Muistitikkujen kanssa tulee yleensä pieni softa, jonka avulla haluttu osa tikun muistiavaruudesta voidaan laittaa salasanan taakse. Siirrettäessä muistitikkua koneesta toiseen, pyytää tikku aina automaattisesti salasanaa kielletylle alueelle pyrittäessä. Esimerkkinä toiminteesta on Kingstonin tikun mukana tuleva 'Secure Traveller' -ohjelma, joka asennetaan tikulle ja joka kulkee näin tikun mukana koneelta toiselle (konekohtaisesti ei siis ole tarvetta asentaa mitään kryptaussoftaa). --- Tietääkö kukaan, onko olemassa vastaavaa softaa (freeware/shareware tai kaupallista), jonka voisi asentaa USB-driveen ja joka toimisi yllä mainitulla tavalla?
löytyy useitakin. Minun usb-kovon mukana tuli softa, mutta kun sen asensi koneelleen, niin se kysyi salasanoja yms, mutta kun laitteen siirsi toiseen koneeseen, niin siitä sai tiedot ulos ilman mitään ongelmaa. Niin näissä freecom:in virityksissä.
Ainakin TrueCryptin ( http://www.truecrypt.org/ ) pitäisi pystyä tuohon, mutta en itse ole sitä tuollaisessa käytössä kokeillut. Tuettuina käyttiksinä WinXP, 2000 ja 2003. jmpk, tarkoitatko tosiaan että sait Freecomin virityksestä "suojatut" tiedostot ulos ilman salasanaa, kunhan vain sen ohjelmaa ei ollut asennettu koneelle? Aikamoista kädetystä jos tuo pitää paikkansa.
on se aikamoinen viritys, en ole varma cryptasiko se tiedot vai mitä, mutta siitä ohjelmistosta ei ollut kuin haittaa
Vastaan itse itselleni... Selvittelin asiaa (yön hiljaisina hetkinä) ja löysin softan, joka vastasi tarvettani nimittäin Folder Lock -ohjelman. Ko. ohjelma on käyttöliitynnältään selkeä ja toimiva. Ohjelman hintakaan ei masenna eli 35 $ (tai 28$ tingittynä). Kokeiluversio löytyy ohjelman kotisivuilta: http://www.newsoftwares.net/folderlock/?id=ll Folder Lock -tiedostot voi asentaa/siirtää haluttaessa myös siirrettävään mediaan (kuten USB hard drive), jolloin tiedostot on luettavissa/suojattavissa sieltä/sinne ilman varsinaisen ohjelmiston asentamista koneelle eli toiminta vastaa likipitäen USB-muistitikun suojausperiaatetta.
Tuo Folder Lock on erinomainen ja yksikertainen ohjelma. Se pitää kans ostaa muuten se suojaus poistuu aina itsestään tietyn ajan kuluttua ainakin kiintolevyllä.