1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Vanha ystävä ja vanha iMac sekoilee ,,,

Viestiketju Mac -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi fossiili 05.12.2013.

  1. fossiili

    fossiili Member

    Liittynyt:
    29.11.2003
    Viestejä:
    46
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Ystävälläni on iMac, nätti kone, mutta aika vanha kuten minä ja ystäväni. Käyttis jokin Tiikerin versio ja on Intel-kone. Lisäksi hänellä on vanha PC jossa WindowsXP. PC:hen olen asentanut linuxin, mutta hän ei suostu sitä käyttämään, joten hänellä on vähän päästä ongelmia.

    Ystäväni on eläkkeellä oleva toimittaja ja taittaja, joka vieläkin tekee yhtä sun toista. Alunperin hänellä oli joku iki-ikivanha Mac OS 6 kai käyttiksellä. Uudistin varovasti hänen kalustoaan ja ohjelmistoaan ja nyt siis on päästy Tiikeriin saakka ja Intelliin.

    Minullakin on yksi vanha Mac, mutta mielestäni linux ja jopa Windows ovat kiintoisampia ja siksi en ole viitsinyt Tiikeriä opetella. Nyt kuitenkin vaikuttaa siltä, että ystäväni molemmat koneet ovat perusteellisesti juntturassa tai Lahdessa on muuten asiat sekaisin. Matkaa olisi 500 km, mutta näyttää siltä että minun on pakattava itseni ja kaksi koiraani junaan ja lähdettävä.

    Pahoin pelkään, että en enää osaa ongelmia korjata ja siksi pyydän apuanne, vaikka tämä on pitkä juttu. Tässä otteita ystäväni viesteistä:
    Löysin Hopeisesta Omenasta
    jonkun onnettoman, jolla oli samantapainen ongelma ja siihen vastauksen:
    Välitin tiedon ystävälleni, mutta hän väittää, ettei neuvo auttanut. Sen sijaan iMac-ongelma on levinnyt hänen vanhaan PC-koneeseensa, jossa myös näkyy mustia reunuksia ja ohjelaatikoita. Lisäksi joku kuvatiedosto oli turmeltunut niin ettei se auennut kirjapainossa eikä kuva päässyt yhdistyksen lehteen.

    Kun selvittelin asiaa ilmeni, että alunperin .jpg kuva oli jossakin vaiheessa muuttunut .webarchive-tiedostoksi!

    Mitä lie tekeillä. PC ja WindowsXP ovat toki alttiita hyökkäykselle. PC:n tietoturvasta huolehtii Microsoftin MSE, jonka pitäisi riittää.

    Vanhaa Intel-iMac konetta jollakin OS X versiolla tunnutaan pitävän turvallisena, mutta olen alkanut epäillä. Esim Kasperskyllä olisi Mac-käyttikseen tietoturvaohjelma. Pitäisikö sellainen hankkia?

    Omko ilmaista vaihtoehtoa?
     
    Viimeksi muokattu: 05.12.2013
  2.  
  3. power_age

    power_age Active member

    Liittynyt:
    06.05.2009
    Viestejä:
    1,755
    Kiitokset:
    151
    Pisteet:
    93
    Tuollaiset nopeasti löytyi avast ilmainen ja norton maksullinen avast toimiva windowsissa ja kevyt, voihan sitä tutkailla vaikka aviran ja muidenkin sivuja nuo löytyi nopeella googlaamisella, safariin saa wot.in se saattais olla hyödyllinen kanssa, tosin windowsin avast versiossa on wot tyyppinen lisäosa mutta olen itse tykästynyt wot.iin
     
  4. fossiili

    fossiili Member

    Liittynyt:
    29.11.2003
    Viestejä:
    46
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kiitokset vinkeistä. Valintaa rajoittanee se, että ystäväni OS X - versio on vanhahko, eikä vanha iMac mahdollista sen päivittämistä uudemmaksi. Menen tiistaina Lahteen ja alan selvitellä tilannetta.
     
  5. fossiili

    fossiili Member

    Liittynyt:
    29.11.2003
    Viestejä:
    46
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kiitokset vinkeistä! Käväsin Lahdessa, eikä siellä ollut kuin yksi ongelma ja se selvisi ohjeella:
    Löytyi viirustorjuntakin, joka suostui OS 10.4.jotain järjestelmään asentamaan ja päivittymäänkin. Ei löytänyt viirusta. Löytyi myös SuperDuper tms., jolla sain aikaiseksi täydellisen varmuuskopion järjestelmästä USB-levylle.

    Siis hyvä kulunut vuosi ja Onnellista Uutta Vuotta kaikille!
     

Jaa tämä sivu