Hei! Päätin vihdoin ja viimein luopua loistavasti toimivasta UbuntuStudio 7.04 versiosta, koska halusin uuden Gimpin koneelleni. Piti tehdä asennus alusta lähtien 8 versioon. Taustaa (Ongelma 1): Tein asennuksen nätisti ja asennusohjelma haki automaattisesti verkkoasetukset. Ne kuitenkin olivat väärin (asun opiskelijakämpässä, jossa pitää käyttää kiinteää osotetta). En löytänyt MISTÄÄN verkkoasetuksien muuttamiskohtaa!! Ainut kohta oli Järjestelmä -> Ylläpito -> Verkkotyökalut ja sieltähän niitä ei saa muokattua. Uskomatonta, yritin konffata /etc/network/interfearences (tai jotain) listaa turhaan, koska kunnollisia neuvoja ei netistä löytynyt. -> Päädyin asentamaan Ubuntun uudestaan, jolloin itse määritin asennusvaiheessa verkkoasetukset ja se itse asiassa toimikin (yllätys) Varsinainen Ongelma: Nyt ONNEKSI netti toimii. Suuri huokaus. Mutta en saa mitenkään asennettua lisäohjelmia /mitään ohjelmia (esim. OpenOfficea, tosin taidan saada sen ihan suoraan netistä lataamalla, onneksi)!! Olen käynyt lisäämässä ohjelmalähteisiin ties mitä lähteitä + authentication kohtaan ainakin Googlen kyseisen avaimen. Luulisi, että sillä menee, mutta EI. Mikä avuksi? Osaisiko kukaan auttaa? Meinaa tässä melkein itku tulla ...
Pikkasen pääsin eteenpäin (tosin en paljon) kun tajusin laittaa välityspalvelimen asetukset kohdalleen Synapticin asennuksista, silti ei vieläkään lue melkein puolia repositoreista... Esim. musiikinkuuntelu, vlc-player, skypen asennus ei onnistu kun valittaa ettei ohjelmalähteitä voida lukea
Mitä mitä seuraavat komennot kertovat? Koodi: ifconfig cat /etc/resolv.conf Täällä on opastusta miten debian- pohjaisiin linuxeihin saa räplättyä netin komentorivipohjaisesti.
Hei, löysin ongelman syyn, ongelma oli aptProxyssä. Eli ratkesi seuraavalla: sudo gedit /etc/apt/apt.conf ja vaihoin: Acquire::http:roxy "osoite"; täksi (jonkun nettisivun ohjeen mukaan): Acquire:roxy "osoite"; (ja lopuksi: sudo apt-get update) Nyt oon saanut ohjelmia ladattua ja toistaiseksi (fingers crossed mitään muuta ongelmaa ei ole vielä ilmaantunut!!
Lisäys vielä noihin verkkoasetuksiin (yritin käydä ettimässä). Ubuntustudiossa, joka minulla on, ei löydy kuin Verkkotyökalut (omintuista! koska aikaisemmassa versiossani ne löytyivät ihan normaalisti). Kävin myös tutkimassa Päävalikko-asetuksista, että kaikki toiminnot on valittu, mutta siellä ei ollut piilossa Verkkoasetuksia. Pitää vain toivoa, ettei niitä tarvitse hirveästi tulevaisuudessa muokata!!
Täytyy muistaa, että kaikissa työpöytäympäristöissä ei ole graafisia työkaluja asetusten tekoon. Saati että ne löytyisi jostain valikosta. Usein saa näprätä tyyliin nano /etc/conf.d/jokutiedosto. Suosittelisin tutustumaan tärkeimpiin tiedostoihin /etc kansion alla ja tärkeimmät voisi vaikka kopsata talteen esim fstab, xorg.conf, cron ja ne verkkoasetukset. voi olla suuri ilo kun taas päivittää systeemiä.