Asensin Win 11 koneseen uuden verkkokortin (LAN) kun Asuksen emolevyllä oleva portti simahti. Buutin jälkeen tuli ilmoitus, että joku Raid-portti(numero jotakin?) on disabloitu ja käynnistyksen jälkeen yksi HDD ei enää näkynyt. Ei myöskään piilotettuna levynhallinnasta. Nykyaikaa seuraten pyysin AI:ltä neuvoa, mutta mikään ei auttanut. BIOSista en löytänyt mitään asetusta jota olisin voinut tarkistella tai muutta. Lokitiedostoista en löytänyt asiaan liittyvää virhettä. Paras siis kysyä täältä. Vaihtoehdot: poistan kortin ja käytän ulkoista laitetta. Se ainakin toimi. Asennan Windowsin korjauspäivityksen. Yritän löytää toisen vapaan portin hukkuneelle kovalevylle emolevyllä. Asennna W:n kokonaan uudestaan (työlästä, mutta eläkeläiselähän on aikaa).
Joo se luultavasti käyttää samaa väylää. Kokeile eri porttia HDD:le. Jos vapaata porttia ei ole, niin sitä levyä voisi käyttää normaalina sata- levynä. Ellei ole jotain erityistä syytä käyttää RAID:ia
Minula ei ole syytä käytttää RAIDIA, se oli ilmeisesti kytketty päälle kun kone oli asennettu enkä itse tajunnut sitä. Löysin yhden kohdan jolla RAIDIN saa kytkettyö päälle ja pois, mutta en uskaltanut koskea siihen. Selvisi, että yksi SATA6G portti jakaa samaa väylää kuin PCIEX1 litin, johon se hukkunut HDD oli liitetty. Kokeilin sitten kolmea muuta v SATA-porttia, mutta kone ei sitä löytänyt eikä myöskään BIOS. Nyt on sitten taas tikkuja kynsien alla. Jos se levy on ollut RAID levynä, niin onko siihen pistetty joku bitti, joka estää sen näkymisen, voiko sille tehdä mitään, ilman että tiedostot häviävät? Kiitos kumminkin tähänastisesta.
Mulla ei ole omakohtaista kokemusta RAIDin käytöstä. Mutta ilmeisesti levyä ei saa muutettua AHCI-tilaan ilman tiedostojen poistamista. Sekin vaikuttaa toimiiko levy RAID 0 vai RAID 1 tilassa. Jos jollain on omakohtaista kokemusta näistä niin tietoa otetaan mielellään vastan. En osaa sanoa miksi se ei näy muissakaan porteissa. Jos se kuitenkin toimii ilman sitä verkkokorttia, niin on se todennäköisesti kunnossa. Mitä muita levyjä koneessasi on?
Minulla on kaksi identtistä 1 gigan HDD-levyä ja kaksi eri kokoista SSD-levyä, joista toisessa on käyttis ja toista käytän temppinä ja muita väliaikaistiedostoja varten. Kuvittelisin että ne HDD:t on asetettu RAID0 tilaan ja RAIDIN purkaminen poistaa tiedostot. Taisin vahingossa purkka sen RAID:in, onneksi olin tehnyt varmuuskopion toisesta levystä ja sen hukkuneen levyn data on Dropboxissa. Vielä kerran kiitokset mielenkiinosta.
Vastaan tässä itselleni korvat häpeästä loimottaen: Olin tulkinnut väärin emokortin ohjekirjassa olevan SATA-porttien numeroinnin ja siirrellyt toimivan HDD:n liittimiä paikasta toiseen. Kun sen tajusin ongelma ratkesi. Tulipahan kuitenkin koneen sisuskalut putsattua. Hyvää kesää!