Verkkolevy ei näy resurssienhallinnassa

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Htm 10.10.2006.

1. Htm

Htm Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ostin WD Netcenter ethernet-levyn ja kytkin sen langattomaan tukiasemaan. Ajoin asennusohjelman ja pääsinkin levyyn käsiksi nettiselaimen kautta ja loin sinne kokeeksi pari tyhjää jaettua kansiota. Eli levy on asentunut ja toiminnassa.

Ongelmana on, ettei se näy My Computer -näkymässä/resurssienhallinnassa. Missään vaiheessa asennusta ei päässyt määrittämään levylle kirjainta (esim \\Z:), vaikka sen olisi pitänyt määrittyä automaattisesti. Sain levyn muuten kyllä nimettyä. Levylle ei siis pääse siirtämään tiedostoja.

Mukana tullut Easylink-ohjelma kyllä havaitsee levyn, muttei päästä sisältöön käsiksi. Vain asetuksia pääsee muuttamaan em. kuvatulla tavalla.

Ilmeisesti levylle pitäisi määrittää tuo kirjain...?

Apu kelpaisi...

EDIT:EasyLinkin kautta yhdistässä ilmoittaa seuraavaa:
    "Could not find any windows network resource for your NetCenter"

Viimeksi muokattu: 10.10.2006
  2.  
  3. Agent_007

Agent_007 Senior member

Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
  4. Htm

Htm Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Jep

Yritin mapata noin, mutta palikka ei näy tuolla verkkoympäristössä.

Mulla on siellä siis tämmönen puu:
    verkkoympäristö - koko verkko - microsoft windows network - koti ("koti" on siis verkko jonka mä oon joskus jostain syystä luonut "kotiverkoksi")

Mitään muuta siellä ei näy. Lisäksi, kun tuota "koti":a yrittää avata, tulee tämmönen ilmotus: "Koti ei ole käytettävissä. Käyttöoikeutesi eivät ehkä riitä verkkoresurssin käyttöön. Ota yhteyttä palvelimen järjestelmänvalvojaan oikeuksiesi selvittämiseksi. Työryhmän palvelinluettelo ei ole nyt saatavilla."

Olen loggautunutr järjestelmävalvojana, joten tuossa ei mielestäni ole mitään järkeä. Onkohan mulla muuten jotkun asetukset solmussa...?

5. eele

eele Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Onko koneessasi palomuuri päällä? sen asetukset kannattaa tarkistaa. Samoin langattoman tukiaseman suojaukset.

6. Htm

Htm Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Palomuuri...d'oh!
    En sinänsä tajua näistä verkkohommeleista mitään, mutta kylläpä tuo olisi pitänyt tajuta. Hmmm... Pitääpä tosiaan vilkasta, kun kotiin pääsee.

Tosiaan tukiasemasta tuo ei ole kiinni, koska verkkoaseman kytkeminen verkkopiuhalla suoraan koneeseen ei muuttanut tilannetta...

Jos vika oli tosiaan noin yksinkertainen, tarjoan eele:lle bissen ja hankin itselleni kärpäslätkän, jolla voin läimiä itseäni...

7. Htm

Htm Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    No nyt jäi eele ilman bisseään, eikä mulla ole vielä tarvetta kärpäslätkälle.

Eli suomeksi: ei ollut palomuurissa tuo ongelma. Palikan käyttöohje antaa ohjeeksi mapata tuo verkkoasema tällaise ongelman ilmetessä, mutta minkäs teet, kun asemaa ei löydy.

Mystinen homma. Olis ihan kiva tietty saada tuo levy käyttöön...

8. Agent_007

Agent_007 Senior member

Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
    Selaimella kuitenkin pääsee käsiksi tuohon purkkiin?

9. Htm

Htm Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Joo, selaimella pääsee.

Pientä edistystä: Mulla oli jäänyt ethernet-yhteyden asetuksiin adsl-modeemin käyttöön tarvittavat asetukset päälle (kiinteä ip jne...), eikä verkkoasemaa löytynyt edes kytkettäessä palikka suoraan verkkopiuhalla. Nyt siis sain tuolla keinolla mapattua aseman näkymään Oma tietokone -näkymässä.

Ongelmaksi jää nyt siis se, etten pääse purkkiin käsiksi, kun yritän yhdistää siihen langattoman verkon yli adsl-purkin kautta.

Voisiko tuossa olla ongelmana se, että adsl-purkki on siltaava eikä reitittävä? Pitäisikö se muuttaa reitittäväksi ja aiheuttaako tämä ongelmia nettiyhteyden toimivuuteen? Ja miten se muutetaan (purkkia konffaamalla toki, mutta mitä siellä pitää tehdä)?

EDIT: selvitin nyt sen verran, että ilmeisesti mulla tuo adsl on siltaava, ja verkkolevy on saanut ip:nsä palveluntarjoajalta ja on yhteydessä verkkoon. Mun kotivarkko ei siis toimikkaan NATin takana omana verkkonaan niin kuin olin luullut. Vika on siis adsl-purkin asetuksissa ja tää keskustelu on väärällä alueella.

Viimeksi muokattu: 15.10.2006
  10. Agent_007

Agent_007 Senior member

Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
    NAT vaikuttaa palvelimien pitoon ja P2P ohjelmiin. Onko kyseessä mikä langaton tukiasema?

11. Htm

Htm Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kyseessä siis A-link rr55ap.
    Natti on nyt saatu päälle ja levy toimimaan. Tämä siis ok. Kiitoksia avusta.

Nattaus sen sijaan synnytti uuden ongelman. Kone tippuu wlan-verkosta n. 5 min käytön jälkeen. Verkkopiuhalla kaikki toimii niinkuin pitääkin...

12. Agent_007

Agent_007 Senior member

Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
    WLAN kortin ajurit tuoreimmat ja WLAN tukiaseman firmware päivitetty?

13. Htm

Htm Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ajureita en ole päivittänyt. Firmistä ei ole tullutkaan uutta. Ongelma muuttui hieman. Nyt kone pysyy wlanverkossa, mutta langattomasti ei verkkolevylle pääse. Verkkopiuhan ollessa koneessa levy taas löytyy.

Kun ilman töpseliä yrittää avata verkkoaseman kuvaketta explorerissa tulee ilmoitus: "virhe yhdistettäessä Z:palvelimelle \\sejase\jaettukansio Microsoft Windows Network: Paikallisen laitteen nimi on jo käytössä. Tätä yhteyttä ei palautettu."

Mikähän tämä homma sitten on olevinaan. Jos olisin halunnut langallisen kovalevyn. Olisin ostanut usb-laitteen...

Yritän etsiä niitä wlan-ajureita...

EDIT: ajurit on jo uusimmat, verkkolevynkin firmiksen päivitin. Teknisen tuen ohjeet on luokkaa: tarkista että piuhat on kiinni ja buuttaa kone...huoh...

Neuvooko muuten mikromaja (laitteen ostopaikka) tämmöisissä ongelmissa, vai onko niillä niin kiire, ettei ne kerkee vastata puhelimeen?

Viimeksi muokattu: 17.10.2006
  14. Agent_007

Agent_007 Senior member

Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
  15. Htm

Htm Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tuo "paikallisen laitteen nimi käytössä" -ongelma liittynee siihen, että mappaus on tehty lania pitkinja verkko jotenkin tuntuisi tunnistavan wlan-yhteyden eri laitteeksi... sp2 on asennettu.

Tuo toinen ohje ei auttanut. Yritettäessä mappausta, tulee: "verkkopolkua \\levy\kansio ei löydy", vaikka osoite on oikea.

Oliskohan syy tuossa mun modeemi/routerissa (A-link RR55AP)?

(BTW: kiitos kun jaksat jeesata 007, susta on ollu tosi paljon apua aikojen saatossa...)

16. Htm

Htm Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    HAHAA !
    Eele oli sittenkin oikeassa. Syynä olikin sygaten softapalomuuri, joka jostain syystä blokkasi windows explorerin nimenomaan langattoman yhteyden puitteissa. Täytynee vaihtaa vaikkapa Kerioon.

Eli mä olen eelelle bissen auki...

EDIT: eipä auttanut pelkkä muurin vaihto. Tuo muuri pitäisi konffata päästämään windows explorer -protokolla(?) kotiverkkoon. Mitenköhän tuo käytännössä onnistuu? Ilmeisesti tuon trusted area välilehden kautta. Yritin jo laittaa luotetuksi yhdyskäytävän 10.0.0.2 ja sitten verkkolevyn 10.0.0.56, molemmat aliverkossa 255.255.255.0. Ei tuottanut tulosta. Miten tuo konffaus oikein onnistuisi?

Viimeksi muokattu: 18.10.2006
  17. Agent_007

Agent_007 Senior member

Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
    Olisiko kyseessä Microsoft File and Printer sharing (tiedostojen ja tulostimien jakaminen)?
    (toivottavasti kuva näkyy), eli allow noihin kohtiin.

18. Htm

Htm Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Fantastique !!

Sehän oli siinä. Kiitos !

Jaa tämä sivu