Nyt oon saanu vanhan koneen myytyä alta pois suht järkevään hintaan ja voin viimein ostaa uuden koneen. Vanhasta koneesta uusi perii näytön, näppiksen, hiiren ja kajarit. Täällä on jonkinverran ollu keskustelua koneista, jotka sopisivat minun käyttöön, mutta halusin vielä varmistaa onko jotain asioita joita ottaa huomioon ennen tilaamista. Ensimmäinen asia mikä kiinnostaa, kannattaako ostaa intelin e8400 vai e8500 prossu? onko e8500 n.10e arvoisesti parempi? Minulla on mahdollisuus windows xp tai vista 32bit järjestelmiin, kumpi on kannattaa laittaa, vai onko puhtaasti mielipidekysymys?(molemmat löytyy valmiiksi kotoa, enkä aio sijoittaa 64bit vistaan kun ei tällähetkellä tartte. Olen tottunut xp käyttäjä, joten vista tarvitsisi perusteluja). Sitten kysymys näytönohjaimesta, kannattaako sijoittaa hd 4870 kun näyttönä toimii tollanen scaleoview c 19-6 jossa maksimiresoluutio on 1200*1024? Tai riittäisikö hd 4850 vai onko tuolla näytöllä sen suurempaa merkitystä? Olen koteloista meinannut tuota sonata III, kun siinä saa ilmeisesti hyvällä hintalaatusuhteella kotelon ja powerin joka riittää. Sitten jos joku haluaa suositella jotain halpoja/luotettavia verkkokauppoja niin otetaan mielellään vastaan! Budjetti olisi noin 700 e, riippuen aika pitkälti kumpi näyttis tulee. Sanotaan että budjetti on suht joustava jos perusteltuja parannuksia tulee, mut ei haittaa jos saan hinnasta poiskin hieman. Koneella ois tarkotus pelata kaikenlaisia pelejä mm. futista/lätkää, COD4, tulevia? RE5 ja GTA IV, jos se kuvaisi tarpeitani jotenkin. Paketti olisi siis jotakuinkin: (multitronicista tilattuna) EMOLEVY: ASUS P5Q PRO ~110e (ehdotuksia) KOVALEVY: WD CAVIAR 640GB SATA2 7200RPM 16MB ~65e (en välttis tartte näin isoa, mut hinta on melko sama kun hieman pienemmässäkin) KOTELO: ANTEC MIDITOWER ATX SONATA III 500W ~100e (vai kannattasko ostaa erikseen joku kotelo ja parempi poweri?vaikka hieman tulevaisuutta ajatellen, eli ettei koko hommaa tartte uusia ens kerralla kun päivitän) MUISTIT: 2GB 800MHZ DDR2 NON-ECC CL5 DIMM *2 ~65e NÄYTÖNOHJAIN: CLUB 3D HD 4870 PCIE 512MB GDDR-5 2X DVI ~240e tai HD 4850 ~150e SUORITIN: INTEL E8400 CORE2D 3.0GHZ 1333/6M S775 ~145e tai INTEL E 8500 CORE2D 3.16GHZ ~155e DVD/CD ASEMA: joku ~20e polttava asema, mitä sattuu varastosta sopivasti löytymään. Näillä hinta olisi n. 650-750e + postikulut. Tulipas paljon tekstiä, toivottavasti joku jaksaa tähän keskittyä, suuri kiitos jo etukäteen!
Mikähän tohon ois hyvä emolevy, en välttämättä tartte crossfireä, koska en varmasti ihan heti ole laittamsassa toista näyttistä rinnalle. Tällöinhän powerin virtakin riittää tossa sonata III:ssa. Vai onko se niin, että kannattaa panostaa kunnolliseen koteloon, virtalähteeseen ja emolevyyn, koska niillä olisi mahdollisesti pisin elinikä, eli niitä voisi sitten vielä käyttää ens kerrallakin kun päivittää?
Tuo Asus P5Q Pro on ostamisen arvoinen emolevy ja siinä on se Crossfire-ominaisuus, mutta eihän sitä ole pakko käyttää, jos et halua. Tuo Sonata III on kyllä laadukas koppa+poweri-yhdistelmä, joten ei sitä tarvitse välttämättä vaihtaa. Jos kuitenkin päädyt ottamaan erikseen kopan ja powerin, niin suosittelen ottamaan Antec P182 -kopan ja Corsair 550W -virtalähteen.