Päivityksen 26.0.1 jälkeen näytön asetuksissa näkyy punainen ykkönen, joka kehottaa viimeistelemään käyttöönoton ja ottamaan Face ID:n käyttöön. Ykkönen ei katoa, ellei niin tee. Siinä on vain se mutta, että en halua ottaa Face ID:tä käyttöön. Minun on siis ikuisesti katseltava sitä ykköstä näytöllä, vai kuinka? Kuvat ohessa.
Miksi et halua ottaa käyttöön yhtä tärkeää ja hyvin toimivaa ominaisuutta iPhonessa. Onko parempi naputella tunnuksia, salasanoja ja pääsykoodeja, jotka pelkällä vilkaisulla voi kiertää? Face ID:n käyttöönotto on kuitenkin sovelluskohtainen ja itse voi päättää, missä sitä haluaa käyttää. Suurenna, klik Face ID:n käyttöönotto iPhonessa - Apple-tuki (FI) Osaatko kertoa, miksi vierastat Face ID:n käyttöä?? Edit: Jos nyt olen oikein ymmärtänyt niin tuo ei tuo sitä yleiseen käyttöön, vaan siinä luodaan valmius sen käyttöönottamiseen.
Minäkin veikkaan, että jos/kun aloittaja ottaa Face ID:n käyttöön, ei mene kauaakaan, kun hän toteaa, että tämäpä onkin kätevä ominaisuus.
En ole tarvinnut numerokoodin naputtelua muuten kuin lukituksen poistossa ja Apple-tilin tunnustakin vain aniharvoin kun olen jonkin sovelluksen Apple Storesta hakenut. En osaa sanoa, miksi en halua ottaa Face ID:tä käyttöön, ehkä osittain epäluulosta, että se ei toimi niin nopeasti ja näppärästi kuin koodin naputtelu, osittain siksi, että vastustan sitä, että sen käyttöönotolle ei anneta vaihtoehtoa. Tuossa pitäisi olla loppukaneetti, että viimeistele käyttöönotto valitsemalla, haluatko ottaa Face ID:n käyttöön vai ei. Ja tämä vaihtoehtohan on ollut jo olemassa ennen päivitystäkin. Olen valinnut, että en halua ottaa sitä käyttöön. Miksi nyt haluaisin?
Kyllä tuo muutosvastarinta voi olla jollekin melkoinen rasite, ei kelpaa ominaisuus, joka helpottaa paljon toimia. Suuri ongelma on siinä, että on jo etukäteen kokeilematta todennut, ettei se sovi minulle. Se toimii paljon nopeammin, kuin koodin naputtelu. Itse en ole koskaan pettynyt vielä siihen. Ymmärsin, että sinulla on iPhone 12, niin minullakin on, eikä koko asiasta ole muuta kuin hyvää sanottavaa. Netistä et varmaan löydä yhtään asiaa, jota ei kritisoitaisi tai moitittaisi. Monet niistä ovat varmaan kaltaisiasi, jolle kehitys tuottaa tuskaa. En tällä moittimisella tarkoita sinulle mitään ikävää, voin vaan todeta, että vastarinta tuhoaa hyvätkin asiat. Jos nyt vaan ilman ennakkoasenteita kokeilisit, niin voisit todeta saman, mitä 1pertti ja minä ilmaisimme. Edit: esim. kun avaat puhelimen, niin naputteletko mieluummin pääsykoodin avaukseen, kun vilkaisun puhelimeen.
Löytyy paljon ohjelmia tai toimintoja, jotka edellyttävät vahvaa tunnistautumista, kuten lääkäripalveluissa Maisa, Kantapalvelut, ynnä monia muita palveluja tai toimintoja, joita voi käyttää Face-ID:llä. Käytössäni on kaksi verkkopankkia, jotka hetkeksi laitoin avautumaan Face-ID:llä. Poistin sen verkkopankeista kuitenkin ihan varovaisuussyystä. On paljon muitakin toimintoja kuin lukituksen poisto, jotka edellyttävät sisäänpääsykoodia tai vahvaa tunnistautumista. Käyttäjän tulee harkita, mitä tarvitaan helpottamaan puhelimen ja sen toimintojen käytössä. Tosia asia on kuitenkin, että sillä tekee puhelimen käytöstä varsin joustavaa ja helppoa.