Budjetti?:n. 1200€ Kuuluuko käyttöjärjestelmä budjettiin?: Ei Haluatko koneen valmiiksi kasattuna?: Ei Haluatko koneen käyttöjärjestelmä/ajurit valmiiksi asennettuna?: Ei Ylikellotatko prosessoria?: Ei Kotelon koko: Tavallinen (ATX) Onko kotelon värillä väliä?: Ei Onko kotelon ulkomuodolla väliä?: Ei Onko tietokoneen hiljaisuudella väliä?: melko hiljainen saisi olla Tarvitsetko langatonta verkkoyhteyttä?: Kyllä Onko Saksasta/ulkomailta tilaaminen mahdollista?: Kyllä Tarvitsetko DVD- tai Blu-Ray -asemaa?: DVD Haluatko koneeseen SSD:n?: Kyllä Koneen käyttötarkoitus: Netti- ja multimediakäyttö (tavallinen koneen käyttö) Kuuluvatko näyttö, äänentoistojärjestelmä, näppäimistö tai hiiri budjettiin?: Kyllä kaikki kuuluvat, ja näyttö saisi olla 27" Onko joitain komponetteja jo valmiiksi?: Ei Muita vaatimuksia/kysymyksiä:- Kiitoksia.
420e+ postit koppa: https://www.systemastore.com/produc...120MM+Fan-control&product_model=CC-9011077-WW Jäisi aika reippaasti rahaa näyttöön ja oheislaitteisiin, tehtävänsä tuo paketti hoitaa kyllä helposti
Miksi säästätte aina SSD levyn kapasiteetissa? SSD saisi olla minimissään 256 gt koska muuten se tulee herkästi jopa tahattomasti täyteen kuten tässäkin ketjussa huomattiin: http://keskustelu.afterdawn.com/threads/tilaa-vievä-windows-old.767723/#post-5150431 Helpommalla pääsee kun hankkii kerralla suuremman niin ei tule niin äkkiä tilaongelmia eteen.
Kyllä se nopsaan voi tulla siinäkin käytössä täyteen. Windowsin päivitykset voi haukata äkkiä sen 30 gt ja jos joutuu lataamaan suuria tiedostoja niin nekin vievät omansa. SSD levystä kun pitäisi suositusten mukaan jättää noin 20% vapaaksi.
Ja kun pari kikkaa tekee, niin 120Gt SSD riittää varmasti. Yksi. Ohjaa "Ladatut tiedostot" sille isommalle kovolle, tarkistappa huvikses paljonko omat kansios vie. Kaksi. Sama pätee musiikkiin, elokuviin, sekä peleihin. Ootko varma, ettei omalla kovollas ole yhtään ylimääräistä? Kolme. Suurin osa ohjelmista ei tee SSD:llä mitään. Toki itse windows, virusturva sekä muut on okei, mutta toimii ne monet muutkin normikovolta käsin. Jos vähääkään kattoo, niin 120Gt riittää.
Kaikki ohjelmat kannattaa silti asentaa SSD levylle. Jotenkin parempi niin että kovalevy vain tiedostoja ja ehkä raskaita pelejä varten ja SSD muille. Pysyy kontrolli parempana että tietää missä on mitäkin eikä sikinsokin. Mulla menee juurikin näin tosin kun SSD on suuri niin sinne mahtui kaikki ohjelmat+pelit ja kovalevylle vain tiedostot.
Winzip on kertatyökalu, kerro mulle mitä hyötyä on sillä SSD:llä, vai purkaatko 100 tiedostoa päivässä? Malwarebyte-Antimalware on putsaustyökalu, joka on kertaluonteinen. Koska se ei ole jatkuvasti rekisteriin sidottu, mitä se tekee SSD:llä? Photoshop, sama juttu. Plus lopuksi, ole tarkkana. Kerrotko silti, että Windows + Virusturva + perusohjelmat ei kata 120Gt SSD levyä? Tiedän hyvin monta jolle se riittää, sekä oma SSD C: asemalla on nyt 166Gt ottaen huomioon että mulla on jäätävä kasa roskaa. Esimerkiks just ladatut tiedostot on siellä, joka 120Gt asemalle ei kuulu. Se ladatut tiedostot valtaa jo yksinään tajuttoman määrän C: asemasta.
Kerroppa mikä tuossa oli höpöä, vai väitätkö minua valehtelijaksi jos sanon että nuolla säästöillä 120Gt SSD riittää? Vai mikähän herran mielestä tässä oli höpöjä?
Mitä jos alottaisit lukemalla viestini. Kuten sanoin en ottaut kantaa SSD:n kokoon. Nyt otan kantaa SSD:n kokoon yleisesti. Ensinnäkin on ihan loogista ja järkevää asentaa ohjelmat C: asemalle jossa niitä käytetään. Otetaan se SSD:n hyöty irti ohjelmissakin eikä vain windowsissa itsessään. Jos tilanne on se, että on pakko säästää SSD:n koossa niin sitten säästetään. Se ei kuitenkaan ole lähtökohta jota kannataa noudattaa, jos ei ihan pakko ole. Winzipiä ei ehkä keskimäärin käytetä kovin usein, muta otetaan se SSD:n hyöty irti silloin kun tarvitaan. Eihä sitä ole syytä käyttää hitaaammin vain siksi että käyttää harvemmin, jos on mahdollista saada hyöty SSD:n nopeudesta. otetaan se. Malwarebytesillä poistetaan haittaohjelmia eikä "putsailla" konetta. Ja ei ole "jatkuvasti rekisteriin sidottu". Höpö höpö Kyllä se on ihan koko ajan siellä rekisterissä vaikka olisi asennettu minne ja käytettäisiin kuinka harvoin tahansa. Ja kuvankäsittelyssä nyt ei ole mitään järkeä asentaa käytettävää ohjelmaa hitaalle HDD:le vaan sille nopeammalle SSD:le Ja sama asia kuin aikaismminkin, merkinnät reksiterissä. Lyhyesti sanottuna. Käyttöjärjestelmä ja ohjelmat SSD:le Näin saadaan paras suorituskyky konetta käytettäessä. Käytti ohjelmia sitten useasti tai harvemmin, on ihan järkevää ottaa se hyöty irti joka on mahdollista saada. Eikä tarvitse kikkailla mitään Lopuksi. Minua ei kiinnosta kuulla kuinka sinulla tai kaverillasi riittää tila X kokoisella SSD:lä. Aloittajalle: Jos ehdotettu tila riittää. otat sen. Mitään erityistä syytä ei kuitenkaan ole ruveta säätämän ohjelmia muualle, Kaikki kikkailut ja höpinät reksiteriin sidotuista voit unohtaa.
Nyt sitten omat oletukset pois jooko? Jatkuvasti rekisteriin sidottu on kuten windows, tai virusturva joka on jatkuvasti päällä aktiivisena. Toki malwarebytes siellä on, mutta ei jatkuvasti aktiivisena. Aivan kuten et olis tajunnut mitä meinasin. Toisekseen, kuvankäsittelyssä sit on ihan eri asia käytön kanssa. Jos photoshoppi löytyy lähinnä meemien tai huumorikuvien tekemiseen, ei sillä käyttöä SSD:llä ole. Mikäli taas se on suuremmassa roolissa, niin sinne. Tämän tajuat itsekkin. Sitte mihin se 120Gt ei riitä? Windows + avast + photoshop + muut miten saat yli 120Gt järkevästi? Et mitenkään. Ja lopuksi, muistutan siitä "Ladatut tiedostot" kansiosta. Ei ole vaikeeta ohjata normikovolle, eikä sillä ole tarvetta SSD:lle. Eikä mua kiinnosta kuinka kiukuttelet ettei 120Gt riitä, senkus käytät kovos päin persettä.
Olisiko nyt ihan oikeasti syytä opetella ymmärtämään mitä luet. Ettei aina tarvitsisi käydä näitä typeriä jankkailujasi. Vielä kerran uudestaan. En ensimmäisessä viestissäni puhunut mitään sitä riittääkö kenellekään 120 gigaa. Ja edellisessä viestisäni sanoin selkeästi että jos aloittajalle riittää. En tiedä aloittjan käyttämiä ohjelmia tai tilan tarvetta. Eli älä itse olettele mitään. Vaan opettele ymmrätämään mitä luet. Juttusi rekistereistä oli silkkaa huuhaata missä ei ollut mitään järkeä eikä merkitystä. Ihan sama kuinka asian yrität kääntää tai että kuinka usein ohjelmaa käytetään. No voi huh huh. Aikamoinen aivopieru. Ei ole minun vikani ettet osaa lukea. Etkä näköjään edes käyttää konettasi järkevästi. Katsos kun minä osaan käytää konetta ilman kikkailua ja säätämistä. Katsos kun minä tykkään nimenomaan käyttää konettani. Ja siihen kuuluu oikean kokoinen SSD tarpeeseen nähden. Säätele ja siirtele sinä mitä haluat. Minun ei tarvitse. Jo pelkästään se että sanot koneesi sisältävän paljon roskaa, kertoo siitä että kommentisi minun SSD:n käytöstä on silkkaa paskaa. Ei miulla ole SSD:lä eikä toisena levynä olevalla HDD:lä mitään ylimääräistä. Sinä voisit toki tulla nykyaikaan ja opetella käyttämään konettasi. Jos ihan välttämättä haluat vastata tähä perusta uusi ketju asialle. Ei sotketa tätä enempää.
Tuohon käyttöön saattaisi riittää pelkkä 256 gigan ssd. Jos ei niin minäkin ottaisin kyllä 128 gigaisen ja teran normolevyn.
Näköjään sulle pitää vääntää kaikki rautakangesta, joten yks asia kerrallaan. Toimiiko sun mielestäs esim malwarebytes toisella asemalla kuin C: ? Sama photoshoppiin, onko niiden pakko olla asemalla C: ? Nonii, eli ne toimii toisellakin asemalla, eikö vaan jos tilaa halutaan säästää? Mut ei, pakko ulista huu-haasta Edelleen, anti-malware ei ole rekisterissä yhtä aktiivinen kuin esim. virusturva. Tiedät sen hyvin itsekkin.
Photoshop melko kallis ohjelma ja harva tarvitsee sitä. SSD nopeuttaa ohjelmien käynnistymistä, mutta keskusmuisti paljon nopeampaa. Valokuvia käsitellään LightRoom tai vastaavalla. Isokokoiset RAW-kuvat vaativat sitä tehoa. Pikkuset menee vaikka kannettavalla. Onko DVD-asemalle enää tarvetta? Omassa koneessa piuha ollut irti jo pitkään. Tilalle vaikka TV-kortti, viivakoodin-lukija, skanneri, tikkuja, ulkoinen kovalevy .... Kovaääniset ihan lelut... mieluummin piuha kotiteatteriin tai vastaavaan. Levytilan tarvetta vaikea arvioida. Itsellä on htpc:ssä 60G levy ja hyvin riittää. Oikeastaan siinä on toinen systeemi vielä varalla. Teran levyä en enää ostaisi. On noita itsellä ylimääräisenä kun on vaihtunut isompaan. Datalle kelpaa myös hitaat, mutta hiljaisemmat kannettavien levyt. Leffan katselussa ei nopeudella niin väliä. Data pitää olla myös varmuuskopioituna. Mielluusti myös systeemi. Pienen systeemin palauttaa SSD-levylle muutamassa minuutissa. Teran levy, varsinkin verkon läpi voi kestää kauan. Väliaikaistiedeostot voivat olla myös isoja. Levykuvan pakkaus ja salaus voi täyttää levyn. Levykuva voi olla vaikka sen sen 120G SSD:n sisältö. Minusta joku 4G tiedosto ei ole vielä iso. Harvalla enää noin pieniä muistikortteja tai tikkuja. Esim Samsung 850 EVO 250G on hyvä SSD. Ei järkeä ostaa pienempää. Pienemmällä pärjää jos selaa nettiä ja käyttää vaikka Kodia median toistoon. Jo Kodin väliaikaistiedostot voivat olla yli 10G. Eli sille roskalle pitää olla tilaa. Ks https://kodi.tv/