1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Verbatim DVD-R 16x

Viestiketju DVD-R -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi ahonen88 14.06.2005.

  1. ahonen88

    ahonen88 Member

    Liittynyt:
    05.05.2005
    Viestejä:
    61
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Eli paketti lupaa polttoa 16 kertasella nopeudella mutta asemani suostuu polttamaan vain 4 kertasella nopeudella. Missä vika?
     
  2.  
  3. turska

    turska Regular member

    Liittynyt:
    20.10.2004
    Viestejä:
    4,040
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Jos aihio lupaa 16x niin se ei tarkoita ,että jokainen asema polttaa tuolla nopeudella.Korkein polttonopeus määräytyy asemasi nopeuden mukaan.
     
  4. n_r

    n_r Regular member

    Liittynyt:
    01.03.2004
    Viestejä:
    908
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Juu itsellä on noita Verban 16x levyjä, mutta NECci suostuu polttamaan niitä vain 4x nopeudella vaikka jotain "muuta" merkkiä polttaa OK 16x... Näyttää Verbatim vaihtaneen vaaleaan pintaan siellä kun kirjoituspuolelta katsoo... Ne joihin NEC suostuu 16x polttamaan ovat tummempia...

    Näinköhän Verba tekee TDK:t ;-)
     
  5. neggis

    neggis Regular member

    Liittynyt:
    18.06.2004
    Viestejä:
    501
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    En ole 100% varma, mutta vaikuttaisi firmware-ongelmalta. Kirjota asemasi nimi ja firmware perään googleen...
     
  6. zapetu

    zapetu Regular member

    Liittynyt:
    06.04.2005
    Viestejä:
    727
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itselläni on nyt Verbatin DataLife+ DVD-R 8x ([bold]MCC 02RG20[/bold]) levyjä, mutta kun ne alkavat loppumaan niin pitäisi saada uusia tilalle. Olisin tilannut samanlaisia, mutta ei niitä enää saa kun on vain noita 16X levyjä.

    Kysyisinkin onko nämä Verbatim 16X levyt laadultaan huonompia vai parempia kuin nuo nykyiset levyni:
    http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=9731

    Tai itseasiassa ajattelin tilata välillä +R levyjä:
    http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=6304

    Ajattelin joka tapauksessa poltella 8X nopeudella, kun epäilen että koneeni nopeus ei riitä 16X polttoon.

    Eli lyhyesti, mitä mieltä olette noista uusista Verbatim 16X levyistä? Ovatko samanlaista laatukamaa kuin Verbatimilla yleensä?

    Polttava asemani on [bold]LG GSA-4163B[/bold].
     
    Viimeksi muokattu: 03.07.2005
  7. zapetu

    zapetu Regular member

    Liittynyt:
    06.04.2005
    Viestejä:
    727
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
  8. jflurrie

    jflurrie Regular member

    Liittynyt:
    27.02.2005
    Viestejä:
    433
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    http://www.tomshardware.com/storage/20041102/index.html

    Tuolla aika hyvä juttu asemista, ja samassa siitä millä nopeudella nuo kyseiset asemat polttaa mitäkin levyä.

    Jos mä mitään hommasta tajuan, niin kai asemien päivitysversiotkin - siis sama asema julkaistaan myöhemmin versiona, joka polttaa esim DL-levyjä 4x nopeudella aiemman 2,4x nopeuden sijasta - polttaa samoja levyjä kuten edeltäjänsä, vai?
     
  9. kaisavi

    kaisavi Member

    Liittynyt:
    05.07.2005
    Viestejä:
    7
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    tilasin viimeksi nierlestä verbatim + r x 16 printable ja ei tunnu
    olevan laatu enää kohdallaan hyppii ja nykii. poltettu lg 16 x soittimella.
    tätä ennen olen käyttänyt verbatim + r 4 x ja aina toiminut täysin.
    onko jollain muulla ollut samoja ongelmia ?
     
  10. turska

    turska Regular member

    Liittynyt:
    20.10.2004
    Viestejä:
    4,040
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Et ole yksin tuon "ongelman" kanssa.Verbatim + r x 16 printable:t on aika huonoja laadultaan.Samoja ongelmia ollut monilla juuri noilla printable kiekoilla.Ovatkin olleet ainoita Verbatim-kiekkoja jotka kenkkuilee,muut toimineet moitteetta.
     
    Viimeksi muokattu: 05.07.2005
  11. jflurrie

    jflurrie Regular member

    Liittynyt:
    27.02.2005
    Viestejä:
    433
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Niin pitkälle kuin mä olen ymmärtänyt, printableja ei ole MITÄÄN järkeä ostaa spindeleissä yms. ei-yksittäis-pakatuissa. Niitten karhea yläpinta raapii ylemmän levyn pohjaa. Sitä kautta kaikki levyt menee ihan onnettomaan kuntoon, lukuunottamatta pohjimmaista levyä, jonka alapuolella ei ole karheaa pintaa raapimassa.

    Jos käytännön esimerkin haluatte, hiokaa hiekkapaperilla levyn kirjoituspintaa, ja katsokaa tuleeko jälkiä.

    Jos mä itse valmistaisin printable-levyjä spindleihin tai cakeboxeihin, mä pistäisin jokaisen levyn väliin esim. tyhjän levyn (siis sellasen läpinäkyvän muoviläpyskän).
     
  12. EsaMa

    EsaMa Regular member

    Liittynyt:
    12.05.2004
    Viestejä:
    247
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Jos teillä on poltto-ohjelmassa mahdollisuus antaa aseman määrittää max. polttonopeus, niin antakaa sen myös tehdä se. Jos levyjen laatu on heikko antaa ohjelma autom. hitaamman nopeuden kun mitä levyjen valmistaja lupaa. Jos tykittää täysillä saa vaan PASKAA KÄTEEN. Todellinen nopeus 16x ja 8x levyjen polttoajassa ei ole suuri.
     
  13. Diaboli

    Diaboli Regular member

    Liittynyt:
    27.04.2003
    Viestejä:
    155
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    @ahonen88:

    Tuo on selvä juttu, asemasi firmware kaipaa päivitystä. Silloin kun asemasi tuli myyntiin, asemanvalmistajalla ei ole ollut tiedossa Verbatim DVD-R 16x levyn mediakoodia. Ja jos mediakoodia ei ole aseman tiedossa, asema tarjoaa jotain "turvallista oletusnopeutta" levyn polttamiseen, eli sinun tapauksessa 4x:ää.
     
  14. n_r

    n_r Regular member

    Liittynyt:
    01.03.2004
    Viestejä:
    908
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    firmware päivityskin saattaa auttaa, mutta ainakin oman asemani kohdalla selvemmän kuvan tilanteesta antaa tuo zapetun linkki xbitlabsien dvd-r testiin :) Itsellä siis uusimpaan FW:hen päivittäminen nosti polttonopeuden 16x:ään mutta...

    Verbatimin dvd-r 16x levyt on poltetava joko 4x tai 8x nopeudella. 16x on tuomittu tuhoon. 12x en ole kokeillut kuin kerran ja sen verran vipattavaa menoa oli. Onneksi niitä ei ole montaa enää jäljellä mutta ihan tarpeeksi silti.
     
  15. ricardo

    ricardo Guest

    Omalla Philipsilläni Verbatimit paistuu tuplanopeudella.4:t 8 kertaisella ja 8:t 16-kertaisella.Nero jopa oletuksena ehdottaa tätä ylinopeutta.
     
  16. mvnet

    mvnet Regular member

    Liittynyt:
    05.03.2004
    Viestejä:
    179
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ei ole nuo Verbatimin DVD-R-levyt aina niin korkealaatuisia kuin on kehuttu. Itse polttelin aikoinaan noin puolensataa Verbatimin CD-R-levyä hyvällä menestyksellä. Sitten siirryin Verbatimin DVD-R-levyihin, kun luulin niiden olevan hyvälaatuisia. Toisin on käynyt.

    Olen poltellut asemallani (LITE-ON SOHW 1633S, firmis BSOS, max kirjoitusnopeus 8X DVD-R-levyillä) noin 15 Verbatimin DVD-R-levyjä (printable ja tavallisia levyjä). Aluksi poltin Verbatimin 8X-levyjä ja luulin niiden olevan hyvälaatuisia. En tajunnut silloin mitään PI ja PIF-arvoista. Luulin, että levy oli hyvälaatuinen, jos Neron "Todenna kirjoitettu data" ilmoitti kaiken olevan OK.

    Kun sitten polttelin Verbatimin 16X-levyjä, asemani nopeus hiljeni tietyissä kohdissa poltettua levyjä lukiassa - joskus melkein pysähtyi. Tätä kävi monessa levyssä. Asia täytyi tutkia.

    Nyt olen tarkastanut läpi kaikki polttamani Verbatimin DVD-R-levyt (Nerolla ja Kprobe-ohjelmalla). Niin 8X-levyt kuin 16X-levyt ovat aika heikkolaatuisia. Huonoimpia ovat 8X nopeudella poltetut 16X-levyt. Polttojälki on suurimmaksi osaksi hyvää, mutta sitten on useita piikkejä PI- ja PIF-arvoissa. Yksi 16X-levy oli lukukelvoton levyn lopusta polton jälkeen.

    PI-arvot pyörivät yleensä siellä 100 kantturoissa, mutta piikit menevät sinne 200-300, joskus meni jopa 1000:een. PIF-arvot pysyivät yleensä alle 4:n, mutta joitain piikkejä 10:een sattui ja kerran oli koko levyn loppuosa täynnä 50:n PIF-virheitä.

    DVD-R-levyn lukemisen ajoittainen hidasteleminen siis johtui näistä satunnaisista korkeista PI- ja PIF-arvoista, kun asema ei siis meinannut saada selvää polttojäljestä, sen nopeus hidastui. Xboxini ei myöskään tykännyt noista levyistä: Levyn luku lakkasi heti niihin korkeisiin virhearvoihin.

    Voihan olla, että tää on asemakohtaista. Verbatimin levyt on kuulemma ihan laadukkaita. En tiiä olenko saanut joitain B-luokan eriä vai eikö asemani vaan toimi noiden levyjen kanssa. Täytyy ehkä kokeilla vielä Verbatimin DVD+R-levyjä. Nyt ajattelin kuitenkin tilata Samsungin DVD-R Pleomaxeja ja kokeilla millaista jälkeä niihin tulee.

    Onko muuten kokemuksia noista Samsung Pleomaxeista? Millaista jälkeä on tullut? Onko hyvälaatuisia ja luotettavia?
     
  17. jari75

    jari75 Member

    Liittynyt:
    26.06.2005
    Viestejä:
    64
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Polttaako asema muun merkkisiä levyjä sitten paremmin?

    Meinaan itse olen todennut nuo 16x Verbatimit aivan käsittämättömän hyvälaatuisiksi. Kaikki poltetut ovat olleet tarkastuksessa tätä luokkaa:

    http://kotisivu.dnainternet.fi/aareskos/verbatim.jpg

    Nuo kaksi yksittäistä PI-piikkiä ovat vain häiriöitä, uusintatarkastuksessa niitä ei tulisi ainakaan samoihin kohtiin - todellinen PI(max) on siis noin 10. Edes kaupasta ostetut alkuperäislevyt eivät saa lähellekään noin hyviä tuloksia testissä. Parhaimmillaan alkuperäislevyn PI-keskiarvo on ollut 2,65 ja PIF-keskiarvo 0,08. Itse poltetulla Verbatimilla vastaavat arvot siis 1,06 ja 0,01. Polttava asemakin on eri kuin tarkastukseen käytetty, joten melko luotettavasti voi sanoa itse poltettujen Verbatimien olevan laadultaan parempia kuin kaupasta ostetut alkuperäislevyt.

    Polttavana käytän yleensä LG GSA-4163B. Joskus poltan myös tuolla tarkastavalla asemalla Lite-On 1673S, mutta sillä ei pääse ihan yhtä loistavaan tulokseen.

    Myös Ridiscin RitekG04 levyt ovat melko lähelle yhtä hyviä kuin Verbatimit:

    http://kotisivu.dnainternet.fi/aareskos/ridisc.jpg

    Nuo kaksi merkkiä olen hyväksi todennut, siis Verbatim ja Ridisc RitekG04. Niille molemmille syntyy huippulaatua, poltti kummalla asemalla tahansa. Muita hyvälaatuisia levymerkkejä en ole tavannut, noista Samsungin levyistä ei kokemusta..
     
  18. mvnet

    mvnet Regular member

    Liittynyt:
    05.03.2004
    Viestejä:
    179
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    No niin. Tuli varmaan ihan turhaan morkattua Verbatimin DVD-R-levyjä. Tilasin noita Samsungin Pleomax 8X DVD-R -levyjä ja millaista olikaan polttojälki. Huh huh millaista roskaa. Eli ei noita Pleomaxeja kannata ostaa kun ihan samaan hintaan saa Verbatimin levyjä. Vikaa on varmasti asemassanikin, mutta en silti suosittele noita Pleomaxeja. Verbatimit olivat kohtuullisen laatuisia asemallani poltettuna, mutta Pleomaxit olivat täyttä roskaa.

    Asemassani on siis jotain vialla kun se ei noita Verbatimin levyjä hyvälaatuisena polttanut. Uusi polttava DVD-asema onkin jo tilauksessa (LG GSA-4163B).

    Ensimmäisen Pleomaxin kun poltin, niin Neron datan todennus sanoi polton jälkeen, että levyssä on lukuvirheitä sektorissa se ja se. Ja kun skannasin nuo PI ja PIF-virheet niin PI arvo oli koko ajan noin 300 (maksimi 913) ja PIF arvo oli levyn alkupuolella noin 10, mutta levyn lopussa se oli pitkän aikaa yli 200!!. Neron DVD levyn laadun testi ei edes ajanut tuota testiä loppuun vaan pysähtyi 89%:n kohdalle.

    Tuosta voitte itse katsoa polttojälkeä:
    [​IMG]

    jari75:lle
    Millä nopeudella muuten polttelit noita Verbatimin levyjä? 16X nopeudellako?
     
    Viimeksi muokattu: 09.08.2005
  19. jari75

    jari75 Member

    Liittynyt:
    26.06.2005
    Viestejä:
    64
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    4x, 6x ja 8x nopeuksia olen käyttänyt. Laadussa noilla nopeuksilla en ole huomannut eroja, eikä myöskään käytettävä poltto-ohjelma vaikuta. Tuo esimerkki on poltettu dvd decrypterillä 4x, ja polttavana siis tuo 4163B.
     
  20. mvnet

    mvnet Regular member

    Liittynyt:
    05.03.2004
    Viestejä:
    179
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    No niin. Tuli ostettua ja asennettua tuo LG GSA-4163B. Polttelin pari Verbatimin DVD-R 16X levyä ja polttaa paljon parempaa jälkeä kuin Lite-Onin asemani. PI-virheet on melkein koko ajan alle 20 ja PIF-virheet pysyvät noin 2:n tuntumassa. Täytyy vielä polttaa useampia levyjä ja kokeilla eri nopeuksia.

    Miten muuten on, kannattaako 16X-levyjä polttaa 16X-nopeudella vai alemmilla nopeuksilla? Oon lukenut, että levyjä kannattaisi polttaa niiden certified-nopeuksilla. Eli esim. jos 4X-nopeudella polttaisi 16X certified -levyjä, niin siitä tulisi jopa huonompilaatuinen levy kuin jos sen polttaisi maksimi 16X-nopeudella. Eli hitain polttonopeus ei tuota aina parasta jälkeä?
     
  21. jari75

    jari75 Member

    Liittynyt:
    26.06.2005
    Viestejä:
    64
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Tuo on ihan totta. Esimerkiksi Ridisc RitekG04 dvd-r 4x levyt ovat huippulaadukkaita 4x nopeudella poltettaessa. Jos niitä polttaa 2x nopeudella, niin laatu on selvästi huonompi. Tuon olen testannut niin monella levyllä ettei kyse voi olla sattumasta.

    Mutta kuten jo sanoin niin noissa Verbatimeissa en ole havainnut laatueroa 4x-8x polttonopeuksien välillä. Ehkä 4x on kaikkain parasta, mutta ero on niin pieni että menee ihan normaalin hajonnan piiriin. Yli 8x nopeuksia en ole käyttänyt koska mulla bufferien riittävyys on jo tuolla 8x nopeudella vähän kiikun kaakun. Nerolla poltettaessa bufferit pysyy kyllä koko ajan täysillä, joten sillä voisi päästä kovempiin nopeuksiin. Kuitenkin niin täydellistä on laatu noilla alemmillakin nopeuksilla ettei tuosta parempaan ole oikein edes mahdollista päästä. Mutta kokeile sä 16x nopeutta ja kerro millaista laatua syntyy?

    Ja vielä semmoinen juttu, että nuo PI/PIF virheethän eivät yksistään kerro oikein mitään, kun ne riippuvat niin paljon lukevasta asemasta. Kun testaa jonkun tehdasprässätyn alkuperäislevyn niin siitä saa hyvän referenssin, miten hyviä nuo itsepoltetut oikeasti ovat.
     

Jaa tämä sivu