1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Vaikuttaako kirjoitusnopeus cd:n lukemiseen?

Viestiketju Musiikki-CD-levyjen varmuuskopiointi -osiossa. Ketjun avasi Antti80 08.01.2004.

  1. Antti80

    Antti80 Guest

    Vaikuttaako kirjoitusnopeus cd:n lukemiseen? Eikä nyt puhuta mistään kirjoitusvirheistä, vaan siitä että se on kirjoittanut sen ihan ok, mut "liian" nopealla nopeudella?

    Tuttavani sanoo, että sen levyt ei toimi levy-soittimessa, jos ne poltetaan 24x nopeudella, tai siitä ylöspäin.
    Minulla ei ikinä ole ollut minkään soittimen kanssa ongelmia soittaa, vaikka oon polttanut 52x nopeudella.

    Seuraavia selityksiä asiaan olen kuullut:
    "Ei ja kyllä... Teoriassa tuolla ei ole vaikutusta, mutta käytännössä nopeampi poltto tekee "kevyemmän" polttojäljen eli sen lukemiseen vaaditaan hyväkuntoinen asema. Tästä syystä monet rajoittavat polton maksimissaankin 24/48x - sen yli menevä polttonopeus on riskipeliä jos dataa pitää siirrellä useamman aseman kesken."

    "On tuo mahdollista, mutta vika on oikeammin tällöin itse kiekossa. Olet varmaan huomannut että kiekoissa on teksti
    "NOPEUS1-NOPEUS2 compatible". Perinteisillä levysoittimet eivät välttämättä pysty hyödyntämään mitään ultranopeita kiekkoja. Myös tuo kevyt polttojälki voi aiheuttaa ongelmia jos kyseessä on vanha asema."

    Hyviä vastauksia/selityksiä nuo, mutta olisin kiinnostunut kuulemaan lisää kommentteja!?
     
  2.  
  3. ufojätkä

    ufojätkä Member

    Liittynyt:
    05.08.2003
    Viestejä:
    37
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Oon kuullu, että audio-levyt kannattais polttaa mahdollisimman hitaasti. Itelläni kumminki on toiminu moitteetta millä nopeudella tahansa poltettuna.
     
  4. Poy

    Poy Regular member

    Liittynyt:
    25.06.2002
    Viestejä:
    295
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itse en yleensä polta 8x nopeammalla. Mielestäni polttavissa asemissa nopeus on vain ollut markkinointikikka saada kuluttajat vaihtamaan hitaammat polttavat uudempiin ja muutenkin myyntiä kasvattamaan. Totta se on, että polttoaika on lyhyempi, mutta laatu jossain vaiheessa täytyy heiketä. Yhden bitin kirjoitus aika on paljon lyhyempi, kun kirjoitetaan esim. 52x kuin 8x, niin täytyy tulla myös kevyempi polttojälki. Lisäksi nopealla poltolla vierekkäisten bittien täytyy vaikuttaa jollain tavalla toisiinsa. Tilannetta voidaan verrata vastaavaan tilanteeseen magneettitalentimissa, joissa vastakkaiset varaukset eivät voi olla liian lähellä. Myöhemmin aurinko sotkee myös levyä ja kevyempään polttojälkeen tulee helpommin virheitä.

    Minulla ei ainakaan svcd:t onnistu (virheitä kuvassa) yli 4x poltolla.
     
  5. Laserkey

    Laserkey Member

    Liittynyt:
    16.12.2003
    Viestejä:
    3
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Mulla on pari vuotta vanha Aiwa stereo ja se ei ania löydä poltettuja CD:itä jotka on poltettu 48x nopeudella. Jos poltan 16x nopeudella se löytää ne aina. Sama juttu kun teen SVCD:t, filmissä on katkoja jos ne on poltettu liian nopeesti, nykyään kaytän maksimissaan 8x leffoihin ja 16x musiikkiin.

    Nykyään poltto-ohjelmat tekee automaattisesti MP3 tiedostoista audio CD:n polttaessa. Kivikaudella piti manuaalisesti purata MP3 tiedostot *.wav tiedostoiksi ennen polttoa. Sihen aikaan kaikki audio CD:t toimi hienosti kaikissa soittimissa (ainakin minulla).
     
    Viimeksi muokattu: 08.01.2004

Jaa tämä sivu