Uusi kone n. 1500-1600e

Viestiketju Uutta tietokonetta ostamassa -osiossa. Ketjun avasi Tagawari 22.02.2008.

1. Tagawari

Tagawari Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Elikkäs nyt olisi uusi kone ostossa tämän 4 vanhan prutkun tilalle :). ihan huonoa en haluaisi ostaa, sillä tämäkin maksoi aikoinaan n.1900e.
    Eli budjetti on n. 1500-1600e, saa heittää jonkin verran. Pakettiin pitää kuulua näyttö, käyttis, itse kone sekä hiiri (ja koneen kasaus). Muuta härpäkettä en tarvitse.

Nyt olen Beestingiltä tälläistä konetta katsellut. Kyseisestä kaupasta suht. edullisen hintatason takia, ja Beestingin noutopiste sijaitsee täällä Lappeenrannassa joten saan sen helposti haettua sieltä ilman postikuluja.

Asema: Samsung DVDRW 20X BLACK NERO SATA

Emolevy: Abit IP35 ( Ei -E eikä Pro, se normi)

Kovo: Samsung F1 750GB 3.5" SATA2 7200RPM 32MB (Kun kerran halvalla saa, 118e)

Kotelo: Antec P182B

Virtalähde : CORSAIR PSU 520W 120MM FAN ATX EPS12V (Elikkä se Corsairi mitä täälläkin suositeltiin)

Muistit : 2x2Gb 800mhz. Onko kellään muuten tietoa noista PQI:n muisteista? Halpoja ovat, 36e per 2gb, mutta onko yhteensopivuusongelmia / muuta häikkää tuon emon kanssa tai ylipäätään?

Näyttis: Club 3d 8800 gts 512mb referenssi 272e

Prossu: Intel Q9450

Näyttö: Samsung 226BW

Vista Home Premium OEM 64-bit

Microsoft Sidewinder Mouse.

Löytääkö kukaan tästä paketista mitään huonoa? Ainoa mistä olen vielä hieman epävarma ovat nuo muistit sekä tuo emo.
    Onko tuosta emosta jonkinlaiseen kellotteluun? Tulisin tuota näyttistä ainakin kellottelemaan, ja prossua jonnekkin 3ghz:n tietämille, eli en kuitenkaan hae mitään äärirajaperformanssia. Eikös sen pitäisi suht kivuttomasti tonne 3ghz:n kellottua?
    Ja muistit, PQI:sta on kuullut paljon pahaa, mutta jotkut taas ovat sanoneet että mitään ongelmaa IP35:n kanssa ei ole. Vähän ristiriitaista tietoa. Olen kuitenkin tilaamassa Beestingiltä edullisen hintatason sekä lähellä olevan noutopisteen takia, ja sieltä en muita 2gb muistikampoja löytänyt. Suurin osa oli 2x1gb (paitsi yhdet Kingstonit, mutta hintaa per kampa oli huimat 58e). Jäi myös hieman vaivaamaan tuon muistin tiedot. http://www1.gnt.fi/scripts/DBMNet.dll?sivu?SID=295619#
    Siinä sanotaan :The DDR2-800 2GB U-DIMM ,consists of 16pcs 128Mx8bits DDR2 SDRAMs in FBGA (Fine-pitch BGA) packages on a 240-pin printed circuit board. Ja tuotetiedoissakin lukee 128*8. En nyt ole ihan varma mitä tuo tarkoittaa, mutta voiko tuo oikeasti tarkoittaa sitä että siinä on vain monta 128MB:n palikkaa? Vähän pelottaa tuo.

Hintaa paketille tulisi sellaiset n. 1550e (sis. kaikki ylläolevat)

Mitä olen uutisia tästä 9800 GTX:stä lukenut, niin se tulisi olemaan vain 8800 GTS korkeammilla kelloilla, joten en taida siihen panostaa.
    Toinen vaihtoehto olisi 3870 X2, ja se pieni hinnannousu nyt vielä menee, mutta olisiko se kannattava ja hintalaatu-suhteeltaan hyvä ostos? Mitä olen kuullut, niin ajurit ovat kuulemma aika heikkoja. En haluaisi aina odotella uusia ajureita. Kone tulisi puhtaasti pelikäyttöön sekä elokuvien jne. katseluun, joten en välitä ns. ''tehoista'', vaan siitä kuinka suorituskykyinen se on käytännössä pelikäytössä, ei periaatteessa. Ja nythän siitä on tulossa GDDR4-versio, olisiko tämä vielä tehokkaampi?

ED : Päivitetty konepaketti, uusia kysymyksiä :)

Viimeksi muokattu: 12.03.2008
  2.  
  3. Lantsa

Lantsa Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ite ottaisin prossuksi kohta ilmestyvän Q9450:an ja muisteiksi mieluummin 2x2GB setti, koska se rasittaa vähemmän emon muistiohjainta ja prossun kellotus on helpompaa kuin neljällä kammalla. Virtalähteeksi kannattaa ottaa hitusen kalliimpi Corsair HX520W, se on modulaarinen eli siihen kytketään vain tarvittavat johdot ja näin ei ylimääräisiä kaapeleita roiku pitkin konetta. Muuten aika pätevän oloinen paketti.

4. Tagawari

Tagawari Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Mutta eikös Q6600:n kellottaminen toisi enemmän vastinetta rahalle? Sehän kuulemma kellottuu ihan kivuitta 3 ghz asti, ellei enemmänkin.
    Ja osaako kukaan tosiaan sanoa mitään Ip35:stä ja IP35-pro:sta?
    Ja tuosta virtalähteestä. Nykyisessä koneessani menee vain yksi virtajohto virtalähteestä pistokkeeseen, joten onko tämä nyt modulaarinen vai ei? Se ei nimittäin minua haittaa yhtään.
    Ja muisteista. Onko 2x2gb tosiaan parempi kuin 4x1gb? Jossain olen kuullut, että 4x 1gb olisi nopeampi kuin 2x2gb.

5. Lantsa

Lantsa Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Modulaarisella meinasin, siis että komponenteista tulevat johdot voi kytkeä virtalähteeseen yksitellen, virtalähteestä pistorasiaan menee vain yksi johto.

http://www.silentpcreview.com/article692-page2.html

Tuosta kuvasta näet, eli virtalähteeseen kytketään vain ne johdot mitä tarvitset.

"Ei modulaarinen" virtalähde taas näyttää tältä:

http://www.overclockersonline.net/images/articles/antec/EA500/Large/EW500-10.jpg

Virtalähteestä lähtee iso nippu johtoja, joista suurimpaan osaan ei tarvitse edes kytkeä mitään. Modulaarinen on siis parempi, kone näyttää sisältäpäin siistimmältä ja ilma kiertää paremmin, kun tuollainen johtokasa ei roiku siellä.

Ja tosta prossusta, Q6600:n hinta/laatusuhde on parempi, mutta kun aletaan kellottamaan niin Q9450:alla saa kovempia lukemia tauluun, koska se on valmistettu 45nm tekniikalla eikä kuumene niin paljon. Päätä itse ostatko uutta vai vanhaa tekniikkaa, ihan kuten haluat. Ja noista muisteista, eli 2 kampaa rasittaa emolevyn muistiohjainta vähemmän kuin neljä, eli emolevyn komponentit käyvät viileämpinä kahden muistikamman kanssa ja prossu kellottuu paremmin. Nopeudessa ei ole eroa neljän ja kahden kamman välillä.

6. deeee

deeee Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Lantsalta on tullut asiallisia neuvoja: poweriksi laadukas Corsair HX 520w, q9450 vaan prossuks ja 2x2gb muistikitti. p182b kopaks ehdottomasti. Saksasta jos näät vaivan tilaa niin tolla budjetilla saa jo multi-gpu konffia kasaan. Ehkä viisaampi toisaalta olis hinta/laatu-suhteeltaan pistää 1-näyttiksen konffi reilusti halvemmalla ja laadukkaammalla p35-emolevyllä. Näyttö säilyttää arvonsa pitkään, joten siihen kannattaa panostaa, vähintään mun ehdottama 22". Alimpana näät myös koneenkasauksen joka on toi 20€skoo, suosittelen silti että kasaat ite vaikkei olis kokemustakaan, komponentit myös shippaa nopeemmin siten.. Käyttikseksi 64bittinen vista premium.. Niin ja kauppa on "tunnettu" hardwareversand.de

Viimeksi muokattu: 23.02.2008
  7. Make293

Make293 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ite kyselly jo monia kertoja itelleni pakettia ja sain vihdoin ostettua se se näytti melkein samalta kuin tuo deeeen ehdottama. Ainoa mitä tosta paketista itse vaihtaisin on tuo hiiri. Ainakaan omaan käteen ei sovi tuo Mikki$oftan hiiri. Kannattaa esim Gigantissa käydä siellä on (tai ainakin Lahden myymälässä on) monta hiirtä testattavaksi. Itse ehdottaisin MX518 hiirtä.

8. Tagawari

Tagawari Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Asema: Samsung DVDRW 20X BLACK NERO SATA

Emolevy: Abit IP35 ( Ei -E eikä Pro, se normi)

Kovo: Samsung F1 750GB 3.5" SATA2 7200RPM 32MB (Kun kerran halvalla saa, 118e)

Kotelo: Antec P182B

Virtalähde : CORSAIR PSU 520W 120MM FAN ATX EPS12V (Elikkä se Corsairi mitä täälläkin suositeltiin)

Muistit : 2x2Gb 800mhz. Onko kellään muuten tietoa noista PQI:n muisteista? Halpoja ovat, 36e per 2gb, mutta onko yhteensopivuusongelmia / muuta häikkää tuon emon kanssa tai ylipäätään?

Näyttis: Club 3d 8800 gts 512mb referenssi 272e

Prossu: Intel Q9450

Näyttö: Samsung 226BW

Vista Home Premium OEM 64-bit

Microsoft Sidewinder Mouse.

Löytääkö kukaan tästä paketista mitään huonoa? Ainoa mistä olen vielä hieman epävarma ovat nuo muistit sekä tuo emo.
    Onko tuosta emosta jonkinlaiseen kellotteluun? Tulisin tuota näyttistä ainakin kellottelemaan, ja prossua jonnekkin 3ghz:n tietämille, eli en kuitenkaan hae mitään äärirajaperformanssia. Eikös sen pitäisi suht kivuttomasti tonne 3ghz:n kellottua?
    Ja muistit, PQI:sta on kuullut paljon pahaa, mutta jotkut taas ovat sanoneet että mitään ongelmaa IP35:n kanssa ei ole. Vähän ristiriitaista tietoa. Olen kuitenkin tilaamassa Beestingiltä edullisen hintatason sekä lähellä olevan noutopisteen takia, ja sieltä en muita 2gb muistikampoja löytänyt. Suurin osa oli 2x1gb (paitsi yhdet Kingstonit, mutta hintaa per kampa oli huimat 58e). Jäi myös hieman vaivaamaan tuon muistin tiedot. http://www1.gnt.fi/scripts/DBMNet.dll?sivu?SID=295619#
    Siinä sanotaan :The DDR2-800 2GB U-DIMM ,consists of 16pcs 128Mx8bits DDR2 SDRAMs in FBGA (Fine-pitch BGA) packages on a 240-pin printed circuit board. Ja tuotetiedoissakin lukee 128*8. En nyt ole ihan varma mitä tuo tarkoittaa, mutta voiko tuo oikeasti tarkoittaa sitä että siinä on vain monta 128MB:n palikkaa? Vähän pelottaa tuo.

Hintaa paketille tulisi sellaiset n. 1550e (sis. kaikki ylläolevat)

Mitä olen uutisia tästä 9800 GTX:stä lukenut, niin se tulisi olemaan vain 8800 GTS korkeammilla kelloilla, joten en taida siihen panostaa.
    Toinen vaihtoehto olisi 3870 X2, ja se pieni hinnannousu nyt vielä menee, mutta olisiko se kannattava ja hintalaatu-suhteeltaan hyvä ostos? Mitä olen kuullut, niin ajurit ovat kuulemma aika heikkoja. En haluaisi aina odotella uusia ajureita. Kone tulisi puhtaasti pelikäyttöön sekä elokuvien jne. katseluun, joten en välitä ns. ''tehoista'', vaan siitä kuinka suorituskykyinen se on käytännössä pelikäytössä, ei periaatteessa. Ja nythän siitä on tulossa GDDR4-versio, olisiko tämä vielä tehokkaampi?

9. CP3O

CP3O Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Juh. Yllä olevat vinkit kyllä hyviä, kaikki olennainen selviää.
    Jos siis otat tuon IP35-lankun (itse ainakin tyytyväinen, omaa myös kellotuspotentiaalia), niin ei PQI-muisteja, ihan varmuuden vuoksi. Ja siis, noissa muistikammoissa on muistipiirejä, tässä tapauksessa kahdeksan (8) kappaletta 128MB:n piirejä. Eli, et ole saamassa kahdeksaa kampaa.

10. Vatez

Vatez Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ihan hyvä paketti, mutta kannattaisi ottaa 64-bittinen vista, että saat kaiken muistin käyttöön. Abit ip35 kanssa on ollut ongelmia kingstonin ja pqin muistien kanssa, joten niitä en suosittelisi.

E: Tuo q9450 prossu kellottuu varmaan helposti vakiojäähyllä sinne 3-3.5ghz paikkeille, jos q6600 kellottuu kevyesti 3ghz paremmalle puolelle.

11. Tagawari

Tagawari Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Okei, onko noissa yleensäkin 8 kpl 128mb:n piirejä, vai onko tämä jollain tavalla hitaampi kuin muut muistit? Vaikka samaa DDR2 800:sta onkin. Ja noista PQI:n muisteista kuuluu kokoajan vähän ristiriitaista infoa, jotkut sanoo että toimii, toiset sanoo että ei.

Näyttiksestä vielä. Jos on totta että 9xxx-sarja on niin heikko kuin olen kuullut, niin pysyn tässä G92:ssa. Mutta jos odotettua tehokkaampi, ja GTX pysyy vielä jotenkin järkevissä hinnoissa, niin taidan sen ostaa.
    Onko kukaan ajatellut / onko kellään kokemusta 8800 GT SLI:stä? Samalla menisi varmaan emokin vaihtoon, mutta joissain testeissä aika hyvin pärjännyt. Ja 8800 GT irtoaa jo alle 200e. Jos nyt nuo SLI:hin ostaisin, niin riittääkö tuo virtalähde? Ja osaisiko kukaan suositella hyvää SLI-emoa n. 90-140e?
    Tai olisiko järkevämpää pysyä vain yhdessä 8800 GTS:ssä?

Juu, minulla on tuossa 64-bit vista, se ei vain näy siinä =)

Jaa tämä sivu