Uutta konetta hankkimassa (minäkin) . . .

Viestiketju Uutta tietokonetta ostamassa -osiossa. Ketjun avasi Zalith 22.06.2008.

1. Zalith

Zalith Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Ajattelin tässä jussin jälkeen hankkia uuden koneen vanhan tilalle. Koneella olisi tarkoitus tehdä satunnaista kuva/video käsittelyä, mutta pääpaino tulee olemaan pelaamisessa. Mutta olisi muutama kysymys joihin toivoisin neuvoa kokeneemmilta koneen kasaajilta. Perus setti tulee (tod.näk.) olemaan seuraava.

Kotelo: Antec182B
    Virtalähde: Corsair 520HX
    Prossu: Core 2 Quad Q9450
    CPU cooler: Noctua NH-U12P
    Muisti: A-Data 2x2048 Vitesta
    Emolevy: ei hajuakaan...(X38/P35/P45, CrossFire)
    Kovalevy: Samsung SP T166 500GB SataII
    DVD: Samsung SH-S203N/BEBN, 20x8x48, LightScribe, Sata
    Näytömohjain: ATI HD3870
    Käyttöjärjestelmä: Vista Home Premium 32/64 bit

Jimm's myisi tuollaisen setin noin 1200€ hintaan.

Lähinnä ongelmana on emolevyn valinta. Tarkoitus olisi käyttää 2xHD3870 CrossFire yhdistelmää, joten tämä tulisi huomioida. Olen tutkaillut eri lankkuja ja huomannut että PCI-E 16x puolittuu 8x useimmissa tapauksissa. Onko tämä joka piirin/emon suhteen sama, vai onko mahdollista saada 2x16x yhdistelmää? Ja onko taällä edes suurempaa merkitystä? Emolevyyn olin ajatellut käyttää 100-150€.

Muistien suhteen voisi myös neuvoa. Onko matalampien latenssien metsästäminen järkevää hinta/laatu suhteessa? Myöskin eri valmistajien "halpoja" kampoja saa ehdottaa. Poweri on myös asia jota olen pähkäillyt paljon. Olettaisin että valitsin hyvän ja riittävät watit omaavan laitteen, myös tulevia päivityksiä silmällä pitäen? Näytönohjaimeksi ajattelin valita jonkin HD3870 sarjalaisen ja parittaa sen vanhasta koneesta otetun kanssa. Olen myös miettinit GF-GTX 260/280 vaihtoehtoa, mutta ajattelin säästää rahaa tällä kertaa. Myös HD4870 on mahdollinen vaihtoehto, kunhan vaan siitä saa enemmän tietoa.

Kaikea muutakin saa ehdotella ja ideoita heitellä. Jos joitain muutos ehdotuksia tulee, niin niihin olisi hyvä saada jonkin laiset perustelut, lähinnä jotta tyhmempikin ymmärtää.....=)

Kiitos kaikille keskusteluun osallistujille jo etukäteen.
    Ja hyvää jussin jälkeistä kesää, muistakaa poistua koneelta
    välillä ulos auringosta nauttimaan....

2.  
  3. Euphemos

Euphemos Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Sen voi aluksi sanoa, että unohda HD3870 CrossFire ja käännä katseesi HD48x0-sarjaan.

Ainakin tuon testin mukaan isoilla resoilla pelattaessa X48-lankku kykenee melko paljonkin parempaan suorituskykyyn kuin P45 kahden HD4850:n kanssa: http://www.tweaktown.com/articles/1472/1/page_1_introduction/index.html

Mutta tosiaan ongelmana on se, että Jimm's PC-Store nyt vaan sattuu olemaan yksi valtakunnan kalleimmista kaupoista emolevyjen suhteen, joten X38 ja X48 -lankut ovat täysin poissuljettuja. MSI P45 Neo2-FR lienee edes jokseenkin järkevän hintainen.

Kiintolevyksi Western Digital WD6400AAKS 640GB nopeutensa ja melko mitättömän hintaeronsa johdosta ja Vistanhan on järkevintä olla 64-bittinen, kun käytössä on 4GB keskusmuistia (tai enemmän).

Virtalähteen suhteen voit pallotella HX520W:n ja Enermax Modu82+ 525W:n välillä. Itse ottaisin jälkimmäisen paremman hyötysuhteen ja hiljaisemman tuulettimen takia.

Viimeksi muokattu: 22.06.2008
  4. Zalith

Zalith Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Pähkailyn ja vääntämisen jälkeen olen (melkoisella varmuudella) päätynyt seuraavaan kokoonpanoon. Joten jos sinne on eksynyt jotain joka pistää silmään, niin olisin kiitollinen korjaus ehdotuksista.

Emo: Asus P5E
    Prossu Q9450 + Zalman CNPS9700NT (cooleri vanhasta kokoonpanosta)
    Muisti: 2x2048Gt 800MHz (Mushkin/A-Data)
    Kovo: WD 6400AAKS 500Gt
    DVD-RW: Samsung 22x, Sata
    Kotelo: Antec P182B
    Poweri: Corsair HX620W
    Wintoosa: Vista Home Prem. 64bit

GPU: Toistaiseksy tyydyn "vanhaan" HD3870 korttiin ja odottelen hintojen vakiintumista...

Koko roskalle hintaa tulee n. 1000€ ja osto paikka tullee olemaan DataDog.

Viimeksi muokattu: 25.06.2008
  5. Euphemos

Euphemos Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Datadogissa ei myydä Corsairin powereita, joten sun tulis hankkia Seasonic M12-500W (124e). Ja samaten tuo kiintolevy on siis WD5000AAKS kahdella 250GB-platterilla (jos se hinnastosta löytyisi, WD6400AAKS olisi 320GB-plattereilla).

Samaten kumpaakaan noista muisteista ei näyttäisi Datadogista löytyvän. Ilmeisesti siis ainakin osan ostoksista olisit tekemässä Jimmyltä?

6. Zalith

Zalith Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Tuossa aamuselta soittelin Datadogin suuntaan ja kyselin niitten tarjonnasta. Vaikka niiden verkkosivuilla ei tahdokkaan olla laitteita mitä tuohon listasin, niin ne kaikki kyllä saa heidän kautta. Kehtasivat jopa sanoa että olen vaikea asiakas kun kyselen olemattomien osien perään...=)

Suomeksi sanottuna DataDogilla oli todella asiallinen ja ystävällinen palvelu. Heidän kauttansa saa lähestulkoon jokaisen tukkurin tavaroita, vaikka niitä ei verkkosivuilla mainittaisikaan. Heidän verkkosivut ovat kieltämättä hieman ,"öhöm", kehittämistä vailla muutenkin...

edit1
    (tuon kovalevyn kanssa olit kyllä oikeassa, sen tuotekoodin kopioin sinun viestistäsi, anteeksi....)

edit2
    (prkl!!! poweri meni vaihtoon. Tarvitsen 4 PCI-E virtaliitintä, mahdollisesti tulevaa HD4870 CF yhdistelmää varten. Modu82+625w niin kuin minulle alunperin ehdoteltiin...)

Viimeksi muokattu: 25.06.2008

Jaa tämä sivu