3 vuotta vanha Fujitsu-Siemens sanoi itsensä irti näytön osalta ja nyt olisi uuden kannettavan paikka. Hinnan yläkatto on tuhannen euron paikkeilla ja koneen pääasiallinen käyttö on kuvan- ja tekstinkäsittelyohjelmat, leffat sekä tietenkin netti käyttö. Tarkoitus olisi kuitenkin, että koneella pärjäisi monta vuotta, joten mihin kannattaa kiinnittää huomiota? Vista on varmaan melkein joka koneessa nykyään, joten muistia tarvitaan tietenkin jo pelkästään sitä varten aika paljon, joten sopiva minimi lienee 2 gigaa. Onko näytönohjaimella paljon muuta merkitystä kuin pelikäytössä? Aika paljon Acereita tuntuu löytyvän ja melko tehokkaita koneita huokeaankin hintaan. Onko eri valmistajien esim. Fujitsun ja Acerin välillä mitään merkittävää eroa? Eli ehdotuksia mitä malleja kannattaisi katsoa, mitä tarjouksia on tällä hetkellä tai onko jotain testejä (TM yms.) mitä kannattaisi lukea ennen kannettavan ostoa?
Tosi kätevä ominaisuus, että voi itse konfiguroida noita koneita haluamallansa tavalla. En ole ennen noista Zepton läppäreistä edes kuullutkaan, joten täytyy tutustua tarkemmin. Vähän vaikeaa ehkä kyseisten koneiden huolto yms.. on Suomessa. Ja hintaakin kertyy nopeasti noille koneille, kun lähtee niitä ominaisuuksia rastimaan. EDIT: kieliasua
Onko kenelläkään kokemuksia Asuksen läppäreistä? ASUS A8SC 14/T5450/NV8400/2G/160/VH alkaa tuntumaan melko houkuttelevalta. Hinta: 938 € Ominaisuudet lyhyesti: Intel® Core™2 Duo Processor T5450 2048Mb DDRII 667MHz ( 2x 1024Mb ,)max. 2 Gb LCD TFT Color Shine Glare Type 14" WXGA+ (1440x900) NVidia GeForce 8400 384Mb Turbo Cache 5kpl USB 2.0, Firewire: 1kpl 1 x VGA port/Mini D-sub 15-pin 1 x Headphone-out jack (SPDIF) 1 x Microphone-in jack 1 x RJ11 Modem jack for phone line 1 x TV Out (S-Video composite) 1 x Express Card 1 x DVI Port Windows Vista Home Premium FI/SWE/UK/NO/DA multilanguage Paino: 2.39 Kg. EDIT: Kone lähti tilaukseen, joten kohta selviää millainen kone on kyseessä.
Katselin itselleni myös juuri tuota redzenin mainitsemaa läppäriä. Onko ollut käytännössä toimiva peli, kun paperilla näyttää ihan hyvältä?
Vanhaa ja uutta konetta on vaikeaa vertailla keskenään, ja toisaalta en ole monen uuden kannettavan kanssa vielä leikkinyt. Mun käyttöön kone on kuitenkin kelvannut erinomaisesti. Jos jotain negatiivista hakee, niin näppäimistön on hieman "joustavampi" kuin fujitsu-siemensillä. Aluksi ero oli selkeämpi, mutta tähänkin alkaa pikkuhiljaa tottumaan. Runko on muuten kyllä tukevan tuntuinen. Jos akun kesto on tärkeä kriteeri, niin kannattaa ehkä katsoa onko parempaa lisäakkua olemassa, sillä perusakulla konetta voi käyttää ehkä 2-3 tuntia. Mulla kone on kuitenkin 95 % ajasta seinässä kiinni, joten ongelmaa ei ole tämänkään suhteen. Bluetooth ja Wlan ovat toimineet hyvin. Etenkin Wlan tuntuu löytävän paremmin langattoman verkon kuin fujitsun vanha kone. Kannattaa tutustua www.kannettavatietokone.fi-sivuston LTWizard-hakukonetta (klikkaa auki mainosbannerista). Kun itse asetin haluamani kriteerit järjestykseen ja hintaluokan, niin hakukone ehdotti juuri tuota Asuksen läppäriä. EDIT: Niin ja tuo "normaalia suurempi" resoluutio WXGA+ (1440x900) on aivan loistava!