1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Uusi näyttis vanhan tilalle

Viestiketju Näytönohjaimet - Apua, kokemuksia ja vinkkejä -osiossa. Ketjun avasi Valii1 12.01.2020.

  1. Valii1

    Valii1 Regular member

    Liittynyt:
    02.06.2012
    Viestejä:
    101
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Hei. Nykyinen koneeni kokoonpano on:
    - Intel I7-4790K
    - Gigabyte Z97X-SLI
    - Nvidia GeForce GTX 970 4gb vram
    - 20 GB ram
    - Crucial MX100 120GB SSD (Windows 10)
    - 2 x 500GB HDD
    - XFX Core 550W

    Haluan päivittää mun näyttistä uuteen. Netissä lukemani mukaan on suositeltu toi Gigabyte RTX 2070 Super Windforce OC 3X 8GB GDDR6 sekä Asus Rog Strix RTX 2070 Super OC 8GB GDDR6. Mä en ylikellota mitään. Katoin Helsingin kaupoissa niitä Gigantti, Verkkokauppa ja Power jotta noutaisin samana päivänä, sekä Jimmsil sillä on ostoskokemuksia siitä. Sitten huomasin Asus merkkinen on yli 100 euroa kalliimpi kuin Gigabyte. Viikon olin miettinyt mistä kaupasta hankkisin. Tänään näin Gigantissa tuo alennettu hinta Gigabyte näyttistä, https://www.gigantti.fi/product/tie...orce-rtx-2070-super-gaming-oc-8g-naytonohjain. Ennen lopullista päätöstäni, kannattaisko minun tilata tuo näyttis Gigantista vai suosittelisitteko toista? Kertokaa vaan mielipiteenne. Pelaan paljon erilaisia pelejä ja olen ennakkotilannut Cyberpunk 2077 ja Resident Evil 3. Budjettini on 600€ rtx 2070 super varten. Kiitos!
     
    Viimeksi muokattu: 12.01.2020
  2.  
  3. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,143
    Kiitokset:
    1,198
    Pisteet:
    243
    Nykyinen prosessori ja näyttis on aika hyvin tasapainossa toisiinsa nähden. RTX 2070 Superista et saa paljon lisätehoa jos et samalla päivitä myös prosessoria.
    Tuo tarkoittaa, että koko kone menee uusiksi jos tehoja halutaan lisää.

    Edit: Nykyinen prosessori on kai Intel I7-4790K

    Suuntaa antava kalkulaattori.
    https://pc-builds.com/calculator/Core_i7-4790K/GeForce_RTX_2070_SUPER/0AH14olu/8/
     
    Viimeksi muokattu: 12.01.2020
  4. Valii1

    Valii1 Regular member

    Liittynyt:
    02.06.2012
    Viestejä:
    101
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ohoh nonni korjasin mun prossu tiedon. Arvelinkin että pitää myös päivittää muut osat. Mitä jos käyttäisin tuon uuden näyttiksen vähän aikaa? Sillä ostettuani tuon näyttiksen jälkeen laitan rahaa säästöpossulle pari kuukautta. Koska olin kyllä ajatellut päivittäisin uus amd ryzen 5:lle, emolevyn ja rammit kanssa jos mä myyn mun nykyiset osat pois.

    edit. Muuten ymmärsinkö niin että en saa 25% tehoa rtx 2070 superista kuten tuossa linkissä lukee?
     
  5. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    16,433
    Kiitokset:
    3,872
    Pisteet:
    223
    Kaiken maailman kalkulaattoreita netti täynnä. Poikkeuksellisen tyhmä ajatus alkaa laskea jonkin osan aiheuttamaa pullonkaulaa prosentin sadasosan tarkkuudella kun toiminnan sujuvuus on niin pelikohtaista. Resident evil 3 kai pyörii täysin näyttiksellä (eikä edes ole raskas peli) eikä cyberpunkinkaan prossuvaatimukset kovilta vaikuta. Toki on sitten niitäkin joiden kanssa 4790k hyytyy pahasti. Ihan hyvin voit pukata kunnon näyttiksen, ja siirtyä sitten amd:n leiriin kun pelaamasi pelit alkavat tökkiä liiaksi.

    Ota tuosta niin säästät kivasti https://www.tehorauta.fi/tuote/powercolor-radeon-rx-5700-xt-red-dragon-oc-8-gb/.
     
    Valii1 kiitti tästä.
  6. Valii1

    Valii1 Regular member

    Liittynyt:
    02.06.2012
    Viestejä:
    101
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Hmm RX 5700 XT. En ole oikee vakuuttunut Amd:n näyttiksistä. Oon aina ollut Nvidian leirillä ja joskus annan Nvidia Geforce Experience sovelluksen optimoida pelejäni automaattisesti. Sitten kuukausi sitten kaveri antoi mulle pois hänen rx 580 jotta kokeilisin miten hyvin se toimisi. Latasin amd ajurit ja sovellusta niiku tuo Nvidian Experience sovellus. Mutten tykännyt amd sovelluksesta ollenkaan. Laitoin Resident Evil 2 peliä päälle ja huomasin pimeässä ruumishuoneessa mustat pikselit alkoi vilkkua koko ajan kunnes menin valoisaan parkkipaikkaan ja cod mw verkkopelissä tökkii aina kesken matsin kerran kun kartta vaihtunut. Kuulin muutama kertaa pari kavereilla oli ongelmaa amd näyttiksen kanssa. 1 kaverilla oli rx 580 jonka hän antoi mulle pois pari vuoden jälkeen. Sitten toinen kaveri osti msi rx 5700 xt joka lakkasi myöhemmin toimimasta sitten vaihtoi asukseen ja on toiminut tähän asti. Siksi olen epäilevä Amd näyttisten kohtaan. Vakuuttakaa niin ehkä voisin vaihtaa näyttistä amd leirille hmm...
     
  7. Jouko?

    Jouko? Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    14.07.2004
    Viestejä:
    3,858
    Kiitokset:
    32
    Pisteet:
    78
    Valii1 kiitti tästä.
  8. Valii1

    Valii1 Regular member

    Liittynyt:
    02.06.2012
    Viestejä:
    101
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Terve. Uusi näyttis rtx 2070 tuli tänään ja asennettu. pyörii hyvin. Mutta minulla on tässä kaapeli ongelma. Käytin DVI kaapelia jotta pyörisi 60-144fps:lla gtx 970 kanssa ja pelinäyttöni on Acer GN246HL 144hz "https://www.verkkokauppa.com/fi/product/31902/drbrd/Acer-GN246HL-24-144-Hz-pelinaytto". Hetki sitten kun uusi näyttistä olin asentamassa ja tuli mieleen ettei mun pelinäytös ole Displayporttia. Niimpä tällä hetkellä käytän HDMI kaapelia. Onkohan aika vaihtaa mun pelinäyttöä uuteen jossa on Displayporttia? Vai löytyykö kaapeli joka korvaisi Displayporttia? Ei ole ongelma vaihtaa pelinäyttöä koska näyttää siltä että kaveri ehkä haluaa ostaa minulta pari viikon päästä gtx 970 ja pelinäyttöni että sen hinnalla saisin ostettuu uuden pelinäytön tälläsen AOC G2590FX 144hz "https://www.gigantti.fi/product/tietokoneet/naytot/AOCG2590FX/aoc-g2590fx-24-5-pelinaytto"
     
  9. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    16,433
    Kiitokset:
    3,872
    Pisteet:
    223
    Valii1 kiitti tästä.
  10. Valii1

    Valii1 Regular member

    Liittynyt:
    02.06.2012
    Viestejä:
    101
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Uuh kaareva näyttö! onko hyvä pelinäyttö verkkopeleissä? Sillä pelailen Apex Legends, Rainbow Six Siege ja COD Modern Warfare verkkopeleissä. Muuten oon käyttänyt aina DVI kaapelia kunnes vaihdoin tänään näyttistä niin nyt on HDMI:lla kytketty.

    Edit: Luin AOC sivulla että tuo näytön vasteaika on 4MS. Eikös 1MS olisi parempi verkkopeleissä?
     
  11. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    16,433
    Kiitokset:
    3,872
    Pisteet:
    223
    Kaarevuus on tuon kokoluokan näytössä pelkkä markkinointijutti. Ei sitä edes huomaa. Muutenhan tuo on hyvä näyttö kunnollisella paneelilla.

    Hdmi:llä saa kyllä 144 hertsiä ulos, joten sen vuoksi näyttöä ei tarttisi vaihtaa.
     
  12. Valii1

    Valii1 Regular member

    Liittynyt:
    02.06.2012
    Viestejä:
    101
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Okei. Olen yrittänyt saada 144hz HDMI:lla mutta Nvidian ohjauspaneelissa ei pystynyt. Koitin tehdä omaa resoluutio asetus mukauttamalla 144hz ja kun testasin niin tuli vaan musta näyttö eikä tapahtunut mitään, eikä Windowsin näyttöasetukses ollut kuin max 60hz. Varmaan mun vanha HDMI kaapeli ei tue 60hz enempää. Kun saan myytyä mun vanhaa näyttistä ja pelinäyttöä kaverille niin voisin käyttää sen rahoilla tuohon uuteen näyttöön.
     
  13. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    16,433
    Kiitokset:
    3,872
    Pisteet:
    223
    Vaatii muistaakseni hdmi 1.4:n. Eli ei nykypäivänä paljon mitään.
     
  14. lyyri

    lyyri Senior member

    Liittynyt:
    19.04.2017
    Viestejä:
    2,356
    Kiitokset:
    731
    Pisteet:
    123
    Tuo nykyisen näyttösi (ikivanha malli) hdmi on 1.2 joten sillä ei saa ulos 144hz. Tuolla aocilla saa hdmi:llä 144hz
     
    wwallu ja Valii1 kiittävät tästä.
  15. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    16,433
    Kiitokset:
    3,872
    Pisteet:
    223
    Ei mitään väliä. 1ms:n vasteaikaa ei oikeasti edes ole missään näytössä. Markkinointilöpinää.
     
  16. Valii1

    Valii1 Regular member

    Liittynyt:
    02.06.2012
    Viestejä:
    101
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Viikon ollut käytössä tämä AOC C24G1. En ole mieltynyt tohon näyttöön. Oon säätänyt näytön asetukset monta kertaa erilaisia ohjeita käyttäen sekä omani, Game Mode jotenkin näyttää oudolta... en osaa selittää. Värit näyttää paremmalta mutta varjot on liian tummia ”en tiedä pitääkö pelin näyttää siltä ku ei ole kokemusta” ja kaikki mitä näen ”linjat” näyttää jotenkin liian terävältä, esim katon tässä Destiny 2 pelissä puita jotka näyttävät siltä että otin happoa... Kun Game Mode on poissa päältä niin värit näyttää jotenkin haalistuneelta sitten pitää nostaa näytön asetuksessa väritasoa vähän ylös. Lisäksi huomaan peleissä välillä ”screen tearing” vaikka on g-sync yhteensopiva päällä, eikä pelissä v-sync ole päällä.

    Nyt vaan tässä mietin että vaihtaisinko toiseen näyttöön. Näin Telialla on toi Samsung näyttö tarjouksessa https://kauppa.telia.fi/kauppa/lait...50-Curved-pelinaytto?Kampanja=luurinmetsastys Kannattaisko vaihtaa tuohon näyttöön sitten vai mihin? Ehdottakaa vaan toista alle 300€ hyvää pelinäyttöä.
     
  17. Samde

    Samde Regular member

    Liittynyt:
    16.08.2014
    Viestejä:
    476
    Kiitokset:
    77
    Pisteet:
    38
    Tuossa AOC:ssa on myöskin samsungin valmistama paneeli.
    Pelissä jos linjat näkyy "liian terävänä" se tarkoittaa että sinulla ei ole reunanpehmennystä (AA) päällä pelin asetuksissa, sillä ei ole mitään tekemistä näytön kanssa.
    Game modesta en tiedä, mutta kaverini pelaavat tuolla paneelilla ihan perus-settingseillä, toki värejä voi säädellä ja niillekin kait joku "optimi" on olemassa.

    E: löysin jonkun guiden, Overdrive-asetuksen on paras olla Medium/Strong, sekä MBR-asetuksen (motion blur technology) hyvä keskiarvo on 10.

    Mitä Gsynciin tulee, on V-syncin oltava päällä joko nvidian control panelista (pystytahdistus-asetus) tai pelin sisällä. G-sync hoitaa sen jälkeen syncin, mutta ei G-sync moduuli tee mitään jollei pystytahdistusta käytetä.
     
    Viimeksi muokattu: 04.02.2020
    Valii1 kiitti tästä.
  18. Valii1

    Valii1 Regular member

    Liittynyt:
    02.06.2012
    Viestejä:
    101
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Pelissä AA ollut aina päällä mutta kun tarkistin Nvidian ohjauspaneelissa niin siellä laitoin päälle ja auttoi vähäsen. Mulla Overdrive on vahvalla. Ymmärsinkö oikein että jos peli pyörii 120+ fps:lla niin Overdrive pitäis olla vahvalla, mutta muuten mediumilla alle 120 fps:lla?

    Kuulin että AOC julkaisi äsken uusi versio Q27G2U/BK joka on IPS 144hz ja 1440p resoluutio. Multitronic myy sitä ja siellä lukee se on IPS mutta kun katoin esim Verkkokauppa.com:issa samaa mallia niin se on VA-paneeli. Joko verkkokauppa ja jimms laittoi väärää tietoa vai näitä on 2 mallia eri paneelilla? Mietin kannattaisko vaihtaa siihen IPS:lle?
    https://www.multitronic.fi/fi/products/2431174
    ja/tai
    https://www.verkkokauppa.com/fi/product/73980/nfqbx/AOC-Q27G2U-27-pelinaytto
    Ajattelin lähipäivänä palauttaa tätä mun näyttöä takaisin verkkokauppaan. Koska huomasin näytön reunassa näkyy musta "palanut" pieni kohta ja kauppa ehdotti palautan sen vaihtoon.

    Edit. Ei haittaa jos maksan vähän päälle mun omilla rahoilla. Koska tää mun uus nykyinen pelinäyttö ostin sen melkein ilmaisena, sillä myin mun vanhaa näyttistä ja pelinäyttöä
     
    Viimeksi muokattu: 04.02.2020
  19. Samde

    Samde Regular member

    Liittynyt:
    16.08.2014
    Viestejä:
    476
    Kiitokset:
    77
    Pisteet:
    38
    Nvidian paneelista ei pitäisi tarvita laittaa AA:ta päälle jos pelistä sellainen löytyy. Voit laittaa jos pelin AA ei ole riittävä, mutta silloin käytät kahta päällekkäin ja se syö resursseja.

    Näin minäkin tuon Overdriven ymmärsin, Medium kuitenkin pitäisi olla hyvä taso kaikelle ja sitä kannattaa testailla pelistä riippuen itse. MBRää ei ilmeisesti voi edes käyttää Freesyncin ollessa päällä, joten siitä ei tarvitse stressailla.

    Ostit ilmeisesti tavallisen 2070, etkä superia? 5700xt olisi ollut paljon vahvempi ratkaisu jos 2K-ruutuun tahdot siirtyä mutta mitä sitä enää jossittelemaan.

    Kyllä tuo Q27G2U on VA-paneelilla vaikka multitronicin otsikossa lukeekin IPS. Alempana kuitenkin tarkoissa specseissä lukee VA, kuten valmistajankin sivuilla. IPSää noista ei löydy, mutta kaarevana tuota on saatavilla nimikkeellä CQ27G2U. IPS ei myöskään ole yhtään sen parempi ratkaisu pelaamiseen joten turhaan sitä metsästät. Hieman paremmat värit, 3x heikompi kontrasti.
     
    Valii1 kiitti tästä.
  20. Valii1

    Valii1 Regular member

    Liittynyt:
    02.06.2012
    Viestejä:
    101
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Voisin tehdä niin että Nvidian ohjauspaneelista laitan sen AA:n päälle vaan ja kaikis peleis jos on AA asetuksissa niin laitan pois päältä. Ettei tarvii joka kerta mennä takas säätää nvidian ohjauspaneelis.

    Ostin superia, Gigabyte RTX 2070 Super Gaming OC. Okei sitten parempi pysyn nykyisel näytöllä ellei toi 27" hyödytä kauheasti. Pitää eka viedä takas verkkokaupan huoltoon vaihtaa toiseen jossa ei ole tuo viallinen "palannut" kohta reunassa.
     
  21. Samde

    Samde Regular member

    Liittynyt:
    16.08.2014
    Viestejä:
    476
    Kiitokset:
    77
    Pisteet:
    38
    Suosittelisin käyttämään pelien omia AA-asetuksia, mutta kait se on makuasia.

    Ei tuo tuumakoko ole ainoa ero noissa näytöissä, suurempi vaikutus on resoluutiolla (nykyisessä Full HD, tuossa toisessa on 2K).
    Superilla kyllä pelailee 2K:lla, joten jos haluat siihen siirtyä niin ei se mahdottomuus ole. Riippuu toki peleistä..
     

Jaa tämä sivu