Hei. Olisi tarkoituksena ostaa noin ~800 euron budjetilla mahdollisimman tehokas tietokone pelikäyttöön. Luin pari ketjua tältä foorumilta, ja mielessäni olevat komponentit ovat aika samanlaisia niihin verrattuna. En kuitenkaan viitsi tunkeutua muitten ketjuihin joten aloitan oman ja toivon että pro-kasaajat jaksavat vielä neuvoa! Tälläistä oli mielessä: INTEL DUAL CORE E8400 3.0GHz KINGSTON 4GB DDRII 800 MHz ATI RADEON HD4870 Western Digital Caviar 640GB Minä kun olen suht ulalla näistä asioista, en ole edes aivan varma mitä osia tuosta vielä puuttuu. Emolevy nyt ainakin, ja kotelo. Tarvitseeko tuohon vielä jonkun erillisen jäähdyttimen, vai onko noissa prossuissa sun muissa sellainen valmiina? Mitä muuttaisitte / mitä emolevyä/koteloa sun muita suosittelisitte? Kuinka tärkeä äänikortti on, vai onko prossuissa sellainen valmiina? Jos haluan (polttavan) CD/DVD aseman, pitääkö sellainen tilata erikseen vai onko se(kin) valmiina joissain osissa? Kannattaako ostaa enemmän kuin yksi kiintolevy, toinen OSia varten ja toinen ohjelmia, tms.? olen kuullut vähän tämän tapaista.
Emolevyksi Asus P5Q Pro ja koppa+poweriksi vaikkapa Sonata III. Jos prossusta otit boxed-mallin niin silloin siinä on cooleri mukana. Muutenhan tuo näyttää oikein kelpo pelikoneelta.
Kiitos avusta. Onko tuo sonata III kuinka äänekäs, sillä kone on melkeinpä korvani vieressä ja imutukset ovat usein päällä yöllä, joten hiljaisuus on iso plussa. Tässä nyt voisin vielä mainita, että on aikeissa hankkia Ubuntu/Linux Windowsin tilalta, jotta säästäisin vähän tuota pätäkkää. Kuuluu luultavasti eri alueeseen, mutta nämä kaikkihan toimii linuxin kanssa myös, eikö? Olen kyllä jo 90%sen varma että toimii, mutta pakko tarkistaa .
SonataIII oli aikoinaan hyvä ostos, ja on tosin sitä vieläkin... Mutta nykyään saa jo paremman kotelon+virtalähteen erikseen samalla hintaa. Esim. Antec Three Hundred ~45€ + Corsair vx450 ~60€. Emolevyssä voit tietysti säästää ja ottaa esim. Msi p43 Neo-F ~65€.
Itse olen kanssa hankkimassa tuota Antec Three Hundredia, mut ei kuulemma ehkä kaikkeista hiljaisin koppa, mikä kannattaa pitää mielessä.
Jos tuota hiljaisuutta haluat niin kannattaisi ehkä ottaa prossusta tray-malli (=ei jäähyä mukana) ja hankkia siihen joku hiljainen cooleri. Nuo boxed-malliset tuppaavat olemaan hieman äänekkäitä. Niin, ja älä muuten minulta kysele mikä olisi hyvä jäähy, en ole niistä kovin hyvin perillä.
Onko muute olemassa hyvää, hiljaista ja alle satasen maksavaa koteloa? Kaikki muut osat on jo melkein päätetty, paitsi tuo kotelo .