Uutta tietokonetta EXTREME tehokäyttöön ostamassa

Viestiketju Uutta tietokonetta ostamassa -osiossa. Ketjun avasi Samppu7 17.01.2008.

1. Samppu7

Samppu7 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Olen vähän sekaisin tässä tietokoneen ostossa, kun en oikeen osaa päättää mitä osia valitsen, siksi kysyn täältä.

Eli kysymyksessä olisi sellanen 3100€ kone todella vaativaan käyttöön. Ongelmana vaan on se, etten osaa päättää emoa, näytönohjainta ja prosessoria.

Yksi emolevy mitä mietin on kohta julkaistava Intel Skulltrail, mutta paljonko tämä tulee maksamaan? Tietääkö kukaan onko tässä systeemissä olevat 45nm prossupaikat 775 vai 771 sockettisia prosessoreita varten? Haluaisin emon, johon saan 2x Intel Core 2 Quad Q9550 prossua, mutta en vain ole varma tosta socketista, sillä jos 771 niin silloinhan pitäisi ostaa Xeon, enkä nyt oikeen ole ajatellut sitä..

Toinen vaihtoehto emoksi on (kai kohta julkaistava??) Asus Rampage Extreme x48 piirisarjan emo. Jos tähän päätyisin niin prosessoriksi laittaisin luultavasti Intel Core 2 Extreme QX9650:n. Emon tulisi olla
    x48 piirisarjaa ja jos jollakin on parempi ehdotus niin siitä vaan. Tuohan on vissiin sen verran uusi tekniikka ettei oikeen tuppaa löytymään.. (ja x48 sen takia, koska haluan DDR3 muistia koneeseen eikä sitä kannata laittaa x38 piirisarjan emoon)

Sitten näytönohjain. Nyt olisi kaksi vaihtoehtoa, GF 8800 ULTRA vai helmikuussa julkaistava GF 9800GX2. 8800 sarjan näyttikset on ihan tuttuja, mutta tuosta 9800 sarjasta en ole niinkään varma. Tuo GX2 on käsittääkseni TODELLA iso viritys ja olen lukenut jotain sinnepäin, että tämä näytönohjain ylikuumenee herkästi.. Ei kyllä mitään tietoa onko tämä totta. Ja 9800GX2 pitäisi hakata 8800 ULTRAn noin 30 prosentilla. 8800 olisi ainakin hyvä vaihtoehto sen tiedän, muttakannattaako noita 9800 sarjan näyttiksiä odottaa vai onko totta, että se on pelkästään kaksi 8800 GTS:ää yhdessä eikä mitään uutta tekniikkaa ole?

Näistä nyt pitäisi valita ja prosessori(t)han valitaan sen emolevyn mukaan. Eikä hinta oikeastaan missään nimessä saa ylittää tuon 3100 euron rajaa kun pitää vielä muu sälä ostaa päälle.

Kiitoksia vastauksistanne! =)

Viimeksi muokattu: 18.01.2008
  2.  
  3. rpalomak

rpalomak Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Onko koneen siis pakko olla vain Windows? Suosittelisin juuri päivitettyä MacProta, saat siihen kyllä käyttöösi myös Windowsin, jos nyt on tarpeen.
    http://store.apple.com/Apple/WebObj...co=19C88A3E&node=home/shop_mac/family/mac_pro
    Paina vain configure now ja saat itse valita kokoonpanosi. Muistit kannattaa ostaa muualta, saa miljoona kertaa halvemmalla. Mutta siinä sinun budjetillasi ehkä paras kone mitä osaisin sanoa. Ja tuota on helpompi sitten päivitellä ja lisäillä muisteja, kovoja yms että ei helpompaa konetta päivittää ole tehty. Ja, Mac OS X ei hidastu vuosien kuluessa niinkuin Windows! Käy tutkimassa täältä http://www.hopeinenomena.net/index.php , MacPro-alueelta siis. :)

4. Irratium

Irratium Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Ihan uteliaisuudesta kyselen, mitä on sanomasi "todella vaativa käyttö"?

5. T0nDee

T0nDee Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Suosittelisin odottelemaan uusia Intellin ja AMD:n prossuja, jotka saapuvat myös ensikuussa.

6. Samppu7

Samppu7 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kyllä suosin windowsia mieluummin. Nostin muuten budjetin siihen 3100 euron tienoille.

Tiedätkö minkäslaisia prossuja on odotettavissa? No odotan kuitenkin joka tapauksessa helmikuun loppuun ainakin ja katsotaan sitten..

Ei kukaan pystyis nyt vastailemaan noihin mun kysymyksiin?

7. Nks123

Nks123 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Minkälaiseen käyttöön tulee? Sille ainakin itse rakentaisin tuolla rahalla ihan erilaiset koneet pelikäyttöön ja sit tämmöseen graafiseen käyttöön yms muuhun tehojutskaan.

8. Leach87

Leach87 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Itse odottaisin vielä, että noi uudet 9800 sarjalaiset julkastais ja intelin puolelta noi penryt. 8800 sarjalaisia en itse tommoisella budjetilla edes harkitsisi.

9. Samppu7

Samppu7 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Siis meinaatko, että jos hommaisin 8800 sarjalaisen niin menis yli budjetin? =) Ei kyllä mun mielestä. Ultran sais ihan kevyesti siihen. Vai tarkotatko että parempaakin saa tol?

Ja muuten tämä kone tulee nyt siis ym. näihin: Pienenpuoleiseen serveritoimintaan, pelien pelaamiseen (täysillä videoasetuksilla) sekä myös jonkinmoiseen graafiseen käyttöön niin kuin Nks123 tuossa mainitsikin. Syitä on myös monia muita, mutta pääasia on nyt siis se, että saisin mahdollisimman tehokkaan tietokoneen tuolla budjetilla. Tässä nyt on pääongelmana se, etten osaa oikein osista päättää, mutta kohtahan ne tulee ja sitten vaan arvosteluja lukemaan ;)

Jos jollakulla nyt on enemmän tietoa (varsinkin emoista!!!) niin olisi kiva jos vähän avitettaisiin =).

P.S. Ja muuten milloin noi uudet penryn prossut on tulossa?

10. Leach87

Leach87 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Ei se yli budjetin mene. Mut parempii näyttiksii pitäis täs tulla muutaman kuukauden päästä. Penryt pitäis tulla helmi-maaliskuus.
    Ja toi mainitsemasi Skulltrail menee sit vaan socket 771 prosut ja joka maksaa 600€.
    Mainitsit, että kone tulisi pieneen serveri käyttöön mis ei ole mitään järkee,jos haluat pelata saman koneen kanssa.

11. Samppu7

Samppu7 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Joo no toi "serverikäyttö" on vähän väärä sana.. en nyt osaa selittää asiaa ja voitte unohtaa sen =). Ja kiitos tiedosta, skulltrail jää nyt sitten ostamatta. Toinen vaihtoehto on sitten se Asustekin Rampage Extreme, jolla on melko suuret odotukset. Nyt siitä taitaa löytyä melko vähän tietoa. Yks juttu mulle tulevassa emossa pitäis olla, että se tukee SLI:tä, jotta sais sen 9800GX2:n siihen systeemiin.

12. deeee

deeee Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Jos noin kallista konetta oot ostamassa, niin kasaa siihen vaikka sitten kunnon vesijäähyt hyvään koteloon ja osta joku helvetin hyvä 30" monitori. Ja vaikka kunnon äänentoistokin tolla rahalla. Lopuilla sitten komponentit.

Tietokoneiden komponenttien hinnat laskee kuin aasin häntä, joka kuukaus kun tulee jotain uutta ja parempaa, jolloin vanhojen hinnat laskee aivan stnasti. 3100€ sijottaminen suoraan komponentteihin on yksiselitteisen tyhmää. Toisin kuin komponentit niin esim. monitorien hinnat yms. pitää paremmin arvonsa vuosien varrella, näihin kannattaa panostaa. Pelikokemuskin ihan toista luokkaa kunnon monitorilla ja äänentoistolla, kuin koneella joka pyörittää joka peliä 500fps+ kuvaputkinäytöltä ja lidlin kajareista :E

kandee tosiaan funtsii ton 3k:n tuhlaaminen kahteen kertaan, tai iskee vitutus jälkikäteen.

Viimeksi muokattu: 18.01.2008
  13. cLonx

cLonx Active member

Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    68
    Juu yhdyn. Eli esim ostat vaikka BenQin 24" näytön 350€, sekin jo hyvä investointi. Sitte kunnon äänentoiston ja lopulta koneeseen sellanen 2000€, sillä saa jo erittäin hyvän koneen.

14. Samppu7

Samppu7 Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    No mulla ittelläni on jo tulossa 24":n näyttö. Pitäis hyvä olla. Äänentoistot taas mun kohdalla ei ole niin tärkeät sillä käytän kuitenkin melkein kokoajan headsettiä.. Ajatus kyllä oli, että sitten n. kuukauden päästä koneen tulosta hommaisin myös upean äänentoiston kun rahaa pitäisi silon tulla lisää. Yritän pitää sen koneen hinnan mahd. alhaalla =) En kai nyt suoraan pistä tiskiin 3000€ ja hommaa mitä käteen sattuu tulemaan ;)

Jaa tämä sivu