Moips! Olen hankkimassa ulkoista kovalevyä iMacilleni. Olen ajatellut ostaa tuon > http://www.gigantti.fi/product/tietokoneet/kiintolevyt/IOMEGA1TB/iomega-1000-gb-ulkoinen-kiintolevy Onko 1000gb paljon ? En oikeen tiedä noista muistin suuruksista tms, mutta haluaisin mahdollisimman suurimuistisen ulkoisen kovalevyn. Kone kohta 6v vanha ja huomaa ku alkaa vähän hidastuu ku niin paljon -kuva, -musiikki yms tiedostoja ja haluisin siks siirtää ne kovalevylle. Toimiiko ne macin kanssa ihan samanlailla ku PC:n eli kaikki käy yhtä hyvin macille kuin pc:lle? Ja olen todennäköisesti myös hankkimassa macbookin myöhemmin kun luovun tästä koneesta niin onnistuuko kovalevyn liittäminen kokonaan uuteen koneeseen ilman että ne tiedostot katoo tai jotain? Kiitos jos joku vaivautuu vastaamaaan !
Hyvin onnistuu tuolla, ja kokokin on ok, suorastaan valtava siihen nähden, että sulla on 6-v. vanha kone. Kovo pitää formatoida ennen käyttöä, mutta siihen löydät hyvät ohjeet paketista.
Toi (ja useimmat yleensä) käy heittämällä. Noiden ulkoisten levyjen tiedostomuoto on yleensä FAT32, jolloin se toimii suoraan WIN- ja Mac-koneissa. Jos käyttösi on pelkästään Mac-pohjaista ja ajattelit käsitellä/tallentaa isoja, yli 4GB video- tai muita tiedostoja, tuo FAT32 ei toimi, koska siinä on 4 GB:n kohdalla raja. Tällöin levy täytyy formatoida joko NTFS- tai OSX-laajennetu -modeen. NTFS:n tuki Macin käyttiksessä on hiukka heikoilla, luku onnistuu ok, mutta kirjoitusta varten täytyy joko ladata 3 osapuolen softanpätkä tai koittaa terminaalilla rukata OSX:n sisukaluja, jotta tuo kirjoitustuki saadaan päälle ja sekään ei kuulemma ole hirmuisesti hyvin toimiva juttu. OSX-laajennettu taas ei toimi Win-koneiden kanssa ilman ulkopuolisen softan asentamista Win-koneeseen, koska Win ei lue ko. tiedostojärjestelmää. Linux-puolen rajoitteista/toimivuuksista en sano mitään... Että näillä rajoituksilla....