1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Unohtakaa MP3!

Viestiketju Yleistä keskustelua digitaalisesta musiikista -osiossa. Ketjun avasi Xanadu 14.06.2004.

  1. Xanadu

    Xanadu Member

    Liittynyt:
    10.04.2003
    Viestejä:
    37
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Olen seurannut mielenkiinnolla parin viime vuoden aikana tapahtunutta audioformaattien vallankumousta. MP3 on saanut useita varteenotettavia kilpailijoita kuten OGG Vorbis, AAC, WMA ja MPC.

    Nyt on mielestäni tullut lopullisesti aika haudata koko vanha MP3-formaatti ja siirtyä uudempien ja paljon mielenkiintoisempien formaattien pariin.

    Kysymys tämän foorumin keskustelijoille: Joko olette luopuneet ämpäreistä jonkin toisen formaatin eduksi?

     
  2.  
  3. gain

    gain Active member

    Liittynyt:
    10.08.2003
    Viestejä:
    1,005
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Ei ole ainakaan vielä tarvetta luopua, koska markkinoilla on todella vähän esim. kannettavia-, dvd- ym. -soittimia, jotka toistavat esim. OGG Vorbis, AAC... formaatteja.

    Varmasti muutosta tulee tapahtumaan, mutta tuskin aivan lähitulevaisuudessa.
     
  4. juppe22

    juppe22 Active member

    Liittynyt:
    28.05.2002
    Viestejä:
    2,660
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Ei ole tullut edes mieleen luopua mp3:sista...

    ja toi WMA kannattaa poistaa tolta sun listalta, koska se ei tule ikinä korvaamaan mitään...sehän on joku Mä$äN onneton räpellys...
     
  5. Agent_007

    Agent_007 Senior member

    Liittynyt:
    05.05.2003
    Viestejä:
    29,936
    Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
    Provokoiva topicci kerää ainakin huomiota.
    MP3 on kohtuu suuri "standardi" jota ei ihan hetkessä syrjäytetä. Toimii suunnilleen kaikilla laitealustoilla ja netissä ylivoimaisesti suosituin formaatti. Millään formaatilla ei ole mitään ylivoimaista etua MP3 nähden. DRM pelottaa ainakin osaa "old skull" porukkaa joten he kiertävät suosiolla kaukaa osan uusista formaateista.
    Ja jos tohon MP3 on tulossa monikanava tuki niin niin...
    "Muusa apina hakkasi laaksossa kalaa"
     
  6. Siku

    Siku Regular member

    Liittynyt:
    05.10.2002
    Viestejä:
    822
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itse olen ainakin luopunut MP3:n käyttämisestä musiikin kanssa. Tulee käytettyä pääasiassa Musepackia ja Monkey's Audiota. AAC:ta tulee käytettyä lähinnä videon kanssa, mutta olen kyllä testaillut sitäkin musiikin kanssa.

    MP3:lla on kyllä kieltämättä pelottavan vahva tuki hardware-puolella, joten sitä ei noin vain syrjäytetä. Ja mitä tuohon monikanavatukeen tulee, niin uskon ja toivon, ettei sitä tulla näkemään (http://www.mpegit.net/foorumi/viewtopic.php?t=298 keskustelua asiasta).

    Oman veikkauksen mukaan AAC tulee olemaan se seuraava "MP3". AAC:ssa käytetään kuitenkin sen verran edistyksellisiä pakkausmenetelmiä, kuten Parametric Stereo ja SBR. Nämä ominaisuudet ja HE-AAC parantavat todella paljon audion pakkaantuvuutta pienillä bittivirroilla, ja siksi AAC onkin oiva audiokoodekki Internet- ja muuhun tietoliikenne käyttöön.

    Nokialta tulee muistaakseni markkinoilla jokin malli, jossa on AAC-tuki. AAC tukee sitä paitsi jo valmiiksi 5.1-ääntä.

    Ja mitä tuohon DRM:n tulee, niin ainakin mitä olen tähän mennessä nähnyt, niin "Se ei ole este, se on vain hidaste".... :)
     
  7. ihiminen

    ihiminen Guest

    Onko kukaan nähnyt vertailua mp3 vs m4a paremmuudesta? Pikainen korvakuulostelu ei tuonut eroa esiin.
     
  8. nwind

    nwind Regular member

    Liittynyt:
    21.05.2003
    Viestejä:
    452
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    28
    Ei ole mp3 hävinnyt toistaiseksi. Sitten APE (monkey's audio) on ollut reilusti kokeilun alla ja uskon että ämppärit vaihtuu apinaksi.
     
  9. joonas00

    joonas00 Member

    Liittynyt:
    06.06.2002
    Viestejä:
    43
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kyllä mp3 pysyy ainakin meikäläisellä käytös kun ei tarvi nähdä vaivaa silloin kun polttaa autoon musaa.
     
  10. PikkuT

    PikkuT Member

    Liittynyt:
    11.08.2004
    Viestejä:
    58
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kyllä mä kannatan Vorbis ogg-tä.

    Joku tässä kyseli, että mitä muilla formaateilla on ämpärii verrattuna? Noh, jos lähdetään siitä, että ogg soundaa paremmin kuusnelkullaki ja on ihan kädestee pienempi.
     
  11. pfr

    pfr Member

    Liittynyt:
    07.12.2001
    Viestejä:
    36
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Nykyään pääasiallisessa käytössä on MPC (musepack). Rippaan cd:t musepackilla insane-profiililla (n.230kbps), josta sitten transkoodaan tavaraa mp3:ksi tai aac:ksi kannettaviin laitteisiin. Vaikka tuossa tehdäänkin häviöllisestä formaatista muunnos toiseen häviölliseen niin mpc->mp3 -muunnos on vähemmän haitallinen kuin esim. mp3->mp3.

    En käytä oikeastaan ollenkaan cd-levyjä vaan kaikki kuuntelemani musiikki on kovalevyllä. Tilankulutuksen (ainakin kolminkertainen nyt käyttämääni menetelmään nähden) vuoksi häviöttömät pakkausmenetelmät eivät ole vaihtoehto minulle.
     
  12. chopper

    chopper Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    01.04.2002
    Viestejä:
    2,161
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    FLAC -muodossa olevia tulee latailtua silloin tällöin, mutta mp3:a yleensä. Se mitä on helpoin saada, mul ainakaan oo varaa sellasiin vehkeisiin et oikeasti [bold]EROTTAIS[/bold] äänestä jotain eroavaisuuksia.
     
  13. -Tinke-

    -Tinke- Member

    Liittynyt:
    05.02.2004
    Viestejä:
    82
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Ei tulisi kuuloonkaan muu kuin MP3. Kaikki DVD ja muut höskät toistavat pääasiassa vain MP3 formaattia ja enimmäkseen kuuntelenkin musiikkia jostain soittimesta juuri MP3 CD:ltä. Ja mitä tuohon laatuun tulee niin saahan sen ripattua millä laadulla haluaa ja koko on mielestäni riittävä jos yhdelle cd:lle mahtuu noin 100 kpl, joten pieni koko ei ainakaan saa minua vaihtamaan formaattia ja miksi pitäisi? mikä vika on MP3:ssa? Sanokaa edes yksi huono puoli MP3:sta tai mikä tekee jonkun muun paremmaksi?
     
  14. revenb

    revenb Guest

    Minkä v***n takia hyvä formaatti pitäs haudata?
     
  15. jake87

    jake87 Member

    Liittynyt:
    18.06.2004
    Viestejä:
    49
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    itse en ole luopunut mp3 formaatin käytöstä, enkä aiokaan niin kauan kun ne toimii kannettavissa soittimissa,stereoissa,dvd soittimissa, tietokoneessa.
     
  16. plugg

    plugg Regular member

    Liittynyt:
    07.07.2004
    Viestejä:
    186
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    luopuisin mielelläni mp3:sista heti kun joku parempi formaatti saavuttaisi suurempaa suosiota
     
  17. PikkuT

    PikkuT Member

    Liittynyt:
    11.08.2004
    Viestejä:
    58
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Itse ainakin jaan vain ogg:tä juuri siksi, että se saisi kannatusta. Kuitenkin useat soitinohjelmat tukevat ogg:tä ja ripatkoot mp3:ksi jos kiinnostaa. Muutos ei tule itsestään. Muutos täytyy tehdä.

    Useat sano syyks, että ämppärit ei tue muuta kun mp3:a ja wma:ta. Eihän se ole ongelma eikä mikään!
    Koneellani on musat ogg:nä ja tilaa menee noin kolmannes. Jopa kahdenkymmenen gigan kiintolevyllä minulla on musaa enemmän kuin jollakin muulla, jolla on sama määrä. -Mutta 60 gigainen kovis! Mitä ideaa?
    Kuka hullu maksaa kolminkertaisen hinnan? Itse selviän teoreettisesti noin kolmellakymmenellä eskolla kun toiset pulittaa teoriassa ainakin 60 eskoa.

    Entäs sitten, kun tarvitsee heittää ne soittimeen? Noh, tempaisen CDex:in käyttöön ja rippaan musat mp3:ksi tai vielä mieluummin wma:ksi, koska sekin vie vähemmän tilaa kuin mp3. Niitä ei edes tarvi siirtää erikseen soittimee. Asetan kohteeksi F:aseman, eli soittimeni.

    Vorbis vie n. kolmanneksen mp3:n koosta ja soundaa paremmin. Siinä yksi syy niille, ketkä kyselivät syitä jättää mp3.
     
  18. Agent_007

    Agent_007 Senior member

    Liittynyt:
    05.05.2003
    Viestejä:
    29,936
    Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
    Bitratesta kiinni, eikä kyllä ole 3 kertaa parempi pakkautuvuus OGG Vorbis äänessä kuin MP3:ssa vaikka parempi onkin.
     
    Viimeksi muokattu: 14.08.2004
  19. plugg

    plugg Regular member

    Liittynyt:
    07.07.2004
    Viestejä:
    186
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kuten agentti sanoi niin tilankäyttö riippuu täysin bitratesta. 193kbps mp3 vie saman verran tilaa kuin 192kbps ogg. Pointti on siinä että oggilla tulee samalla bitratella perempaa laatua.
     
  20. PikkuT

    PikkuT Member

    Liittynyt:
    11.08.2004
    Viestejä:
    58
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    En minä nyt ihan noin tauno ole, että en tuota realisettaisi! Mutta samaa laatua saadaan n. kolmanneksella mp3:en bitratesta. Ilmaisinko asian nyt tarpeeksi selvästi?
     
  21. -Tinke-

    -Tinke- Member

    Liittynyt:
    05.02.2004
    Viestejä:
    82
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Ookko ihan varma että muka kolmekertaa parempaa laatu on? eli jos haluat että musiikkisi vie kolmekertaa vähemmän tilaa niin sinulla pitäisi olla ne ogg tiedostot 193/3 = 64.333 kbps ..ei taida olla enää hyvää laatua edes ogg:lla. Olen kyllä kokeillut kumpaakin formaatti ja en usko että ogg:lla tulee edes puolta parempaa laatua kuin MP3. MIksi siis vaihtaa hyvä formaatti joka toimii kaikkialla pelkän parin prosentin tilan säästämisen vuoksi.. Onnea vaan yritykselle, mutta minä en ainakaan jaksaisi joka kerta vaivautua muuntamaan kaikkia tiedostoja MP3 kun ne poltan. Parempi keksiä todellisia hyviä puolia ogg:ta, vaikka tuskin niitä edes on olemassa
     

Jaa tämä sivu