Hej Mpeg2 elokuva (two towers)on hieman nykivä.Elokuva on tallennettu kovalevyssä ja käytän power dvd ohjelmaa.Vaatiiko mpeg2 yleensä enemmän itse koneelta kuin divx,xvid.Koneessani löytyy 800mhz cpu,geforce4mx 64mb,noin 400mb ram.Mikä olisi näistä kriittisin kun elokuvia katselee?
Kyllä tuo kokoonpano riittää SVCD:n katseluun mainiosti. Itselläni oli aiemmin työkoneena läppäri; P2/350MHz, 64M muistia ja SVCD:t aukesi ilman nykimisiä. Divx ei sen sijaan toiminut. Oletko kokeillut ko. leffaa tavallisessa pöytäsoittimessa tai toisessa tietokoneessa, arvelisin ennemmin että leffan käännössä on mennyt jotain pieleen ja nykii sen takia.
Periaatteessa mikä tahansa MPEG (1, 2 & 4) voi olla tehty melko kevyeksi tai raskaaksi, riippuen vähän kuinka paljon formaatin tarjoamia mahdollisuuksia käytetään ja millä resoluutiolla/bittivirralla video tallennetaan. Suuntaus on kuitenkin selkeästi niin, että uudemmat ovat enemmän laskentaa vaativia kuin vanhat. Kakkonen ei siis yleensä vaadi ainakaan enempää kuin nelonen (eli DivX, Xvid, jne.), jos verrataan samanlaatuista kuvaa. Muistimääräsi pitäisi riittää, vaikka käyttöjärjestelmä olisi mikä tahansa (XP vie kyllä reilut 100 megaa jo itse). Näytönohjaimen tuki on MPEG2:lle kohtuullisen hyvä, Ati:n korteilla taitaa edelleen olla vähän parempi, mutta ei sillä pitäisi olla suurta vaikutusta.
Kiitos vastauksista. Siirsin elokuvan toiselle koneelle jossa on melkein sama näytönohjain (geforce 2mx) ja 256mb ram mutta xp2000 cpu.Tällä koneella ei mitään nykimistä.Eli ehkä juuri tämä elokuva on erityisen raskas kun minulla ei ole muuten ollut ongelmia muiden elokuvien kanssa.
Suurin ongelma on yleensä se, että jengi yrittää katsoa elokuvat jollain tolkuttoman suurella resoluutiolla, jolloin jo pelkkä resize-rutiini haukkaa tehot polvilleen. Aiemmalla koneellani -- P2/350 -- DVD:t nykivät ihan, ihan aavistuksen verran nopeissa kohtauksissa, joissa bitratet nousivat taivaisiin. Samaten isommalla resoluutiolla ja bitratella varustetut DivX:t nytkähtelivät vähän. SVCD ei koskaan. Näyttiksenä Matrox Marvel G200 (eli vuosimallia 1997 tms). Taika oli siinä, että resoluutio tipautetaan 640x480 tai 800x600:een kun katsellaan leffaa. Nykykoneella -- P3/500 -- ei ole tullut vielä yhtään leffaa vastaan joka nykisi, kun lasken ruudun resoluution 800x600:een.