Uusi, hyvä kannettava haussa

Viestiketju Kannettavat tietokoneet -osiossa. Ketjun avasi -Ak- 13.03.2013.

1. -Ak-

-Ak- Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Ensinnäkin; yritin etsiä aiheesta itse Googlella mutta sen verran kokematon olen, että päätin kääntyä asian harrastajien puoleen.

Tarkoituksena olisi siis hankkia uusi läppäri vanhan hajonneen tilalle. Koneella tulisi pystyä pelaamaan sulavasti sekä muutakin vähän raskaampaa tehdä ilman, että kone kuumenee älyttömästi ja tuulettimet hurisevat täysillä. Toki kaikki akun kestot yms olisi hyvä olla mahdollisimman hyviä, mutta ne ovat pienempiä ongelmia.

Eli siis melko tehokas kone hakusessa. Mikä olisi tarkoituksiini paras läppäri jonka saisin n. 500e hintaluokasta? Jos ei riitä, paljonko tulisi maksaa sellaisesta koneesta?

2.  
  3. Axu_

Axu_ Moderator Ylläpitäjä

Kiitokset:
    239
    Pisteet:
    143
    Lähtökohtaisesti läppäri on huono pelikone ja 500 eurolla ei käytännössä saa läppäriä, jolla pelaamaan pystyisi. Riippuu tietty siitä mitä pelejä, millä asetuksilla pelaa ja mikä on mielestäsi sulavaa.

Heitetään esimerkiksi vaikka tämä Dellin kone: http://www.jimms.fi/tuote/3521-4769
    Hintaa on 600€, mutta tuossa on sentään erillinen näyttis, jolla pystyy jotenkin pelaamaan. 500€ hintaluokassa joutuu käytännössä tyytymään integroituun näyttikseen, joilla ei juuri pysty pelaamaan.

Mitä tuo "muukin raskas" on, jota koneella pitäisi pystyä tekemään? Toisille raskas käyttö on officen ja netin käyttö samaan aikaan, toisille 1080p-videon muokkausta. Siinä on vissi ero tehontarpeessa.

4. -Ak-

-Ak- Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Tiedän, että kannettava ei ole pelikoneeksi mitenkään liian hyvä, mutta se liikuteltavuus on kuitenkin itselleni hyvin tärkeä ominaisuus. En oikein itsekään tiedä, mitä tarkalleen tarkoitin raskaalla - lähinnä sellaista että pystyisi jonkin verran videoita muokkaamaan, mutta sitä varten en siis missään nimessä ole tätä konetta ostamassa.

Pelitkään joita pelaan eivät käsittääkseni kovin kummoisia tehoja oikeastaan vaadi. Tuolla edelliselläkin pärjäsin melko hyvin, kone tosin taisi käydä maksimitehoilla kun kuumeni aivan älyttömästi + tuuletin huusi erittäin kovaäänisesti. Edellinenhän oli HP Pavilion dv6-3136eo, jonka specsit löytyvät tuolta: http://www.cnet.com/laptops/hp-pavilion-dv6-3136eo/4507-3121_7-35298348.html

Budjetin 500e heitin päästä, mitä ainakin olisin valmis maksamaan, mutta voi se sen ylikin nousta. Katto on kuitenkin noin 1000 euroa ja tietenkin mitä halvempi, sen parempi.

// Nyt kun katselin tuon vanhan koneen specsejä läpi, totesin sen olevankin tehokkaampi kuin mitä olin ajatellut :/ Mutta toivoisin uuden koneen olevan vähintäänkin yhtä tehokas siis.

Ja näistä prossuista ja muistakaan en tiedä yhtään mitään, paitsi että mitä isompi luku siinä perässä sen parempi. Niistä ja muista osista ihan turha siis kysyä, en tiedä yhtään kuinka tehokas osa pitäisi olla mihinkin :|

Viimeksi muokattu: 13.03.2013
  5. timppu

timppu Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Läppäri on erinomainen pelikone, mutta ei tuossa hintaluokassa. Jos vähintään kaksinkertaistat budjetin tuonne päälle 1000€ paikkeille, alkaa saada aika hyviä peliläppäreitä.

Kyllä halvemmillakin läppäreillä pystyy hyvin pelaamaan (vähän vanhempia pelejä, esim. www.gog.com), mutta ei kovinkaan hyvin uusimpia AAA-pelejä, Crysis 3:sta, Farcry 3:sta, Black Ops 2 jne.

Akun keston miettimiset voit jättää sikseen, ns. peliläppärit ovat lähes järjestään läppäreiksi isoja ja painavia, ja melko huono akunkesto. Minulla ei ole akku edes yleensä kiinni, koska käytän peliläppäriäni lähes aina vain sähköpiuhaan liitettynä.

Heitän yhtenä hyvänä esimerkkinä jälleen ASUS G75VW. Tehot riittävät varsin hyvin uusienkin pelien pelailuun, mutta on läppäriksi kooltaan kovin iso. Plussana vielä se ettei se juurikaan kärsi kuumenemisesta, ja tuuletinmelu pysyy ainakin minun mielestäni rasituksessakin siedettävällä tasolla. Olen kuullut paljon meluavampiakin ja kuumempana käyviä läppäreitä, jopa tavallisia halpisläppäreitä joita ei ole suunniteltu pelikäyttöön.

EDIT: No nyt huomasin että olit tyytyväinen aiemmankin HP-läppärisi pelitehoihin, joten ehkä et sitten vaadikaan että Crysis 3 pyörii sillä koko ajan 60fps 1920x1080 resolla ja kaikki karkit päällä. Eli jos haluat johonkin hintaluokkaan mahdollisimman tehokkaan koneen, yksi hyvä vertailupaikka on mielestäni esim. www.kannettavatietokone.fi, ja siellä laittaa hakukoneeseen ylähinnan, ja järjestää hakutulokset 3D-ominaisuuksien (3D-tehon) mukaan. Vaikka sitten ostaisikin kyseisen läppärin jostain muualta.

Kuumenemisesta ja tuuletinmeluista pitää sitten googlailla käyttjäkokemuksia. Minä olen tyytyväinen ASUS G75VW:hen noissa suhteissa, mutta se taitaa olla reippaasti yli budjettisi, enkä tiedä haluatko edes isoa 17.4-tuumaista läppäriä.

Viimeksi muokattu: 13.03.2013

Jaa tämä sivu