1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Uutta pöytäkonetta ostamassa, hyvä käytetty tai mahd. uusi

Viestiketju Uutta tietokonetta ostamassa -osiossa. Ketjun avasi lisa65 17.02.2023.

  1. lisa65

    lisa65 Regular member

    Liittynyt:
    27.03.2010
    Viestejä:
    160
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    28
    Tervehdys. Itse en ole ajan tasalla. Aikaisemman pöytäkoneen ostin uutena, ja siinä oli silloin ajantasainen varustelu. Kesti ilman mitään vikoja 11 vuotta. Olen ostanut 2018 yrityksessä (tehokas) käytetyn läppärin edullisesti:
    HP Elitebook 8470p i 5/4/128SSD 14 / win 10, A2

    Läppäri on kestänyt ilman mitään vikaa ja on pudonnutkin pari kertaa. Se ei vain ole minulle mieluinen asiakirjojen yms. laatimiseen, mutta erinomaiset kaupat tein.

    NYT hankinnassa pöytäkone. Tarvitsen pöytäkonetta ikään kuin toimistokäyttöön. 1) asiakirjojen laatimiseen ja kirjoittamiseen, 2) valokuvat, 3) ehkä videoita ja tilaa että voi halutessa ottaa editointiohjelman käyttöön YMS. Pelikoneena ei käyttöä tms.

    Kirjoittamisen pöytäkoneella on aikaisemman kokemukseni mukaan paljon mieluisampaa kuin läppärillä. Pöytäkoneeseen saan riittävän ison näytön, jotta näen koko asiakirjan yhdellä kerralla eikä vain pienen osan kuten läppärin näytöllä. Tämä em. on keskeinen syy, miksi en tykkää kirjoittaa läppärillä.

    Haluan hyvän ja kestävän koneen, missä on riittävän uudenaikaiset liitäntämahdollisuudet esimerkiksi verkkoyhteyksiin yms. ja jota voin käyttää huoletta vähintään seuraavat viisi vuotta.
    Minulla on käsitys, että yrityskäytössä ollut pöytäkone voisi olla laadullisesti parempi hankinta kuin uusi kone. Uusi, hyvälaatuinen pöytäkone voi maksaa parikin tonnia, mutta käytetyn saisi edullisemmin.
    Näin LUULEN, en ole varma.

    Itselläni ei ole kiinnostusta pysyä kärryillä näissä asioissa. Vanhan pöytäkoneen kun nuorempana ostin, selvitin asiaa melko pitkälle, ja se kannatti. Nyt olen täysin uunona, mutta sen ymmärrän, että kompastuskivi käytetynkin ostamisessa on, että jälleenmyyjä myy liian korkealla hinnalla.

    Nöyrimmin pyydän apuasi, ja olen avustasi kiitollinen. Pyytäisin laittamaan linkin muutamaan pöytäkoneeseen, jota voisit perusteella suositella sen

    1) laadun, 2) ominaisuuksien ja 3) hintalaatu suhteen puolesta.

    Kiittäen
    Lisa
     
  2.  
  3. lisa65

    lisa65 Regular member

    Liittynyt:
    27.03.2010
    Viestejä:
    160
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    28
    Laadusta olen valmis maksamaan mutta en lyhyestä käyttöiästä, mikä nykyään on tilanne. Tuntuu, että järkevämpää ostaa maltillisen hintainen kone hyvillä ominaisuuksilla kuin kallis kone hyvillä ominaisuuksilla. Jälkimmäinen on kalliimpi, mutta yhtä lyhyt käyttöikä. No, tämä käytettynä ostettu HP läppäri on ollut minulla ny hmm.. viisi vuotta, ja hyvin toimii perustoiminnoissa, vaikka varmaan vanhentuneet liitäntämahdollisuudet eikä mikään superkone... Jos se menee rikki, tai putoaa, ei tarvitse repiä hiuksiaan päästään. Tämä ON kestävä eli laatdultaan ja teoltaan hyvä.
     
  4. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,405
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
    Voit yhdistää myös tuon nykyisen kannettavan ulkoiseen näyttöön, hiireen ja näppäimistöön. Speksien mukaan siinä pitäisi olla vähintään 1.1-version displayport-liitäntä, johon saat useimmat nykyaikaiset näytöt kiinni. Pöytäkoneen kanssa ei yleensä toimiteta näyttöä, hiirtä ja näppäimistöä, joten joudut ne joka tapauksessa hankkimaan lisäksi.
     
    lisa65 kiitti tästä.
  5. lisa65

    lisa65 Regular member

    Liittynyt:
    27.03.2010
    Viestejä:
    160
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    28
    Kiitos vinkistä! Joo, aikaisemman pöytäkoneen näyttöä käytin tämän läppärin kanssa. Sinun vinkkisi on ollut ainoa vinkki. Onko nyt jotain vikaa kysymyksessäni, onko se väärässä kohtaa? Taidan kuitenkin haluta ostaa hyvän pöytäkoneen ja näytön (näppäimistö on). Toivoin, että saisin ehdotuksia kannattavista ostoksista. Onko niin, että kyselen turhaan?
     
  6. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    6,776
    Kiitokset:
    1,238
    Pisteet:
    223
    Ei kysymyksessä mitään vikaa ole ja on ihan oikealla alueella. Tämä foorumi on vain kovin hiljainen nykyään. Eikä täällä ole kovin näihin perehtyneitä käyttäjiä.
     
    lisa65 kiitti tästä.
  7. vps358

    vps358 Active member

    Liittynyt:
    14.11.2009
    Viestejä:
    4,521
    Kiitokset:
    229
    Pisteet:
    93
  8. FiveBridges

    FiveBridges Senior member

    Liittynyt:
    12.12.2014
    Viestejä:
    3,620
    Kiitokset:
    686
    Pisteet:
    123
    Laita myös kysymys tonne io-tech foorumille.
    Saat sieltä nopeemmin vastauksen.:)

    https://bbs.io-tech.fi/forums/konepaketit.10/

    @ hyvän pöytäkoneen,mikä olis sopuhinta.
    Kuinkapaljon aijot investoida uuten koneeseen.

    Käykö kaupan valmispaketti,vai haluatko
    koneen komponenteistä liikkeessä koottuna.

    Vesku ehdotteli tietämättömyyden antamalla 100% varmuudella,
    käytettyjä yrityskoneita,niistäkin voi löytää hyviä koneita.

    @ kuten Trinity mainitsi,niin tämä foorumi viettää hiljaiseloa.
    Täältä on vaikea saada vastauksia kysymyksiinsä. (❁´◡`❁)
     
    Viimeksi muokattu: 27.02.2023
    lisa65 kiitti tästä.
  9. lisa65

    lisa65 Regular member

    Liittynyt:
    27.03.2010
    Viestejä:
    160
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    28
    Kiitos Vesku. Tuolta ostin käytety läppärini, ja hyvin on pelannut peruskäytössä. Kiitos vinkistä, tuon liikkeen tiedän, mutta ongelma on, että olen liian tarkka kuluttaja, mutta en tiedä koneista mitään.
     
  10. lisa65

    lisa65 Regular member

    Liittynyt:
    27.03.2010
    Viestejä:
    160
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    28
    Moi Five Bridges, kiitos vinkistä. Tsekkaan sen, kun olen vastannut sinulle tässä. Tietämättömyys ja tarkka kuluttajuus on paha yhdeistelmä mulla. Vanha tulostimeni Canon i sensy meni rikki palveltuaan moitteettomasti 13 vuotta. Todennäköisesti ohjelma meni sekaisin vain siitä, että kun kone tulosti, kesken tulostuksen painoin sähköpostissa olevaa tiedostoa, jonka myös halusin tulostaa (yleensä odotan kärsivällisenä). Kone teki sillä sekunnila stopin ja ohjelma sekaisin. Kun hankin uutta tulostinta, iso Canon firmojen korjausfirman kaveri sanoi, älä osta kallista. Niissä on samat laitteet kuin halvemmissakin. Hän tiesi, siellä oli tilat täynnä firmojen hienoja isoja monitoimitulostimia, oikein isoja.

    Jotenkin tuntuu, että tuollaiset komponenteistä koottavat ovat ehkä kalliita. Edellisen kokoonpanon ostin Sunloxic, ja kesti 10 vuotta, mutta oli silloinkin kallis.

    Kun tietäisi, mikä merkki ja mikä kone olisi suht luotettava valinta, esimerkiksi Taitonetissä. Kauppojen pöytäkoneissa varmaan höttöhintaa..?? Siis tämä on varmaan se yleinen ongelma, kaikki maksaa mutta laatu on suht sama.
    Kyllä minä hyvästä koneesta maksan, mutta kaikkihan myyvät hyviä koneita. Tiestysti liitännät pitää olla nykypäivän vaatimukset täyttäviä, ettei heti ole hyödytöntä ensi vuonna.

    Minulla on esimerkiksi ollut Honorin kännykkä viisi vuotta.
    Jaana


     
  11. lisa65

    lisa65 Regular member

    Liittynyt:
    27.03.2010
    Viestejä:
    160
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    28
    Kiitos vinkistä, katsoin tuota tech foorumia, konepaketteja. En ymmärrä niistä yhtään mitään...

     
  12. lisa65

    lisa65 Regular member

    Liittynyt:
    27.03.2010
    Viestejä:
    160
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    28
  13. PeLako

    PeLako Member

    Liittynyt:
    05.01.2019
    Viestejä:
    62
    Kiitokset:
    6
    Pisteet:
    18
    Jos haluaa mahdollisimman parasta määriteltyyn hintaan niin yksityiseltä myyjältä kannattaa ostaa. Jos taas huonompaa samalla hinnalla mutta kuntotarkistettuja 1-v takuulla niin Taitonetin kaltaiset yritykset ovat hyviä paikkoja hankkia. Itse esimerkiksi ostin kannettavan koneen käytettynä yksityiseltä koska vastaavilla ominaisuuksilla oleva kone olisi maksanut näissä yrityksissä jopa yli 100 euroa enemmän.
     
    lisa65 kiitti tästä.
  14. FiveBridges

    FiveBridges Senior member

    Liittynyt:
    12.12.2014
    Viestejä:
    3,620
    Kiitokset:
    686
    Pisteet:
    123
  15. pnieminen74

    pnieminen74 Member

    Liittynyt:
    20.03.2010
    Viestejä:
    10
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    11
    Niin, mainitsematta jää käyttöjärjestelmä, ohjelmien nykyiset lisenssit, mille käyttöjärjestelmälle mahdollisesti jo hankittu (editointi). Kirjoituskoneeksi kelpaa mikä tahansa tietokone, ikään katsomatta. Mihin käyttöä 'nykyaikaisilla' liitännöillä ja mikä pointti?
     
    lisa65 kiitti tästä.
  16. vps358

    vps358 Active member

    Liittynyt:
    14.11.2009
    Viestejä:
    4,521
    Kiitokset:
    229
    Pisteet:
    93
    Kirjoittamiseen ja toimistokäyttään ilmainen Libre Office ja muuhunkin käyttöön löytynee vapaa vaihtoehto ainakin kysymällä.

    T: Vesku
     
    lisa65 kiitti tästä.
  17. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,088
    Kiitokset:
    1,203
    Pisteet:
    243
    En mitenkään tunne pöytäkoneita, mutta mielestäni enää ei kannata harkita muuta kuin Windows 11 -yhteensopivaa mallia, jos kone on tarkoitus liittää internetiin. Tuo linkattu kone ei sellainen ole. Windows 11 vaatii vähintään 8. sukupolven suorittimen, eli i5-prosessoreista kyseeseen tulevat vain ne, joiden mallimerkintä on i5-8400 tai suurempi. (Tuossa linkatussa on i5-7500.) Laitteessa ei ole HDMI-lähtöä monitorille. Muilta osin (16 Gt RAM-muistia ja 512 Gt SSD) ei ole huomautettavaa.
     
    FORWARD ja lisa65 kiittävät tästä.
  18. PeLako

    PeLako Member

    Liittynyt:
    05.01.2019
    Viestejä:
    62
    Kiitokset:
    6
    Pisteet:
    18
    Toisaalta tuo tukee kyllä Windows 11 versiota mutta ei virallisesti. Mulla se pyörii "epäyhteensopivassa" koneessa täysin ongelmitta.
     
    lisa65 kiitti tästä.
  19. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,088
    Kiitokset:
    1,203
    Pisteet:
    243
    Niin, mitä nyt tuella tarkoitetaan. Ymmärtääkseni ketjun aloittaja haki konetta useaksi vuodeksi. Silloin kannattaa huomioida, että Microsoft ei takaa päivitys- ja muuta tukea tuolle laitteelle, jos siihen asennetaan Windows 11.
    Intel i5-7500 processor compatibility with Windows 11 (techepages.com)
    Windows 11:n asentaminen - Microsoft-tuki

    Windows 10 tuen tiedetään jatkuvan lokakuulle 2025.
     
    lisa65 kiitti tästä.
  20. FiveBridges

    FiveBridges Senior member

    Liittynyt:
    12.12.2014
    Viestejä:
    3,620
    Kiitokset:
    686
    Pisteet:
    123
    Viimeksi muokattu: 02.03.2023
    lisa65 kiitti tästä.
  21. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    6,776
    Kiitokset:
    1,238
    Pisteet:
    223
    Niin. Windows 11 toimii lähes kaikilla laitteilla, kunhan ne vain on 64-bittisiä. En silti suosittelisi ei tuettua laitetta, jos on tarkoitus käyttää Windows 11:a. Jo tällä hetkellä isommat versiopäivitykset joutuu asentamaan muuten kuin Windows updaten kautta ei tuettuihin laitteisiin. Eikä jatkosta osaa sanoa kukaan mitään.

    @lisa65 On vähän hölmöä suositella muita foorumeita, mutta tuo FiveBridgesin linkkaama on hyvä paikka kysyä. Osista saa aina laadukkaamman ja kasauspalvelun voi ottaa mukaan, niin ei tarvitse sitä itse tehdä. Kerrot vain siellä budjetin ja käyttötarkoituksen. Kun et pelaa koneella, niin sitä kautta pääsee ehkä halvemmallakin. Ja jos ei budjettiin saa mahtumaan kasattavaa, niin sieltä saa sitten kuitenkin luultavasti lisäehdotuksia valmiisiin koneisiin.
     
    lisa65 kiitti tästä.

Jaa tämä sivu