1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Ongelma Ulkoinen kovalevy

Viestiketju Tulostimet, näppäimistöt ja muut oheislaitteet -osiossa. Ketjun avasi Japa1975 28.05.2023.

  1. Japa1975

    Japa1975 Newbie

    Liittynyt:
    28.05.2023
    Viestejä:
    5
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Osaisiko joku auttaa ongelmassa?minulla on buffalo 320g ulkoinen kovalevy,joka on rikki,,itse 2.5tuuman levy on ehjä mutta kotelon piirilevyt ym jotain vikaa..Voinko siis vaihtaa pelkän levykkeen toiseen kovalevyn runkoon..
     
  2.  
  3. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,143
    Kiitokset:
    1,198
    Pisteet:
    243
    Miten olet varmistanut, että 2,5":n levy on ehjä?
    Ei noissa ulkoisissa koteloissa yleensä ole piirilevyjä, joku kytkentälevy saattaa olla.
    Oletko varmistanut, ettei vika ole yksinkertaisesti liitäntäjohdossa. Mahdollisesti johto vioittunut.

    Jos sinulla on pöytäkone, niin voit liittää toimivan kovalevyn suoraan siihen kiinni. Se edellyttää yhtä Sata-liitintä ja virtaliitintä, mahdollisesti koneessa jo valmiina, joilla toimivan levyn saa käyttöön.

    Voi hankkia myös Sata-kovalevykotelon, johon levy menee suoraan, esim. tällainen:
    https://www.jimms.fi/fi/Product/Sho...kotelo-1x2-5-sata-6gb-s-kiintolevy-usb3-musta
     
  4. Japa1975

    Japa1975 Newbie

    Liittynyt:
    28.05.2023
    Viestejä:
    5
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    No jos ajatellaan että se olisi ehjä,alunperin hajosi se liitin millä se liitetään tietokoneeseen johdolla ja sen jälkeen se kotelo purettu atomeiksi joskus 3vuottasitten ja osat eivät tallella,,levyn toki sain sieltä talteen,,voikohan sitä vaihtaa johonkin toiseen kovalevykoteloon?
     
  5. Japa1975

    Japa1975 Newbie

    Liittynyt:
    28.05.2023
    Viestejä:
    5
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Ilmeisesti tuohon sun linkkaamaan koteloon saan siis sen levyn asennettua..siellä oli toki 2kpl 2.5 tuumaista levyä,taitaa se päällimmäinen olla joku suoja tms,,
     
  6. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,143
    Kiitokset:
    1,198
    Pisteet:
    243
    Laittaisitko siitä kuvia, niin ymmärtäminen on varmempaa.
     
  7. Japa1975

    Japa1975 Newbie

    Liittynyt:
    28.05.2023
    Viestejä:
    5
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    En saa kuvia nyt kun mökillä olen,,mutta mulla siis sieltä otettu irti se datakiekko eli sellanen pieni cd levy..voiko sitä pelkkää datakiekkoa laittaa johonkin ehjää kiintolevyyn
     
  8. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,143
    Kiitokset:
    1,198
    Pisteet:
    243
    Oletko purkanut ja irrottanut kovalevystä varsinaisen datalevyn. Jos näin on, niin olet tuhonnut sen ja voit laittaa sen suoraan roskiin. Irrallinen datalevy tuhoutuu pienimmästäkin kontaktista ulkoiseen esineeseen.
     
  9. Japa1975

    Japa1975 Newbie

    Liittynyt:
    28.05.2023
    Viestejä:
    5
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Ai ok
    No se voi olla entinen sitten..ei se mulla kädessä toki ole mutta sen päällimmäisen suojalevyn otin käteen..kiitos kumminkin
     
  10. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,143
    Kiitokset:
    1,198
    Pisteet:
    243
    Nyt ymmärrän olet purkanut kahden sisäisen levyn kovalevyn ja tuhonnut sen totaalisesti. Olen pahoillani.
     
  11. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,405
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
    Kotikonstein datalevyn vaihto on liki mahdotonta, mutta pudastilassa erikoisvälinein saattaa onnistua. Jos levyihin on koskettu paljain käsin ja datalevyt ovat erillään, data on menetetty.


    View: https://www.youtube.com/watch?v=GZx-tU1_gOw
     

Jaa tämä sivu