Ajattelinpa kysyä täällä selvennystä ongelmaani, elikkäs tarkoituksenani on siirtää vanhoja vhs nauhoja sekä digikameran kuvaa vcd/svcd ja dvd formaatteihin. Mitä varusteita ja ohjelmia tarvitsen jotta työn suoritus hoituisi mahdollisimman jouhevasti, varsinkin videon pakkaus mpeg-2 muotoon nopeasti. -polttava dvd/cdr asema on sekä gf4 ti4200 video in kortti, digikamera firewirellä kiinni. 1. lähinnä askarruttaa vhs materiaalin kaappaus, mikä ohjelma siihen tarvitaan ja onnistuuko tuolla näyttiksellä vai tarvitsenko jonkun video/tv kortin erikseen? 2.millä ohjelmalla nopeiten ja helpoiten pakkaan videoformaatit mpeg2:ksi?? näitä foorumeja kun on lukenut niin jokaiseen tehtävään näyttää olevan 10 ohjelmaa ja niiden tilalla käytetään 10 muuta kikkailu ohjelmaa. Toivon että vastaukset ovat helpposti tulkittavia..
Jos omistat paljon kovalevy tilaa niin käytä Huffyuv:ta koodekkina kaappaukseen, mikä on lähes häviötön. Kaappaus ohjelmista AVI_IO on ehkäpä parhaimmasta päästä jos vaan se toimii korttisi kanssa. Kaappauksen jälkeen jälkikäsittelet .avi:n TMPGEnc:llä SVCD tai DVD muotoon käyttäen 2-pass VBR pakkausta, VCD muotoa en suosittele. Suurin osa elokuvista mahtuu kahdelle 80min levylle riittävän hyvällä laadulla SVCD muodossa, kun VCD:kin vie sen kaksi levyä kun puhutaan alkuperäisistä elokuvista, omat pätkät tietysti voi mahtua yhdelle levylle. Hyvä bitrate laskuri on FitCD. Jos tila ei riitä ja teet paljon kaappausta niin ainakin itse marsisin kovalevy kauppaan. Digikameralta kaappausta en kommentoi ei ole kokemusta, mut "johonkin" samaan tyyliin ehkäpä.. EDIT: Sullahan olikin polttava DVD. Kannattaa pakata suurella (6000-8000kbps) CBR pakkauksella jos teet DVD:tä, mut jos lähde on VHS niin ei kannata käyttää noin korkeita arvoja. SVCD olis hyvä tai sitten DVD pienemmällä 2-pass VBR pakkauksella jos haluat DVD yhteen sopivaa videota..
Senior: oletko koittanut virtualdubia tuon gf4:n kanssa? itse olen testaillut sitä, mutta yleensä se alkaa tiputtaa muutamia frameja 1-2 minutin jälkeen. Olen koittanut compatibility-capturemodea ja normaalia capturemodea. Olen myös koittanut huffyuv:tä ja ilman pakkausta, sama juttu. Xvid codec ja divx502 toimii myös samalla tavalla. Aina alkaa 1-2 minutin jälkeen frame tippua silloin tällöin. Siihen asti toimii loistavasti. Olen koittanut myös erilaista äänipakkausta (pcm, mp3) eri rateilla (48kHz/44.1kHz) ei vaikutusta. Tarvii koittaa eri ohjelmia. Vika voi olla myös jostain epätarkkuudesta integroidun äänipiirin kanssa. Tarvisi koittaa sb-livellä, jos viitsisi sen laittaa koneeseen takaisin.