittanut vanhojen vhs nauhojen siirtämisen kovalevylle ja siitä sitten olisi tarkoitus tehdä niistä dvd-levyt. Mulla on ST lab tv av capture tv-kortti jonka kautta siirrän videot kovolle. Ja äänikorttina RME Hammerfall Digi 9652.

Tässä olisi muutama ongelma joihin tarvisin apua.

1. Kun siirrän videon kovalevylle sen display size/dimensions on 320x240 vaikka valitsisin tv-kortin asetuksista esim 720x576 tai 640x480. Mistä tuon kuvan koon sais muutettua niin että sen sais isommalla kuin toi 320x240... ? Vai onko sillä laadunkanssa väliä? Itse kun ei ole kokemusta eli olen aika newbie.

2. Olisko tarvetta ladata joku tietty codec kun alkaa tällaista tehdä joka parantais synciä jne.

3. Millä formaatilla kannattaa nauhottaa noi videot... ? TV-kortissa oli valittavana AVI... useita eri MPEG... VCD... SVCD... jne.

4. Ja viimeisenä... huomasin että muutamassa videossa oli stereoraidassa toinen kärsiny... eli se pärisi... mutta sitten toinen esim vasen puoli oli kunnossa. Eli saako tuosta tiedostosta sitten ääniraidan "irroitettua" ja tehtyä siitä mono-kanavan että käyttää ääniraidan puolta joka ei "pärise"... toivottavasti tiedätte mitä tarkotan :)

Eli apu olis paikallaan. Ja kiitos jo etukäteen avuista.

2.  
  3. 1pertti

1pertti Senior member

Kiitokset:
    1,226
    Pisteet:
    243
    Ei taida olla paikalla ketään, joka tuntisi kyseisen tv-kortin ja sen ohjelmiston. Yleiseti voi todeta, että VHS-nauhurin kuva on erottelukyvyltään 352x288. Suurempi tarkkuus digitoinnissa ei paranna kuvaa.

Ilmeisesti tarvittavat koodekit löytyy, koska tv-kortti tukee useita formaatteja.

DVD on normaalisti MPEG-2-koodattua. VideoCD eli VCD on laadultaan lähinnä VHS-kuvaa, mutta tallennuskapasiteetti on vain noin 1 h/CD. DVD:lle mahtuu paljon enemmän.

Tuo pelkästään toisen ääniraidan "monottaminen" kahdelle kanavalle on mahdollista. En tiedä tukeeko sinun äänikorttisi ohjelmisto tällaista, mutta luulisin. Pelkkä balanssin säätö toiseen äärilaitaan hoitaa myös asian.

4. wipe2000

wipe2000 Senior member

Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    1. En myöskään tunne ko. korttia, mutta omien kokemusten pohjalta väitän, että kaappauksesta tulee VHS:ltäkin parempilaatuinen, jos resoluutio on 640x480 eikä 320x240. VirtualDub toimii editorin lisäksi myös aika hyvänä kaappausohjelmana, joka pitää äänen synkassa ja varoittaa mahd. tippuvista freimeistä, suosittelen kokeilemaan, löytääkö se korttisi.

2 & 3. Teoriassa parhaaseen laatuun pääsee, jos kaappaa videon häviöttömällä koodekilla, esim HuffYUV, josta sitten mahdollisen leikkailun, säätämisen ja suodatusten jälkeen pakkaa videon DVD:n vaatimaan MPEG-2-muotoon. Valitettavasti häviötön pakkaus kutistaa raakavideon koon vain n. puoleen, joten kaappaukset vievät valtavasti kiintolevytilaa. Esim. MJPEG tai MPEG-4 (Xvid, DivX) voi olla hyvä kompromissi kaappauskoodekiksi, kunhan käyttää tarpeeksi suurta bittivirtaa.

"VCD" (resoluutio 352x288) ja "SVCD" (480x576) ovat tässä ilmeisesti valmiita asetuksia ko. formaateille (CD-levylle) tapahtuvaa talletusta varten. AVI on hyvin laaja käsite, se voi tarkoittaa melkein mitä koodekkia ja melkein millaisia asetuksia tahansa. MPEG eli MPEG-1 on käytännössä vanhentunut formaatti. Jos TV-kortissa on valittavissa asetus "DVD" tai "MPEG-2", voisi suosiolla kannattaa käyttää sitä. Tai sitten "AVI" valinnalla pääset luultavasti itse valitsemaan asetukset.

Suosittelen itse kokeilemaan kaappausta ensin eri asetuksilla ja koodekeilla lyhyillä pätkillä, jolloin näet, millaista jälkeä milläkin tulee.

Esim. samaisella VirtualDubilla voi kaapatusta videosta tallettaa pelkän ääniraidan, jota sitten voi käsitellä (kopioida ehjän puolen ääni särisevän kohdan tilalle) esim. Audacityssä, ja liittää sitten takaisin kuvaan. Balanssin säätö toiseen laitaan ei ehkä ole hyvä vaihtoehto, esim. kuulokkeilla on vaikea kuunnella ääntä, joka kuuluu vain toiseen korvaan.

Viimeksi muokattu: 03.09.2010
  5. yrtsi

yrtsi Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Älä tuskaike turhaan. Lähetä nauhat, niin siirän edullisesti. Muuten menee sinulta yö unet. 0440 222 461.

Jaa tämä sivu