Varmuuskopio pitkästä (3h) leffasta. Hullun hommaako...?

Viestiketju DVD-R -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Moolokki 23.02.2004.

1. Moolokki

Moolokki Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Olen tehnyt SmartRipper ja DVDshrink -yhdistelmällä varmuuskopioita DVD-leffoista siten, että olen jättänyt turhat ääniraidat ja tekstitykset sekä ekstrat ja menut pois. Hyvin on tähän mennessä onnistunut ja kuvanlaadussakaan ei ole ollut näin puusilmänä mitään valittamista vanhalla 28" TV:llä.

Nyt arveluttaa vain, että saako samalla metodilla edes kohtuullista jälkeä aikaan kun kyseessä olisi pitkä, sellaiset kolme tuntia ja vähän päälle, leffa? Kärsiikö kuvanlaatu liikaa? Kokeilemallahan se tietty selviäisi, mutta ajattelin että jos säästäisi aikaa ja levyjä kysymällä ensin täältä, jos jollakulla olisi vaikka omankäden tietoa asiasta...

2.  
  3. DVDR(W)

DVDR(W) Guest

Se vähän riippuu leffasta, mutta tuon pituinen leffa kyllä vaatii jo kunnon pakkerin. CCE SP voisi tulla kyseeseen ja siihen vielä joku hyvä Avisynth scripti filttereineen. Ja voisi myös olla hyvä idea kokeilla tehdä CVD siitä leffasta jolloin kuvanlaatu pysyisi luultavasti parempana. Matalilla bittivirroilla ja isolla resoluutiolla ei saa kovinkaan kaunista jälkeä, siksi resoluution pudottaminen voisi olla hyvä idea. SVCD:kin (äänet 48 kHz) voisi sopia tuollaiselle leffalle paremmin ja sitten tuotos DVDR:lle

Moderaattorin viimeksi muokkaama: 23.02.2004
  4. MrShavez

MrShavez Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Näissä laatuasioissa oma silmä on parempi kuin tuhat experttineuvoa...

Mutta; itse kokeilisin DVDShrinkillä kuinka paljon elokuvaa pitää pakata, jotta mahtuu 4.38GB:n levylle. Jos pakkaus on alle 30%, laatu on usein yllättävän hyvää, jopa 32" Philipsilläni katsottuna. Tässä tietenkin oma silmä taasen ratkaisee.

Elokuvan kesto ei ole ainoa muuttuja transkoodauksessa, vaan keskiarvobitrate vaikuttaa myös olennaisesti. Jos elokuva on huonompaa tasoa ja bitrate alhainen, pitkäkin leffa voi selvitä pienellä pakkauksella. Toisaalta korkean bitraten sisältävä elokuva ei kärsi paljolti runsaammastakaan pakkauksesta; on mistä ottaa...

Jos elokuvan pakkaus on runsaamman puoleista, DVDShrink ja muut ns. transkooderit eivät ole parhaimmat hoitamaan hommaa. Tällöin kannattaa turvautua re-enkoodereihin, jotka käytännössä tekevät elokuvan bitratedistribuution alusta loppuun uudelleen ja laatukin on sen näköistä; usein loistavaa...

Parhaimpia re-enkoodereita tällä hetkellä ovat lähinnä Cinema Craft Encoder-tuotesarjan vesat.
    Itse olen ollut näihin erittäin tyytyväinen;)

Viimeksi muokattu: 23.02.2004
  5. chopper

chopper Moderator Ylläpitäjä

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Jos haluaa hyvää laatua voihan sen jakaa 2:lle dvd:lle :)

6. Moolokki

Moolokki Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kiitoksia MrShavezille ja kaikille muillekin vastanneille. Tästä onkin hyvä jatkaa kokeilemalla esittämiänne eri vaihtoehtoja. Ja niinkuin sanoitte, kauneus taitaa löytyä jokaisen katsojan omasta silmästä :)

7. amtiainen

amtiainen Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Katselin Doom9.org foorumista kuvia (varmistukseksi) ja täytyy sanoa että Pinnacle Instant Copy tekee melko samaa laatua kuin tuo paljon kehuttu CCE tai TMPEG, erona vain se että IC tekee kaiken itse alusta loppuun saakka (siis tarkoitan tällä valikkoja yms).

DVD Shrinkillä ei varmaan ihan niin hyvää jälkeä saa. Tosin se onkin ilmainen.

8. temexi

temexi Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    CCE:llä saa parhaan kuvanlaaadun, turha siitä on kiistellä, se vaan jos ei sitä huomaa, mille minä en mitään voi...

9. amtiainen

amtiainen Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mainitsin vain tuossa esimerkikkinä CCE koska se on tunnetusti hyvä pakkaaja. IC se homma hoituu laatuu suhteutettuna helppoutteen todella hyvin ellei jopa paremmin kuin CCE:llä. Katso <a href="http://forum.doom9.org/showthread.php?s=ef8d0f7f84982407250520c65f6a823f&threadid=55844&perpage=20&pagenumber=5">TÄSTÄ</a> mallikuvat. Huom. kuvat ovat sitten jotain pari megaisiatavuisia per kuva.

Jos ollaan noin tarkkoja niin sitten voin sanoa että se TMPEGEnc pesee mennen tullen CCE laadun. CCE sumentaa kuvaa jopa niin paljon että eron huomaa jopa televisiosta jos vertaa kahta samallaista videoita joista toinen on pakattu TMPEG ja toinen CCE:llä.

Kiitos kuitenkin mutta jos tällä kertaa jätetään tuo CCE vs TMPEGEnc sota väliin tai jos haluat sitä niin keskustellaan siitä jossain toisella Thread:ssä. Alkuperäinen juttu oli kuitenkin nimenomaan One Click Backup ohjelmista.

PS. Extrojen, ääniraitojen ja menujen (tosin jos on ei videollinen alle 50MB valikko niin kandee jättää mukavuuden takia) poisto kannattaa mutta tekstitykset vievät vain parisataa megaa joten voihan siihen muutaman tekstityksen jättää tuon pakollisen Suomen lisäksi vaikka Ruotsi ja Enkku.

10. temexi

temexi Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Suhteutettuna helppouteen ja laatuun CCE + DVD2DVD-R yhdistelmä pesee kaikki menne tullen...

11. MrShavez

MrShavez Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kyllä minä olen tässä Temexin kanssa samaa mieltä...

Kokeilin tehdä Pinnaclen Instant copyllä ja CCE:llä omat versionsa LOTR:TT:n extended kopiot. Molemmista elokuvatiedostoista tuli suurinpiirtein saman kokoiset;

Instant copyllä kaikki savueffektit olivat täynnä palikoita, savun liikkuminenkin oli töksähtelevää, pulsoivaa. Hahmot olivat epätarkkaa pikselimössöä, erityisesti liikkeessä.

CCE:n laatu oli huomattavasti parempaa, savu näytti siltä kuin sen pitääkin. Hahmot olivat teräviä, kuin hyvälaatuisessa vhs-videossa...

Mutta jokaisen silmä on erilainen=)

Viimeksi muokattu: 24.02.2004
  12. DVDR(W)

DVDR(W) Guest

Tuo on kovin suhteellista. Nuo kuvat on hieman huono todistusarvo, koska jokainen leffa on aina oma tapauksensa. Joku leffa voi pakkautua paremmin esim DVD2onella, IC:llä, DVD Shrinkillä jne paremmin kuin CCE:llä tai TMPGEnc:llä. On tullut noita kaikkia mahdollisia pakkereita testattua ja kuvanlaatu vaihtelee leffoittain aika paljon. Jotkut leffat vain pakkautuvat paremmin enkoodereilla kuin transkoodereilla ja toisin päin.

CCE SP:tä pitää vielä osata käyttää. Mielestäni One Pass VBR metodi on tällä hetkellä paras tapa hyödyntää kyseistä pakkeria. Transkooderit on mukavan helppoja käyttää ja siksi ne ovat erittäin mukavia vaihtoehtoja "vaikeille" enkoodereille. Ja jos ei ihan mieletön laatufriikki ole niin ei ole hirveästi edes järkeä käyttää mitään muuta kuin transkoodereita (eli onko vaiva sen arvoista).

Ja loppujen lopuksi kaikki on kiinni katsojan silmien kyvystä erottaa häröt kuvasta. Itse on muutaman kerran tullut näytettyä kaverille juuri tuota huonoa jälkeä mitä välillä transkoodereilla syntyy verrattuna CCE SP:n jälkeen ja kaveri ei huomannut oikeastaan mitään eroa. Itse kyllä huomasin selkeästi CCE:n siinä kyseisessä leffassa paremmaksi vaihtoehdoksi.

13. amtiainen

amtiainen Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    No ok, täytyy vähän antaa periksi siinä mielessä että jos leffa on todellakin joku LOTR niin silloin kannattaa pakata leffa CCE + DVD2DVD-R:llä. Ja miksi näin? Siksi että jos kerran tosiaan leffasta tulee pikselinen niin toki sitten on melkeinpä pakko käyttää sitä CCE + DVD2DVD-R yhdistelmää. En toki voi itse puolustella pikselistä kuvaa katsellessa sanoilla: Kato kun oli helppoa, mitä vähän noi pikselit hyppii silmille. No sanotaankin että kun leffa on lyhempi niin silloin kannattaa pakata se IC ohjelmalla.

DVD Shrink ohjelman kolmosversioita en ole päässyt vielä testaamaan mutta 2 versio oli ainakin aivan surkea verrattuna IC ohjelman saamaan laatuun. En uskallakkaan mennä vielä sanomaan mitään DVD Shrinkin laadusta etten mene sitten vahingossa suosittelemaan jos onkin oikeasti huonompi kuin IC. Tosin mitä olen nähnyt kavereilla uuden DVD Shrinkillä saatua laatua, niin näytti huomattavasti parantuneen, mutta kuinka paljon niin sen näkee vasta sitten kun olen päässyt testaamaan sekä IC että DVD Shrinkkiä.

Mutta ainakin kun suosittelen IC niin se kyllä on parhain One Click Backup softa. Katsoinkin jo tuota DVD2DVD-R ohjelmaa niin eipä se kyllä aloittelijoille jotka ovat ennen käyttäneet jotain DVD Shrinkkiä ole mikään maailman helpoin. Sen lisäksi siinä on aika paljon säätämistä, yäk. No sillä saa ainakin laadukkaan jäljen. Tuotakin pitää kokeilla itsekkin mutta empä liiemmin suosittelisi sitä hankaluutensa takia.

14. Juhoman

Juhoman Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tuossa tapauksessa siitä videosta kannattaa tehdä SVCD http://www.mpegit.net ohjeiden mukaisesti jotka käyttävät CCE:tä elokuvan koodaukseen. Laitat vaan bitraten niin suureksi kuin levylle mahtuu ja enkoodaat. Siitä voi tulla XSVCD mutta kyllä DVD soittimen pitäisi se tajuta.

Jaa tämä sivu